Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1136751
Problemet löst.

Efter mycket felsökande så hittade jag att det var glapp i kontaktstycket på bränslepumpen (som sitter monterad i tanken)
Plusmatningen i kontaktstycket hade oxiderat och börjat glappa.
Volvo hade reparationssats (nytt kontaktstycke med ca 2m kabel och skarvhylsor) skarvas under baksätet.
Artikelnr: 31407237 600:-

/Lasse

Hej!

Har ett mystiskt bekymmer.
Ibland vill den inte starta (bränslepumpen i tanken går ej)
Den har aldrig stannat under körning, däremot dött någon gång direkt efter start.
Inga felkoder funna hos verkstad (2 olika tillfällen), Inga displaymeddelande.

Första gången det hände trodde jag det var slask i bränslefiltret då det va -3°C ute så det byttes på verkstad och efter det så startade den perfekt.

Andra gången den inte startade så lossade jag batteriets minuspol i några minuter och efter återmontering så startade den direkt.

Senaste test då den inte startade så tog jag ut nyckeln (keyless) och satte tillbaka utan framgång.
Hämtade reservnyckeln och då startar den direkt. Körde och kom ca 100 meter då dog den (för första gången under körning, men i väldigt låg hastighet)
Bytte till min normala nyckel och då startade den igen och gick perfekt.

Nu har jag bytt batteri i båda fjärrnycklarna (de gamla låg på strax över 3V obelastade).

Fråga 1. Någon mer som haft liknande bekymmer?

Fråga 2. Om det är immobilizern/keyless som spökar, borde det inte komma fram ngt i displayen?

Fråga 3. Vid fel på bränslepumpen i tanken, genererar detta ingen felkod?

Mycket tacksam för idéer och funderingar :)

PS. Volvoverkstaden säger sig inte kunna göra något när felet ej är framme (vilket är förståligt utan några felkoder)
Senast redigerad av 1 Lagamannen69, redigerad totalt 0 gånger.
#1136787
Fel på bränslepumpen sätter normalt felkod. Vad man kan läsa i VIDA om detta är följande:

Bränsletrycksreglering, diagnos

Allmänt
Bränslepumpstyrenheten innehåller inga funktioner för diagnos. Komponenter och funktioner för bränsletrycksregleringen diagnostiseras av styrenhet motor (ECM).


Följande komponenter och funktioner diagnostiseras av styrenhet motor (ECM), och felkod kommer att sättas för respektive komponent och funktion:

Bränslepumpstyrenhet, diagnostiseras med avseende på spänningsmatning. Om bränslepumpstyrenheten inte spänningsmatas kommer felkod att sättas och bränslepumpen kan inte drivas.
Bränsletryck, styrenhet motor (ECM) jämför det begärda trycket med det uppmätta trycket (signal från bränsletryckgivare). Om det uppmätta trycket avviker för mycket från det begärda, eller om trycket pulserar kommer felkod för felaktigt bränsletryck att sättas. Diagnosen är inte aktiv om felkod för bränsletryckgivare är satt. Om det blir fel på bränslepumpen kommer felkod för bränsletryck att sättas.
Kommunikationsledning. Om det blir fel på kommunikationsledningen mellan styrenhet motor (ECM) och bränslepumpstyrenheten, kommer motorn inte att kunna startas. Felkod för felet kommer att sättas.

För ytterligare information om felkoder, se felkodsinformation för felkoderna.

Ej diagnostiserade komponenter och funktioner:
Om det blir fel på överströmningsventilen i tankenheten, kommer startförloppet i motorn att förlängas om ventilen läcker tillbaka bränsle vid avstängd bränslepump. Om ventilen inte öppnar vid tryckstötar i bränslesystemet kommer motorgången att påverkas negativt, speciellt efter motorbroms. Felet kan även leda till ojämn tomgång.


Om du vet att bränslepumpen inte går när du har problem att starta kan det knappast vara något av de ej diagnosticerbara felen utan då borde du definitivt få felkod. Men hur kan du med säkerhet avgöra om pumpen går eller inte i samband med startförsök?
#1136795
andersuw skrev:Fel på bränslepumpen sätter normalt felkod. Vad man kan läsa i VIDA om detta är följande:

Bränsletrycksreglering, diagnos

Allmänt
Bränslepumpstyrenheten innehåller inga funktioner för diagnos. Komponenter och funktioner för bränsletrycksregleringen diagnostiseras av styrenhet motor (ECM).


Följande komponenter och funktioner diagnostiseras av styrenhet motor (ECM), och felkod kommer att sättas för respektive komponent och funktion:

Bränslepumpstyrenhet, diagnostiseras med avseende på spänningsmatning. Om bränslepumpstyrenheten inte spänningsmatas kommer felkod att sättas och bränslepumpen kan inte drivas.
Bränsletryck, styrenhet motor (ECM) jämför det begärda trycket med det uppmätta trycket (signal från bränsletryckgivare). Om det uppmätta trycket avviker för mycket från det begärda, eller om trycket pulserar kommer felkod för felaktigt bränsletryck att sättas. Diagnosen är inte aktiv om felkod för bränsletryckgivare är satt. Om det blir fel på bränslepumpen kommer felkod för bränsletryck att sättas.
Kommunikationsledning. Om det blir fel på kommunikationsledningen mellan styrenhet motor (ECM) och bränslepumpstyrenheten, kommer motorn inte att kunna startas. Felkod för felet kommer att sättas.

För ytterligare information om felkoder, se felkodsinformation för felkoderna.

Ej diagnostiserade komponenter och funktioner:
Om det blir fel på överströmningsventilen i tankenheten, kommer startförloppet i motorn att förlängas om ventilen läcker tillbaka bränsle vid avstängd bränslepump. Om ventilen inte öppnar vid tryckstötar i bränslesystemet kommer motorgången att påverkas negativt, speciellt efter motorbroms. Felet kan även leda till ojämn tomgång.


Om du vet att bränslepumpen inte går när du har problem att starta kan det knappast vara något av de ej diagnosticerbara felen utan då borde du definitivt få felkod. Men hur kan du med säkerhet avgöra om pumpen går eller inte i samband med startförsök?
När den inte vill starta så får jag inget surrande ljud från något i bakändan (som jag gissar är bränslepumpen i tanken)
När allt funkar och jag trycker in tändningsläget utan att hålla på bromsen, så hörs ett surrande ljud.
Så visst vet jag inte till 100% att det är bränslepumpen jag hör men det känns logiskt.
#1136800
Ja det låter rimligt. Undrar mest för att jag aldrig själv haft något problem med bränslepumpen utom på min gamla 245:a (där felet lätt kunde diagnosticeras på annat sätt; kom inget bränsle ur pumpen när man tittade efter) och gissar att det kan vara svårt att uppfatta om det surrar där bak eller inte samtidigt som startmotorn går och motorn vevas runt.

Den enda andra rimliga möjlighet till fel i bränslesystemet utan felkod som jag kan komma på är fel på bränsletrycksgivaren av ett slag som diagnossystemet inte kan upptäcka så att ECM tror att trycket är bra fast det inte är det.

Intermittenta fel är alltid jobbiga. I värsta fall får man kanske byta bränslepumpen på prov och se om det hjälper. Men det kan ju bli rätt jobbigt och kostsamt att hålla på och byta delar utan att ha säker diagnos först så det är något man vill undvika i det längsta. Ett första steg kan kanske vara att undersöka elanslutningarna till bränslepumpen där bak och åtgärda eventuella problem där.

En tanke till som slog mig: Hur mycket bränsle har du i tanken när problemet uppstår. Bilen har sadeltank, d.v.s. tanken består av två halvor där det finns en pump som skall flytta bränslet från den ena halvan till den andra så att nivån hålls jämn. Av rapporterna här på forumet att döma är det inte helt ovanligt med fel på den funktionen och då får bilen inget bränsle om inte tanken är välfylld. Även i detta fall borde man få felkod för otillräckligt bränsletryck men ...
#1136803
andersuw skrev:Ja det låter rimligt. Undrar mest för att jag aldrig själv haft något problem med bränslepumpen utom på min gamla 245:a (där felet lätt kunde diagnosticeras på annat sätt; kom inget bränsle ur pumpen när man tittade efter) och gissar att det kan vara svårt att uppfatta om det surrar där bak eller inte samtidigt som startmotorn går och motorn vevas runt.

Den enda andra rimliga möjlighet till fel i bränslesystemet utan felkod som jag kan komma på är fel på bränsletrycksgivaren av ett slag som diagnossystemet inte kan upptäcka så att ECM tror att trycket är bra fast det inte är det.

Intermittenta fel är alltid jobbiga. I värsta fall får man kanske byta bränslepumpen på prov och se om det hjälper. Men det kan ju bli rätt jobbigt och kostsamt att hålla på och byta delar utan att ha säker diagnos först så det är något man vill undvika i det längsta. Ett första steg kan kanske vara att undersöka elanslutningarna till bränslepumpen där bak och åtgärda eventuella problem där.

En tanke till som slog mig: Hur mycket bränsle har du i tanken när problemet uppstår. Bilen har sadeltank, d.v.s. tanken består av två halvor där det finns en pump som skall flytta bränslet från den ena halvan till den andra så att nivån hålls jämn. Av rapporterna här på forumet att döma är det inte helt ovanligt med fel på den funktionen och då får bilen inget bränsle om inte tanken är välfylld. Även i detta fall borde man få felkod för otillräckligt bränsletryck men ...
Normalt sett har jag alltid full tank eller minst 75% i alla fall.

Jag har mätt säkringen till bränslepumpen och där finns spänning på båda sidor även när felet är framme.
Sen är bränslepumpen placerad så fint så att tanken måste demonteras. Jag hittar i alla fall ingen servicelucka.
Har försökt att hitta ett kontaktstycke som skall finnas i bakre delens högra sida men inte heller hittat detta (tagit ut baksäte + lucka vid reservhjul o lyft på mattor)
möjligen att den sitter på bilens undersida.

Jag skall försöka att knacka lite på CEM nästa gång felet är framme då relät till bränslepumpen sitter inne i den boxen.
Svårt att komma åt att mäta på utgående kabel från CEM annars hade det gett en ledtråd.

Har aldrig upplevt att den går dåligt på tomgång eller liknande.
#1136819
Senast jag hade bränslepumpshaveri var på min 854 Turbo. Där var det ju lätt att höra, eftersom pumpen i tanken gick så snart nyckeln sattes i körläge, men startmotorn och annat började inte väsnas förrän man vred lite till på nyckeln. Men en stund efter det att nyckeln vreds till läge II skulle det ticka där bak. När det slutade göra det gick det inte att starta heller.

Detta var innan Ford var inne och dikterade att det var för dyrt att ha en servicelucka till bränslepumpen, så den bytte jag hemma på gården, där pumpen praktiskt nog behagade ge upp.
#1136830
Hade liknade problem med en VW Caddy som oftast gick men då och då vägrade den starta. Det var väldigt "random" när detta inträffade. Visade sig vara ett relä till bränslepumpen som var trasigt. Bytte detta och då funkade den klockrent.
#1143236
Lagamannen69 skrev:Hej!

Har ett mystiskt bekymmer.
Ibland vill den inte starta (bränslepumpen i tanken går ej)
Den har aldrig stannat under körning, däremot dött någon gång direkt efter start.
Inga felkoder funna hos verkstad (2 olika tillfällen), Inga displaymeddelande.

Första gången det hände trodde jag det var slask i bränslefiltret då det va -3°C ute så det byttes på verkstad och efter det så startade den perfekt.

Andra gången den inte startade så lossade jag batteriets minuspol i några minuter och efter återmontering så startade den direkt.

Senaste test då den inte startade så tog jag ut nyckeln (keyless) och satte tillbaka utan framgång.
Hämtade reservnyckeln och då startar den direkt. Körde och kom ca 100 meter då dog den (för första gången under körning, men i väldigt låg hastighet)
Bytte till min normala nyckel och då startade den igen och gick perfekt.

Nu har jag bytt batteri i båda fjärrnycklarna (de gamla låg på strax över 3V obelastade).

Fråga 1. Någon mer som haft liknande bekymmer?

Fråga 2. Om det är immobilizern/keyless som spökar, borde det inte komma fram ngt i displayen?

Fråga 3. Vid fel på bränslepumpen i tanken, genererar detta ingen felkod?

Mycket tacksam för idéer och funderingar :)

PS. Volvoverkstaden säger sig inte kunna göra något när felet ej är framme (vilket är förståligt utan några felkoder)
Uppdatering:
Efter 2 veckor med nya batterier i fjärren så har startproblemen återkommit (vilket var väntat)

Hittade inte tanken i mörkret på parkeringen men knackade lite lätt på påfyllningsröret under bilen och då startade den direkt igen.

Så troligen är felet i bakändan på bilen.

Finns det någon ritning på exakt var jag hittar kontaktstycket till bränslepumpen (det som sitter emellan CEM och bränslepumpen i tanken)?

Finns det någon ritning på var exakt bränslepumpen är placerad (om jag vill göra en egen inspektionslucka)?

Om man nu skall gå den riktiga vägen att sänka/lossa tanken är det något man kan göra själv eller är det att rekommendera en verkstad?

Tack! :)
#1143349
I elschemat kan man se att det sitter till vänster vid bakaxeln, ett grått 4-poligt don (74/514). Men mer exakt än så är det inte. Pumpen sitter längre till höger.
Jag har aldrig behövt plocka ner tanken helt, bara en bit (för att byta upprostade upphängningsband), och det var inte på en sån här bil. Men det är förstås klart enklast om det inte är mycket bränsle i den.
Påfyllningsrör och bränsleledning måst förstås betänkas.
Senast redigerad av 1 apersson850, redigerad totalt 0 gånger.
#1143375
apersson850 skrev:I elschemat kan man se att det sitter till vänster vid bakaxeln, ett grått 4-poligt don (74/514). Men mer exakt än så är det inte. Pumpen sitter längre till höger.
Jag har aldrig behövt plocka ner tanken helt, bara en bit (för att byta upprostade upphängningsband), och det var inte på en sån här bil. Men det är förstås klart enklast om det inte är mycket bränsle i den.
Påfyllningsrör och bränsleledning måst förstås bestänkas.
Tack!
Ska leta upp ngn som har en lyft i närheten !
/Lasse
Volvo v60 2022 plåtskada

Ja men precis, det är ingen färg lä[…]

Service

Vet brorsan skulle ha storservice på sin XC6[…]

Felkodsläsare vida

Enheten du söker kallas DICE och finns p&arin[…]

Vi som beställt EX90

Vilka konkurrenter är det? Som jag ser de[…]