- mån 02 jan 2017, 09:44
#1136751
Problemet löst.
Efter mycket felsökande så hittade jag att det var glapp i kontaktstycket på bränslepumpen (som sitter monterad i tanken)
Plusmatningen i kontaktstycket hade oxiderat och börjat glappa.
Volvo hade reparationssats (nytt kontaktstycke med ca 2m kabel och skarvhylsor) skarvas under baksätet.
Artikelnr: 31407237 600:-
/Lasse
Hej!
Har ett mystiskt bekymmer.
Ibland vill den inte starta (bränslepumpen i tanken går ej)
Den har aldrig stannat under körning, däremot dött någon gång direkt efter start.
Inga felkoder funna hos verkstad (2 olika tillfällen), Inga displaymeddelande.
Första gången det hände trodde jag det var slask i bränslefiltret då det va -3°C ute så det byttes på verkstad och efter det så startade den perfekt.
Andra gången den inte startade så lossade jag batteriets minuspol i några minuter och efter återmontering så startade den direkt.
Senaste test då den inte startade så tog jag ut nyckeln (keyless) och satte tillbaka utan framgång.
Hämtade reservnyckeln och då startar den direkt. Körde och kom ca 100 meter då dog den (för första gången under körning, men i väldigt låg hastighet)
Bytte till min normala nyckel och då startade den igen och gick perfekt.
Nu har jag bytt batteri i båda fjärrnycklarna (de gamla låg på strax över 3V obelastade).
Fråga 1. Någon mer som haft liknande bekymmer?
Fråga 2. Om det är immobilizern/keyless som spökar, borde det inte komma fram ngt i displayen?
Fråga 3. Vid fel på bränslepumpen i tanken, genererar detta ingen felkod?
Mycket tacksam för idéer och funderingar :)
PS. Volvoverkstaden säger sig inte kunna göra något när felet ej är framme (vilket är förståligt utan några felkoder)
Efter mycket felsökande så hittade jag att det var glapp i kontaktstycket på bränslepumpen (som sitter monterad i tanken)
Plusmatningen i kontaktstycket hade oxiderat och börjat glappa.
Volvo hade reparationssats (nytt kontaktstycke med ca 2m kabel och skarvhylsor) skarvas under baksätet.
Artikelnr: 31407237 600:-
/Lasse
Hej!
Har ett mystiskt bekymmer.
Ibland vill den inte starta (bränslepumpen i tanken går ej)
Den har aldrig stannat under körning, däremot dött någon gång direkt efter start.
Inga felkoder funna hos verkstad (2 olika tillfällen), Inga displaymeddelande.
Första gången det hände trodde jag det var slask i bränslefiltret då det va -3°C ute så det byttes på verkstad och efter det så startade den perfekt.
Andra gången den inte startade så lossade jag batteriets minuspol i några minuter och efter återmontering så startade den direkt.
Senaste test då den inte startade så tog jag ut nyckeln (keyless) och satte tillbaka utan framgång.
Hämtade reservnyckeln och då startar den direkt. Körde och kom ca 100 meter då dog den (för första gången under körning, men i väldigt låg hastighet)
Bytte till min normala nyckel och då startade den igen och gick perfekt.
Nu har jag bytt batteri i båda fjärrnycklarna (de gamla låg på strax över 3V obelastade).
Fråga 1. Någon mer som haft liknande bekymmer?
Fråga 2. Om det är immobilizern/keyless som spökar, borde det inte komma fram ngt i displayen?
Fråga 3. Vid fel på bränslepumpen i tanken, genererar detta ingen felkod?
Mycket tacksam för idéer och funderingar :)
PS. Volvoverkstaden säger sig inte kunna göra något när felet ej är framme (vilket är förståligt utan några felkoder)
Senast redigerad av 1 Lagamannen69, redigerad totalt 0 gånger.
Volvo V70 D3 Summum 2011