- tor 18 jan 2018, 20:31
#1226552
Enligt VIDA är arbetsgången på min egen V70 D4 -15 VEA aut följande:
1. På bilar med extra batteri (troligen avses det extra batteriet för start/stopp-systemet): Utför kylsystem tömning, fyllning och avluftning. Varför man skall göra detta på bilar av aktuellt slag framgår inte.
2. Ta bort clipsen som håller plenumtäckningen (det plastsjok som döljer bl.a. mekanismen för vindrutetorkarna) och ta sedan bort plenumtäckningen.
3. Under plenumtäckningen sitter de två slangar till kylsystemet som leder ut till värmaren. Kläm åt dem med ett par slangtänger (tänger som klämmer åt utan att man håller i dem) för att stoppa vätskeflödet.
4. Hissa upp bilen och plocka bort hjul och innerskärm.
5. Ta bort avgasröret till värmaren. Sitter med tre muttrar. Åtdragningsmoment för M6, 10 Nm, för M8 24 Nm.
6. I hjulhuset, lossa de två slangkopplingarna till kylsystemet. Var beredd att samla upp den vätska som läcker ut.
7. I hjulhuset, lossa kopplingen till bränsleröret.
8. Lossa de två skruvar som håller själva värmaren. Åtdragningsmoment, 10 Nm.
9. Lossa kontaktstycket till värmaren och ta bort den.
Nuvarande Volvo: V70 T5 -02 Geartronic; V70 D4 -15 Geartronic
Tidigare Volvo: 145 DL -72 B20D man; 245 DL -75 B21A man; 745 GL -87 B230F man; 855 T5 -94 aut
Tidigare övriga: Saab 99 -71 1,7 man; Volkswagenbuss T1 -66 man; Cadillac Coupe de Ville -75 aut