Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av olofgeo
#1225940
Jag antar att du måste koppla ihop slangarna med en rörstump eller plugga båda, står också inför samma problem.
Min värmare säger "service krävs" vilket väl innebär att den har stannat för gott, och måste rensas på felkoder hos Volvo eller?
av daekol
#1226355
Tog en titt i VIDA nu för borttagning av värmaren. Där verkar det som att man skall arbeta ovanifrån torpeden snarare än genom hjulhuset. Vet inte vilket som är lättast? Måste inte framskärmen bort om man tar det genom hjulhuset eller kommer man åt allting om man bara demonterar innerplasten i hjulhuset?
av andersuw
#1226401
Så här ser det ut på min (rostskyddsbehandlade) V70 D4 -15 sedan höger framhjul och innerskärm plockats bort:
Volvo V70 D4 2015_085 (1).JPG
Volvo V70 D4 2015_085 (1).JPG (721.46 KiB) Visad 2682 gånger
av andersuw
#1226552
Enligt VIDA är arbetsgången på min egen V70 D4 -15 VEA aut följande:

1. På bilar med extra batteri (troligen avses det extra batteriet för start/stopp-systemet): Utför kylsystem tömning, fyllning och avluftning. Varför man skall göra detta på bilar av aktuellt slag framgår inte.

2. Ta bort clipsen som håller plenumtäckningen (det plastsjok som döljer bl.a. mekanismen för vindrutetorkarna) och ta sedan bort plenumtäckningen.

3. Under plenumtäckningen sitter de två slangar till kylsystemet som leder ut till värmaren. Kläm åt dem med ett par slangtänger (tänger som klämmer åt utan att man håller i dem) för att stoppa vätskeflödet.

4. Hissa upp bilen och plocka bort hjul och innerskärm.

5. Ta bort avgasröret till värmaren. Sitter med tre muttrar. Åtdragningsmoment för M6, 10 Nm, för M8 24 Nm.

6. I hjulhuset, lossa de två slangkopplingarna till kylsystemet. Var beredd att samla upp den vätska som läcker ut.

7. I hjulhuset, lossa kopplingen till bränsleröret.

8. Lossa de två skruvar som håller själva värmaren. Åtdragningsmoment, 10 Nm.

9. Lossa kontaktstycket till värmaren och ta bort den.
av daekol
#1226589
Sån bra instruktion har inte jag hittat i VIDA! :shock:

Min visar bara bilder och olika färgen på skruvförband osv.. Jag har ingen text alls som förklarar stegen sådär.
av andersuw
#1226663
Min VIDA visar samma sak som din. Jag har bara försökt uttolka bilderna lite. :D

Är annars inte så glad över att VIDA nästan uteslutande försöker använda sig av bilder i sina reparationsanvisningar för nyare bilar. Tycker det funkar så där. Bilder är nog bra men ett och annat ord på vägen hjälper onekligen. Skälet till att Volvo inte bjuder på mer av den varan är säkert för att hålla översättningskostnaderna nere. Detta skall ju översättas till en oherrans massa språk för att bilarna skall kunna servas på alla de håll i världen där de säljs.
XC70 - S80 och XC90 i ett?

XC60 T6 med 10mil om dagen låter dyrt. XC70 […]

Peking

Vågar jag köra?

Idag har två lampor börjat lysa. De lys[…]

Bruten fjäder framvagn

Jag bytte ena fjädern på min V70 2012 v[…]