Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av andersuw
#1226401
Så här ser det ut på min (rostskyddsbehandlade) V70 D4 -15 sedan höger framhjul och innerskärm plockats bort:
Volvo V70 D4 2015_085 (1).JPG
Volvo V70 D4 2015_085 (1).JPG (721.46 KiB) Visad 2684 gånger
av andersuw
#1226552
Enligt VIDA är arbetsgången på min egen V70 D4 -15 VEA aut följande:

1. På bilar med extra batteri (troligen avses det extra batteriet för start/stopp-systemet): Utför kylsystem tömning, fyllning och avluftning. Varför man skall göra detta på bilar av aktuellt slag framgår inte.

2. Ta bort clipsen som håller plenumtäckningen (det plastsjok som döljer bl.a. mekanismen för vindrutetorkarna) och ta sedan bort plenumtäckningen.

3. Under plenumtäckningen sitter de två slangar till kylsystemet som leder ut till värmaren. Kläm åt dem med ett par slangtänger (tänger som klämmer åt utan att man håller i dem) för att stoppa vätskeflödet.

4. Hissa upp bilen och plocka bort hjul och innerskärm.

5. Ta bort avgasröret till värmaren. Sitter med tre muttrar. Åtdragningsmoment för M6, 10 Nm, för M8 24 Nm.

6. I hjulhuset, lossa de två slangkopplingarna till kylsystemet. Var beredd att samla upp den vätska som läcker ut.

7. I hjulhuset, lossa kopplingen till bränsleröret.

8. Lossa de två skruvar som håller själva värmaren. Åtdragningsmoment, 10 Nm.

9. Lossa kontaktstycket till värmaren och ta bort den.
av daekol
#1226589
Sån bra instruktion har inte jag hittat i VIDA! :shock:

Min visar bara bilder och olika färgen på skruvförband osv.. Jag har ingen text alls som förklarar stegen sådär.
av andersuw
#1226663
Min VIDA visar samma sak som din. Jag har bara försökt uttolka bilderna lite. :D

Är annars inte så glad över att VIDA nästan uteslutande försöker använda sig av bilder i sina reparationsanvisningar för nyare bilar. Tycker det funkar så där. Bilder är nog bra men ett och annat ord på vägen hjälper onekligen. Skälet till att Volvo inte bjuder på mer av den varan är säkert för att hålla översättningskostnaderna nere. Detta skall ju översättas till en oherrans massa språk för att bilarna skall kunna servas på alla de håll i världen där de säljs.
av olofgeo
#1226779
Tack, det verkar ju onödigt att tömma kylsystemet samtidigt använda tänger att strypa slangarna med.
Vad jag förstår lossar man en torx på ovansidan av värmaren och får loss båda slangarna samtidigt.
av andersuw
#1226890
olofgeo skrev:Tack, det verkar ju onödigt att tömma kylsystemet samtidigt använda tänger att strypa slangarna med.
Visst. Men VIDA föreslår heller inte något sådant. Det som sägs är att man på bilar med extra batteri skall tömma, återfylla och avlufta kylsystemet innan man gör något annat. Varför det är befogat framgår dock inte och jag kan heller inte komma på någon bra förklaring på egen hand.
olofgeo skrev:Vad jag förstår lossar man en torx på ovansidan av värmaren och får loss båda slangarna samtidigt.
Nej vad jag vet sitter det ingen torx på ovansidan som skall lossas och inte heller får man loss slangarna på det sättet. De skruvar/muttrar som skall bort är sammanlagt fem till antalet (tre för avgasröret, två för själva värmaren) och är som framgår av min bild ovan inte torx utan vanliga sexkanthuvuden. Sedan måste man dessutom koppla bort kylvätskeslangarna, koppla bort bränsleröret och koppla bort elanslutningen.
av Cox
#1226928
Plattan eller vad man nu skall kalla den, som slangarna sitter anslutna på brännaren sitter med en torx, enklast är att lossa den i stället för att böka med att lossa slangarna. Se till att oringarna 2 inte försvinner, behövs vid återanslutning av plattan. Snabbkopplingarna vid karossen är inte roliga att lossa. Tar man loss plattan slipper man leka med dessa.
av olofgeo
#1226929
Tack för förklaringen.
Hur sitter bränsleröret fast,ser ut att vara någon plastkoppling?
Om man byter till en ny värmare måste den programeras till bilen?
av andersuw
#1226961
Har ingen närmare info om bränslerörskopplingen att bjuda på. Men om du byter hela värmaren, inklusive styrenheten, måste du till Volvoverkstad för att få mjukvara till den laddad. Om du byter till en begagnad kan det i lyckliga fall kanske funka ändå men mjukvaruladdning kan behövas även i det fallet.

Hej, jag letar efter en lämplig bil till fami[…]

har du provat göra rent sensorn i LMM? an[…]

Köpråd

Jag kör V60 D4, på 70/80 väg 0.42l[…]

Löjliga priser XC70

Det är inte bara den branschen. Jag uppdatera[…]