Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MrAnderson
#1130561
Jag har problem med min värmare som startar upp och efter ca 1-2 min stoppar igen.
Läste ut felkoderna på verkstad och fick fram B1D3194 -Låga registrerad före normal funktion, felaktig funktion och kod B1D3468 -Värmare av.
Startade värmaren igen med samma funktion att den stannar efter 1-2 minuter.
Efter några försök startblockeras den.

Är det någon på forumet som har några ideer om vad det kan vara för fel.
'Osäker på om jag hör bränslepumpen starta på deiselvärmaren, har inte lagt märke till den då värmaren fungerade.
Är det lätt att komma åt och fixa själv?
Webasto värmare Thermo Top Vevo står det på en klisterdekal i motorrummet.

Hälsningar Joan
av andersuw
#1130625
VIDA säger:

875: CPM-B1D3194 Flame detected prior to normal operation. Component Failures. Unexpected operation

Diagnostic trouble code (DTC) information CPM-B1D3194

Condition
The combustion preheater module (CPM) checks that the flame has gone out during the cooling phase.

The diagnostic trouble code (DTC) is stored if the control module detects that:
The temperature in the combustion chamber is too high despite the flame having to be out.

The control module's test for the diagnostic trouble code (DTC) starts in the event of:
Heater started.

Note! The control module can only detect the fault once the test has been started and the diagnostic trouble code (DTC) is stored when the conditions are met.

Substitute value
Heater's function blocked.
(After 6 start attempts)

Possible source
Defective inlet/exhaust system.
Defective cables and connections to glow plug.
Damaged glow plug.

Fault symptom[s]
Poor heating in compartment
Activation parking-/auxiliary heater; no function
av MrAnderson
#1130649
Jag var inne på att dieselpumpen inte fungerade men det verkar mer som att glödstiftet inte felar.
Jag får plocka ner höger innerskärm och göra en kontroll på kablar.
Johan
av MrAnderson
#1130766
Är det någon på forumet som har erfarenhet med att meka med värmare och kan ge tips eller annat nyttigt innan man börjar på.
Kan man ta isär värmaren utan att glykol rinner ut, får man loss kablage-delen på värmaren utan att ta bort hela värmaren??

Johan
av Cox
#1130831
Tar du isär värmaren rinner det garanterad ut glykol. Kablaget kommer du åt om du lossar avgasrör samt 3 bultar tror jag att det var, då kan du vrida på värmaren för att komma åt kablaget. Ryker det och bolmar om din värmare ?
då är den troligtvis slut och behöver bytas eller renoveras. Försök att få tag på en begagnad då det kostar lika mycket att renovera eländet även om du gör jobbet själv. Bytte ut min förra vintern köpte helt enkelt en på skroten från en bil som rullat 5000 mil om jag minns rätt
av andersuw
#1130926
Tilläggas kan att man måste vara beredd på att rinner kylvätska inte bara från värmaren utan också från resten av kylsystemet när man lossar kylvätskeledningarna för att ta bort värmaren. På bilar med start/stop rekommenderar VIDA att man dränerar kylsystemet först. '

Att det alltid blir billigare att byta till en begagnad värmare än att renovera/reparera även om man gör jobbet själv och inte räknar med någon timpenning är jag inte så säker på. Det beror väl helt på hur mycket som måste bytas. Men byte kan kanske vara en enklare väg att gå.
av Lassebus
#1131066
MrAnderson skrev:Är det någon på forumet som har erfarenhet med att meka med värmare och kan ge tips eller annat nyttigt innan man börjar på.
Kan man ta isär värmaren utan att glykol rinner ut, får man loss kablage-delen på värmaren utan att ta bort hela värmaren??

Johan
Hej, jobbar med dieselvärmare till vardags. Det jag kan tipsa dig om är att du kan strypa slangarna med en alt. 2 st slangtänger. Direkt vid Värmaren efter att du lossat på den från hjulhuset men att den hänger kvar i slangarna. Sedan lossar du på skruven torx 25, som sitter mellan slangarna på Webasto värmaren. Och så har du fått loss den med minsta möjliga söl.

Ps märk upp vilken slang som går till vilken port på Värmaren samt vinkel på slangarna, och glöm ej o-ringarna.
När du monterat tillbaka allt så varmkör du ordentligt för att få bort luftfickor.
av Zuckuss
#1211421
Lassebus skrev:Hej, jobbar med dieselvärmare till vardags. Det jag kan tipsa dig om är att du kan strypa slangarna med en alt. 2 st slangtänger. Direkt vid Värmaren efter att du lossat på den från hjulhuset men att den hänger kvar i slangarna. Sedan lossar du på skruven torx 25, som sitter mellan slangarna på Webasto värmaren. Och så har du fått loss den med minsta möjliga söl.

Ps märk upp vilken slang som går till vilken port på Värmaren samt vinkel på slangarna, och glöm ej o-ringarna.
När du monterat tillbaka allt så varmkör du ordentligt för att få bort luftfickor.
Jag har gått i renoveringstankar länge efter att min värmare låter som ett tröskverk och bolmar ganska bra - min fråga till Er som kan detta bättre än mig är följande:

Kan man ta ur/bort värmaren men ändå köra bilen på något sätt?

Min tanke är att meka isär värmaren och se vad som behöver bytas - är det för mycket eller för dyrt får man bita i det sura äpplet och köpa en ny. Men hela denna operation förutsätter ju att jag kan ta ur värmaren och ändå använda bilen hjälpligt i väntan på delar eller ny värmare....går det med lite kreativ slangdragning?
av daekol
#1225426
Zuckuss skrev:
Lassebus skrev:Hej, jobbar med dieselvärmare till vardags. Det jag kan tipsa dig om är att du kan strypa slangarna med en alt. 2 st slangtänger. Direkt vid Värmaren efter att du lossat på den från hjulhuset men att den hänger kvar i slangarna. Sedan lossar du på skruven torx 25, som sitter mellan slangarna på Webasto värmaren. Och så har du fått loss den med minsta möjliga söl.

Ps märk upp vilken slang som går till vilken port på Värmaren samt vinkel på slangarna, och glöm ej o-ringarna.
När du monterat tillbaka allt så varmkör du ordentligt för att få bort luftfickor.
Jag har gått i renoveringstankar länge efter att min värmare låter som ett tröskverk och bolmar ganska bra - min fråga till Er som kan detta bättre än mig är följande:

Kan man ta ur/bort värmaren men ändå köra bilen på något sätt?

Min tanke är att meka isär värmaren och se vad som behöver bytas - är det för mycket eller för dyrt får man bita i det sura äpplet och köpa en ny. Men hela denna operation förutsätter ju att jag kan ta ur värmaren och ändå använda bilen hjälpligt i väntan på delar eller ny värmare....går det med lite kreativ slangdragning?
Jag är också inne på att plocka bort och renovera men samtidigt kunna köra bilen under tiden. Får hoppas att någon har ett vettigt svar om man kan göra så. Min värmare har också satt felkod CPM-B1D3194 och det är lützendimma från hjulhuset.

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]

Den heter startspärr ibland också. Sitt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev därf[…]

Ja Harman kardon låter mycket sämre i g[…]