Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1227526
Förr var det väl vanligt att det fastnade löv eller annat skräp i luftintaget med resultat att det ryker då blandningen blir för fet.
av olofgeo
#1227567
Felkoderna ger ju ett brett register för vad som är fel, inte speciellt användbart, kan ju vara vad som helst!
av andersuw
#1227571
Felkoderna pekar i en viss mening i rakt motsatt riktning mot varandra: Den första säger att det är för varmt sedan värmaren stängt av och den andra att värmaren inte tänder när den borde. Den gemensamma nämnaren är att båda kan bero på tilltäppt insugs- och/eller avgaskanal. Rökutveckling innebär en indikation i samma riktning. Det är vad jag förstått inte ovanligt att det sätter sig grejer i vägen för insug/avgas på dessa värmare så det är nog vad man i första hand bör undersöka.
av Kimmen90
#1227575
daekol skrev:Röken när värmaren försökt starta kommer inte underifrån utan inifrån framskärmen, så är avgasledningen blockerad kanske den har spruckit pga tryck och läcker högre upp?
Rätt vanligt enl Bilbolaget att avgasröret går av vid brännaren. Resultatet blir att brännaren fungerar dåligt och till sist sotar igen. Hände mig, rök från hjulhus samt att den till slut gav upp.
av daekol
#1231391
Felsökningen fortsätter. Nu gjorde jag ett självtest av alla komponenter med hjälp av VIDA. Fick då fram:
”CPM-B1D3093 Startar inte i provläge - Komponentfel - Fungerar inte”.

Postar en bild på möjliga felsymptom. https://minfil.org/mep87dd4b6/31EC60E7- ... 48CFC.jpeg

För låg bränslenivå eller läckage är uteslutet. Funderar mer och mer på pumpen faktiskt för när den börjar pumpa spottar det och fräser i rören kan man höra, som att den får med sig massa luft. Någon som har bra koll på hur pumpen byts? Instruktionerna i VIDA var väldigt knapphändiga. Eller är det någon som tror mer på några av dom andra möjliga felorsakerna?
av Pmperformance
#1231657
Kan vara sugledningen upp från tanken som pajat. Är ett sugrör på 4mm med vinkel på som sitter uppepå tanken. Dom kan gå sönder i vinkeln/anslutningen och då suger den luft.
Dock lär tanken plockas ner för byte av den, slangen kostar typ 120kr.
av daekol
#1231671
Pmperformance skrev:Kan vara sugledningen upp från tanken som pajat. Är ett sugrör på 4mm med vinkel på som sitter uppepå tanken. Dom kan gå sönder i vinkeln/anslutningen och då suger den luft.
Dock lär tanken plockas ner för byte av den, slangen kostar typ 120kr.
Det går inte att se via någon lucka under baksätet? Minns inte hur det ser ut under sätet.
Användarvisningsbild
av apersson850
#1231678
Sådana fanns förr, men Ford tyckte luckan var dyr, så den försvann på den här varianten.
av Zycoo
#1399341
Denna felkod "CPM-B1D3194" har jag haft 3 år i rad, Jag har alltså plockat isär värmaren 3 gånger och konstaterat att allt har sett bra ut och återmonterat den igen. Dock så var den fortfarande förjävla svår att få igång igen, men på något sett lyckades den med det till slut efter många startförsök under några dagars försök med vida.

Bränslevärmar problemen har jag alltid fått när jag har haft väldigt lite Bränsle i tanken, så förmodligen har värmarfunktionen avslutats på ett negativ sett elr så har jag lckats få in luft i bränsleledningen, Men ibland så blir det väldigt många korta körningar också vilket man då bör stänga av funktionen.

Det jag iaf uppmärksammade senaste gången jag testade de olika komponenterna var att spänningen till Glödstiftet såg ej rätt ut så aktivering av glödstiftet avbröt ganska snabbt, men inget den direkt klagade på. så jag aktiverade den några gånger och till slut ville den göra en ny parametrisering"kalibrering" utav glödstiftet , och när den processen var klar så gick Bränslevärmaren igång igen .


Verkar vara endel som haft problem med just den felkoden kan man ju läsa här, Det hade vart trevligt om ni som söker efter hjälp/Tips även återkommer med vad eran åtgärd vart för att fixa det..
Byta larmsiren.

Bara att byta👍

Helt klart är ju att gränsen inte g&arin[…]

Associationsleken, är ni med? ;-P

Anders And (Danske Kalle Anka)

Rekommendation Generator V50 2.0 D

Ett tips, kolla att nuvarande generator är 15[…]