Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rosemax
#1124651
Är ute efter en felkodsläsare och vad jag förstått är VIDA/DICE det bästa alternativet.
Men den senaste versionen av VIDA är helt onlinebaserad och går därför inte att hacka sig runt(?).

Tänkte då istället fixa VIDA 2014d och någon annan typ av basic felkodsläsare. Visst borde man då kunna söka i VIDA på de felkoder man läser ut från felkodsläsaren? Eftersom det är en MY16 kanske det kan vara en liten mismatch men det mesta borde ju vara likt.

Eller bör jag rentav beställa en DICE-felkodsläsare och chansa på att allt kopplar upp sig mot VIDA trots att det är en MY16?
Användarvisningsbild
av TommyP86
#1124660
Satt med samma fundering förra veckan. Tydligen finns det "hackade" 2014d med nya chassinummer med, men jag är tveksam på om någon my16 finns med. För min del slutade det med att jag beställde (ytterligare) en autocom, närmare bestämt 2015.r3 den här gången då jag inte "behöver" vida till nyare bilarna och dessutom skruvar med lite blandat. Verkar lite meckigt när man läser om 2015.r3, men det är värt ett försök.
av andersuw
#1124717
Rosemax skrev:Är ute efter en felkodsläsare och vad jag förstått är VIDA/DICE det bästa alternativet.
Stämmer.
Rosemax skrev:Men den senaste versionen av VIDA är helt onlinebaserad och går därför inte att hacka sig runt(?).
Stämmer det också.
Rosemax skrev:Tänkte då istället fixa VIDA 2014d och någon annan typ av basic felkodsläsare. Visst borde man då kunna söka i VIDA på de felkoder man läser ut från felkodsläsaren? Eftersom det är en MY16 kanske det kan vara en liten mismatch men det mesta borde ju vara likt.
Stämmer tyvärr inte. En "basic" (generisk) felkodsläsare läser bara en liten delmängd av koderna och de den kan läsa anges dessutom i en annan form än Volvos egen, som är den du hittar i VIDA.
Rosemax skrev:Eller bör jag rentav beställa en DICE-felkodsläsare och chansa på att allt kopplar upp sig mot VIDA trots att det är en MY16?
En DICE är nog bortkastade pengar om inte du kan hitta en "hackad" VIDA 2014D av det slag Tommy talar om. Min "nya" V70 är tillverkad i november 2014, d.v.s. mitten av modellåret 2015, och där funkar 2014D dessbättre rakt av. Kanske funkar 2014D hela modellår 2015. Däremot är jag rätt säker på att den versionen inte funkar utan vidare på bilar av MY -16. Bilarna av modellår -16 är ju väldigt lika dem av modellår -15, kanske rentav helt identiska. Men VIDA 2014D har inte chassinummer för dessa bilar inlagda och vill därför inte kännas vid dem. Så i det fallet kan man bara hoppas att den "hackade" version av 2014D som Tommy talar om faktiskt finns att tillgå någonstans.

Alldeles oavsett detta har du förstås stor nytta av VIDA 2014D på datorn även om du inte kan använda den för att läsa felkoder tillsammans med DICE. Där finns ju exempelvis komplett felkodsuttolkning, reservdelsförteckning och demontering-/monteringsanvisningar.
av Rosemax
#1125435
Tack för svaren. Då blir det att åtminstone ordna VIDA 2014d. Skulle ju också på något sätt vilja få ut fullständiga felkoder (sökbara i VIDA) men antar att man får ta det via verkstaden i så fall.


Sent from my iPhone using Tapatalk
av andersuw
#1126252
Det kan tänkas att det finns separata felkodsläsare som funkar till din bil och kan läsa samtliga koder samt visa dem i Volvos eget format. Sedan kan du använda VIDA för att tyda dem. Själv har jag dock ingen koll på marknadsläget för den typ av läsare du vill ha. Andra har kanske utforskat saken lite närmare och kan ge dig hjälp. Ett annat alternativ som kanske kan fungera även på de nyaste bilarna är Autocom.
Användarvisningsbild
av MarcusJ
#1149572
Vilka är datorspecifikationerna som krävs för att köra t.ex. VIDA 2014?
av andersuw
#1149609
För att installera 2014 rakt av krävs Win 7 Pro. Jag tror att det går att få till även på senare OS men då med en del handpåläggning. Vill man göra det enkelt för sig kör man VIDA i en virtuell maskin. Då riskerar man mindre installationsstrul och också mindre strul med andra program på datorn som VIDA inte "gillar". Efter vad jag har förstått kan VIDA vara lite känslig på den punkten.
Användarvisningsbild
av MarcusJ
#1149615
Hmmm... Är inte direkt någon datorexpert. Win7 Pro går väl att ordna, men det blir dyrt. Har en Win7-laptop som inte används till mycket alls, den kanske man kan ha som utgångsläge.
av andersuw
#1149618
Som sagt: En klok idé tror jag är att sikta på en installation där VIDA körs i en virtuell maskin. Då spelar det ingen större roll vad du har för OS i grunden. Jag kör båda mina VIDA-installationer på det sättet: Engelsk VIDA 2014D inkl. kopplingsscheman (EWD) i en virtuell maskin under Win 7 Ultimate på den portabla och svensk VIDA 2014D i virtuell maskin under Win 10 på den stationära.
Användarvisningsbild
av MarcusJ
#1149628
Men jag måste väl fortfarande skaffa Windows 7 Professional eller Ultimate?
Som sagt, ingen datornörd. Bara bil/lastbilsnörd...
Lövets Tesla M3 LR AWD

Nu är jag ju en sådan här gammal s[…]

Jäkla stilig kärra! :-D Brembo bromsar[…]

Vi som beställt nya XC60

Beställde xc60 t6 plus dark den 13:e dec -[…]

Brainys V60

Blev jäkligt bra med lackeringen. :-) F&ari[…]