Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1122091
Detta fel som man läser mer och mer om, nu senast en FT: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 6&t=130382

Vilka är motorerna som är så här uruselt konstruerade att detta kan hända? Jag trodde att det bara var de femcylindriga dieslarna, men det verkar ju även kunna drabba bensinare.

Själv har jag den fyrcylindriga D4204T som ju är en PSA-konstruktion från början, kan även denna drabbas av detta eller har fransmännen faktiskt satt dit en kåpa som hindrar multiremmen att hitta in till kamdrivningen?
#1122279
Remstumparna letar sig in via öppningar i kåpan och knäcker kamremmen.
Fins en kille i england som gör ett skydd som stoppar eländet, volvo borde köpa patentet av honom och sälja den som en reservdel.
#1122283
Hade det varit ett jätteproblem hade man såklart åtgärdat det för länge sedan, Volvo anser väl att det faller inom "ramen" Ungefär som den läckande packboxen som kom på 850 1992 och fortsatte upp till runt 2005 och V70N,
#1122287
Derank skrev:Hade det varit ett jätteproblem hade man såklart åtgärdat det för länge sedan, Volvo anser väl att det faller inom "ramen" Ungefär som den läckande packboxen som kom på 850 1992 och fortsatte upp till runt 2005 och V70N,


Problem, knappast det är en temporär källa till inkomst.
Att det devalverar märkets rykte är en senare fråga.
#1122322
oldtimersmc skrev:Fins en kille i england som gör ett skydd som stoppar eländet, volvo borde köpa patentet av honom och sälja den som en reservdel.
Tvivlar starkt på att han har patent på prylen. Nog lite för enkel för att det ska gå att få, dessutom.
Enligt tråden som det länkas till har Volvo själva ändrat på konstruktionen på senare modeller, från 2013, så skyddet inte längre fyller någon funktion.
#1122368
NilsO skrev:Hur går det till, egentligen? AC-kompressorn bryter ihop och multiremmen går sönder, men sen? Slår multiremmen sönder kamremskåpan, eller är det öppet någonstans så strimlor av remmen kan leta sig in? Eller går det till på något annat vis?
Notera att det är frihjulet till ac-kompressorns magentkoppling på vilken multiremmen löper som är den svaga länken. Lagret i frihjulet skär helt enkelt, varpå remskivan stannar (oftast i svag vinkel i förhållande till löpbanan). Remmen löper vidare utan att remskivan följer med (den snurrar alltså inte), varpå den uppkomna friktionen utvecklar hög värme som till slut trasar sönder remmen. Remstrimlorna har en benägenhet att leta sig in i till kamremmen som kuggar över eller brister med ventilsallad som följd. Förloppet tar 10-20 sekunder sedan är det kört.

Det är därför en bra idé att byta lagret, men vad du än gör så köp inte kinalager på ebay mm. Jag föreslår SKF. Att byta lager görs relativt enkelt utan att ac-kompressorn behöver demonteras. Har själv gjort det och skrivit om det här på forumet. Dessutom finns hela förfarandet beskrivet här på forumet av en medlem som gjort en utomordentligt bra beskrivning.

Nu har inte TS någon glädje av detta, men förhoppningsvis kan det hjälpa andra att undvika ett haveri.

Här är ett klipp som behandlar byte av lager i frihjulet:


Inte Volvo men principen är densamma. Killen i klippet knackar in det nya lagret med hjälp av en hylsa. Pressverktyg rekommenderas (kliv in på någon mekanisk verkstad med kaffebröd så fixar de det på nolltid).
Senast redigerad av 1 Yaniz, redigerad totalt 0 gånger.

Har du ungefär samma uppskattad räckvidd[…]

Hylsan i vinkel vx

Den kanske passar på äldre?

Tät vevhusventilation?

Absolut inte vanligt. Kan inte minnas att jag bytt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev där[…]