Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Yaniz
#1196448
Malmstroem skrev:Jag fyller i olja med korrekt klassning. Det ska medföra att oljorna är blandningsbara.
Oljor går att blanda hur som helst, t o m den "sämsta" mineraloljan med den "bästa" helsyntetiska. Det är precis som med vin. Köper man billigt vin på en italiensk bensinmack och blandar det med en butelj San Felices Brunello di Montalcino från den mycket renommerade vingården Il Quercione i Toscana, så blir resultatet ett uselt vin. Precis på samma sätt är det med motorolja.

Hur det förhåller sig om man blandar vin och motorolja vet jag däremot inte.
#1196451
Jag vet inte riktigt om jag köper liknelsen med vin. Du har ju kvar samma olja som förut i övrigt till 80 %. Att tillsatserna i den nya oljan som uppfyller samma spec skulle göra dem obrukbara låter osannolikt. På sin höjd borde de spä ut lite. Annars är ju vitsen med att öht ha en spec inte så stor.
av Yaniz
#1196474
SBergdahl skrev:Jag vet inte riktigt om jag köper liknelsen med vin. Du har ju kvar samma olja som förut i övrigt till 80 %. Att tillsatserna i den nya oljan som uppfyller samma spec skulle göra dem obrukbara låter osannolikt. På sin höjd borde de spä ut lite. Annars är ju vitsen med att öht ha en spec inte så stor.
Notera att jag påstod att det går (med tonvikten på GÅR med betydelsen MÖJLIGT) att blanda sämsta mineralolja oavsett klassning och visko med bästa syntetolja oavsett klassning och visko utan vidare. Inget jag rekommenderar, men möjligt i nödfall.
#1196517
Yaniz skrev:
SBergdahl skrev:Jag vet inte riktigt om jag köper liknelsen med vin. Du har ju kvar samma olja som förut i övrigt till 80 %. Att tillsatserna i den nya oljan som uppfyller samma spec skulle göra dem obrukbara låter osannolikt. På sin höjd borde de spä ut lite. Annars är ju vitsen med att öht ha en spec inte så stor.
Notera att jag påstod att det går (med tonvikten på GÅR med betydelsen MÖJLIGT) att blanda sämsta mineralolja oavsett klassning och visko med bästa syntetolja oavsett klassning och visko utan vidare. Inget jag rekommenderar, men möjligt i nödfall.
Men nu var det ingen som sa sig göra det utan det som var aktuellt var att blanda oljor av samma viskositet och klassning, dvs produkter som ska uppfylla samma kravspecifikation.
av Yaniz
#1196598
SBergdahl, då bör du läsa inläggen en gång till. Vad jag reagerade på var inlägget där någon påstod “Jag fyller i olja med korrekt klassning. Det ska medföra att oljorna är blandningsbara.”

Att oljor skall var blandningsbara förutsätter INTE att de har samma klassning och/ eller viskositet.
#1196601
Du menar alltså att oljor med samma klassning och viskositet kan vara så olika att de tillsammans i blandning inte längre skulle uppfylla samma krav som tidigare? Jag är fortsatt skeptisk till det påståendet om det är det du menar.
av Yaniz
#1196617
SBergdahl skrev:Du menar alltså att oljor med samma klassning och viskositet kan vara så olika att de tillsammans i blandning inte längre skulle uppfylla samma krav som tidigare? Jag är fortsatt skeptisk till det påståendet om det är det du menar.
Nej, jag menar att oljor är blandbara oavsett klassning och/ eller viskositet. Inget man bör göra och inget jag rekommenderar, men fungerar i nödfall.

Jag reagerade på inlägget där någon påstod “Jag fyller i olja med korrekt klassning. Det ska medföra att oljorna är blandningsbara.”, vilket underförstått skulle betyda att endast oljor med samma klassning är blandbara, vilket inte är fallet.
#1196624
Då hänger jag med. Jag uppfattade det som att du menade att blandningen per automatik blir kass helt oavsett vad som blandas. Att man inte ska blanda i vad skit som helst som är fel för ens motor håller jag helt med om.
#1204480
Daniel73 skrev:I USA där man dels har svårt att få tag på Castrol och dels ofta gör oljeservice ofta rekomenderar Volvo samma 0w30 som till dom 5-cylindriga.

Det borde gå utmärkt även här i Sverige.
Vart har du läst/hört detta?
#1204490
Att man i USA rekommenderar ACEA A5/B5 0W-30 istället för den 0W-20-olja enligt Volvos egen specifikation (VCC RBS0-2AE) som man rekommenderar på andra marknader stämmer helt och nämns bl.a. av Volvo själva i VIDA. Skälet är dock inte att det är/var omöjligt att få tag i sådan olja i USA utan att rekommendationen står (eller i vart fall stod) i strid med den amerikanska marknadslagstiftningen. Det måste finnas konkurrens och åtminstone till en början var det bara Castrol som sålde olja som tillgodosåg VCC RBS0-2AE. Nu ser det däremot ut att finnas sådan olja att tillgå även från andra tillverkare än Castrol.
  • 1
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
Leasing bildäck

Om det gått till så är det ren st[…]

Jag uppskattar svaren. Försöker planera […]

Nytt rekord i väntetid (i alla fall p&ar[…]

Volvo v70 med märkligt elfel.

Hej! Pillade lite med flottören till tanken […]