Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1116095
Volvo har insett att dagens generation knappt kan läsa eller räkna efter skolan. Att då kunna förstå en mätare som visar oljenivån i flera steg eller temperatur är alldeles för mycket begärt av av föraren.

Snart kommer det även på tankmätaren,den kommer bara visa full eller dags att tanka.
#1116102
VolvoB20 skrev: Snart kommer det även på tankmätaren,den kommer bara visa full eller dags att tanka.
Det är så det är på V60, nästan i alla fall. När tanklampan lyser vaknar navigeringen och tipsar om vart ja kan tanka :lol:
#1117408
Mycket märklig historia, men även en märklig diskussion - delvis. Det är illa nog att Volvo rationaliserat bort oljestickan och har utrustat bilen med varningsinstrument som gör att det är svårare att hålla koll på motorns skick. En bil ska definitivt ha analoga, lätt avläsbara mätare för kylvattentemperatur, oljetryck och oljetemperatur och naturligtvis, så ska det finnas en oljesticka.
Vad värre är, är ju om en nykonstruerad motor börjar dra olja. Då handlar det om dålig ingenjörskonst, m.a.o. en dålig motor. Det finns förskräckande exempel på detta inom bilvärlden.
Många av VAG:s bensinmotorer ha haft stora problem med oljetörst och även flera BMW och Mercedes-motorer har utmärkt sig i detta sammanhang. Saab försökte utveckla den erkänt hållbara motorn i Saab 9000, när den skulle monteras i nya Saab 9-5. Syftet var att få en lågfriktionsmotor, som skulle gå snålare. Resultatet blev en motor, som i praktiken drog lika mycket med hade långt sämre livslängd än den tidigare motorn.
Jag har nu kört många mil med min V50 D2 (snåldiesel) och jag byter naturligtvis olja och filter vid ca 1000 mil, men har aldrig behövt fylla på en millimeter olja. Denna franska PSA-diesel är lika skottsäker som den större PSA-diesel som jag har i min Citroen C5 III HDI, aldrig någon oljeförbrukning och en motor som går lika bra och felfritt vid 28.000 mil, som när den var ny.
Ska Volvo nu börja som Audi eller är det som beskrivs här en tillfällighet ?
#1117412
Fast dieslarna späder som regel oljan ganska mycket. Och att en motor drar mycket, eller en hel serie för den delen, har väldigt lite att säga om konstruktionen som sådan. Min har till exempel aldrig behövt olja på snart 6000 mil (t5).
#1117618
Nja, i den övriga världen så anses en motor som drar mycket olja att vara en dålig motor oavsett om det är en dieselmotor eller bensindito. Jag ansluter mig till den uppfattningen.
Trådskaparen angav dessutom att det gällde en D4-motor av den nya s.k. VEA-generationen - alltså en dieselmotor. Om detta inte är en ren tillfällighet som drabbat bara trådskaparens bil, så borde Volvo ta detta ta på stort allvar. En motor som är konstruerad/byggd så att den drar olja låter knappast reparera sig själv via några mjukvarujusteringar.
Senast redigerad av 1 Gourmand, redigerad totalt 0 gånger.
av Cox
#1117626
Håller fullständig med, min D5:a har nu rullat 23000 och jag behöver aldrig mellan fylla den, kör ca 2500/3000 mil sedan servas den


Skickat från min iPhone med Tapatalk
av Nordan
#1122587
Vet om två D4or till i vår organisation som drar liknande mängder olja som min. På måndag blir det motorbyte för mig.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 18
V90-fälgar på V60

Är det med 255/35-20 ? Har själv en v6[…]

Sökte runt och hittade det här, efter li[…]

Fjädermellsnlägg

Någon som provat gummi fjädertallrik om[…]

Tackar