Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1174986
Har inte heller behövt fylla på någon olja i nu, bilen har rullat 6100 mil. Bilen rullar 11 mil mån-fre 90/100 väg.
#1174990
Bilen i annonsen har ju gått långt på kort tid (taxi). Den har väl förmodligen servats var 3000e mil med oljebyte. Detta är väl på tok för många mil på samma olja om jag förstått det rätt. VAGägare verkar vara överens om detta i varje fall.
av Leafs
#1175032
13 liter på ett serviceintervall (3000 mil?) börjar ju närma sig en Audi med TFSImotor.... Dessa drar ofattbara mängder olja även på väldigt låga mil. Där snackar vi konstruktionsfel.

Volvos VEA verkar ju dra olja först när de har gott riktigt långt. Knappt någon rapporterar om oljetörst på "normala" mil.

VAG-anhängarna är tvärsäkra på att det är Long-Life spöket som skjuter deras motorer i sank. Jag tror de har rätt, och att samma problem gäller för VEA. 3000 mil+ på en olja kan omöjligt vara hälsosamt oavsett hur bra dagens oljor är.

Alla kan dessutom inte vara världens bästa motortillverkare, alla kan inte vara lika bra på att tillverka motorer som Honda.
#1175064
Leafs skrev:13 liter på ett serviceintervall (3000 mil?) börjar ju närma sig en Audi med TFSImotor.... Dessa drar ofattbara mängder olja även på väldigt låga mil. Där snackar vi konstruktionsfel.

Volvos VEA verkar ju dra olja först när de har gott riktigt långt. Knappt någon rapporterar om oljetörst på "normala" mil.

VAG-anhängarna är tvärsäkra på att det är Long-Life spöket som skjuter deras motorer i sank. Jag tror de har rätt, och att samma problem gäller för VEA. 3000 mil+ på en olja kan omöjligt vara hälsosamt oavsett hur bra dagens oljor är.

Alla kan dessutom inte vara världens bästa motortillverkare, alla kan inte vara lika bra på att tillverka motorer som Honda.
Precis! Känns som att man borde ta lärdom av VAGs problem här.
Long life är väl bara ett säljargument i och med att det ger lägre servicekostnad?
Jag skulle i varje fall inte köpa en bil som var servad på detta sätt.
#1175124
Min övertygelse är fortfarande att en billig motorolja med vettig viskositet som man byter ofta får motorn att hålla oändligt mycket längre än en sjukt dyr longlife olja med viskositet sämre än vatten som får rulla över 3000 mil.
#1175143
Min D4 Vea har rullat snart 6000 mil och har inte behövt fylla på olja nån gång mellan service men jag byter olja med 1500 mil intervall ungefär.
av Leafs
#1175270
Köpte min bil med 3000 mil på mätaren, en enda service var gjord, vid 2800 mil, efter exakt ett år.

Jag kör cirka 2000-2200 mil per år, således blir servicearna efter ett år och cirka 2000 mil. Gränsfall tycker jag, det lutar åt extra oljebyten halvvägs genom intervallen. Det går väl att diskutera huruvida ett oljebyte efter enbart 1100 mil på en olja är lite väl överambitiöst.

Bilen har nu gått drygt 600 mil efter service och hittills ingen påfyllning, *peppar, peppar*, men tack vara Volvos genidrag att undanhålla oss bilägare från möjligheten att exakt kolla oljenivån vet jag ju ännu inte om den drar någon olja eller ej.
#1175419
Min V70 D4 -15 kommer sannolikt, som tidigare bilar, att bara rulla drygt 1000 mil om året. Så i den blir det inga problem att få till vad man kan hoppas och tro är ett säkert bytesintervall på oljan. Eftersom oljan är lite speciell kör jag för säkerhets skull omkring med en literflaska där bak. Men hittills har bilen aldrig begärt påfyllning. Dock rullade jag nog inte ens 1000 mil mellan senaste servicetillfällena eftersom jag kortsiktigt har två bilar att hålla igång och den gamle motioneras lite då och då. Skall försöka komma ihåg att kolla parametern för oljenivå i VIDA omedelbart efter och före service nästa gång tillfälle ges för att få ett grepp om hur mycket olja motorn egentligen kolkar i sig.
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 18
Bruten fjäder framvagn

Jag kontaktade bilförsäljaren Bilia, dom[…]

XC - Rear axle sensor

Tänker om det kan vara höjdvinkelgivar[…]

Den eviga däcksfrågan

Varför spacers, det är inte bra för[…]

S80

Söker en S80 2007-2016 Manuell . Välv&ar[…]