- sön 03 sep 2017, 21:01
#1195548
Få se nu....var är mina popcorn? Ah, där, så bra. 8)
Alltså, vi borde kanske reda ut en del saker först. Till dem som tänker tanken att jämföra en ny ultramodern motorkonstruktion (exempelvis en D4 VEA) med en från dinosauriernas tid, t.ex. en MB diesel med utsläpp som ensam sänker hela Miljöpartiets livsgnista efter 1 mils körning, kan väl tänka om. Det finns få gemensamma nämnare förutom bränslet i sig samt glödstiften.
Till er som hävdar att det är utspädning av oljan som håller nivån på stickan konstant: Är det inte otroligt underligt att oljan späds EXAKT så mycket och i EXAKT rätt takt så att nivån är EXAKT konstant hela tiden? Nä, glöm det. Det finns MÅNGA moderna motorkonstruktioner där vissa exemplar helt enkelt inte förbrukar olja.
Jag har haft 14 st bilar i min ägo, allt från tråkiga B23 med lågt effektuttag till chippade turbomotorer med cirka 150 hk per liter. Miltalen när jag har sålt dessa har varierat, som högst cirka 32000 mil. INGEN av dessa motorer har förbrukat mer än 0.5 liter per 100 mil oavsett körsätt. (Ok, har aldrig kört på bana....) Det har varit såväl diesel som bensinare, med eller utan turbo. Den som förbruka mest var B23 på cirka 22000 mil vid försäljning. Min chippade 9-5 aero rörde inte en droppe vid 20000 mil trots att förståsigpåare skrockade om att dessa motorer rasar i blixtrande takt.
Min nuvarande bil, D4 VEA 2016 har jag inte en susning om ifall den drar olja eller ej. Tack för det Volvos klent begåvade tekniska beslutsfattare! Men jag kan konstatera att den nu har gått typ 1000 mil sedan senaste servicen och jag har inte ännu fått någon uppmaning att fylla på. *peppar, peppar* Jag vet ju heller hur programmeringen är utförd, d.v.s. vid vilken volym varningen/uppmaningen kommer, men jag kan iaf dra slutsatsen jag hittills inte behöver bry mig det minsta.
Vart vill jag komma? Oljeförbrukning skiljer mellan olika exemplar av samma konstruktion, kanske t.o.m. exemplar tillverkade samma dag på samma lina av samma byggare. Inkörning, körsätt, oljebyten är tre kraftiga variabler i ekvationen. Att sitta och munhuggas i detta ämne är hyfsat menlöst, men ganska underhållande att läsa. Att såga VEA som motorfamilj är lite oseriöst, snudd på trollnivå. Självklart finns det problemexemplar, det gör det i alla motorfamiljer, t.o.m. hos Honda. Men att såga VEA utifrån det som i dagsläget är känt köper jag inte alls. Tänk på att det pumpas ut magiskt många VEA motorer och det har så gjorts de senaste åren. Hur ser statistiken ut rent procentuellt?
Med det synsätt som föreligger stundtals på detta forum, måste VAG:s TFSI motorer vara en av planetens sämsta motorer någonsin, kanske till och med den sämsta konstruktionen av någon maskin någonsin.