Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1195368
Du är förstås helt fri att fortsätta sväva i det blå genom att ignorera den kunskap som finns om saken och göra onödiga ekonomiska förluster genom att sälja bilar med fullt friska motorer om du vill. Det är dessbättre ingenting som jag har anledning att vare sig lägga mig i eller bry mig om. :D
#1195448
Årets roligaste tråd.

Flera här som på allvar skulle dumpa sina bilar för att de drar så lite olja att de inte får nöjet att pytsa i olja själv mellan servicarna.

0,5 l / 1000 mil blir ju bara 7,5 dl mellan service/oljebyte var 1500 mil, och längre kör ju ingen mellan byten om man är det minsta intresserad och och mån om motorn.

Så ni vill alltså dumpa era bilar för de drar så lite att man inte behöver fylla på? Det har jag aldrig råkat på innan.
av Leafs
#1195548
Få se nu....var är mina popcorn? Ah, där, så bra. 8)

Alltså, vi borde kanske reda ut en del saker först. Till dem som tänker tanken att jämföra en ny ultramodern motorkonstruktion (exempelvis en D4 VEA) med en från dinosauriernas tid, t.ex. en MB diesel med utsläpp som ensam sänker hela Miljöpartiets livsgnista efter 1 mils körning, kan väl tänka om. Det finns få gemensamma nämnare förutom bränslet i sig samt glödstiften.

Till er som hävdar att det är utspädning av oljan som håller nivån på stickan konstant: Är det inte otroligt underligt att oljan späds EXAKT så mycket och i EXAKT rätt takt så att nivån är EXAKT konstant hela tiden? Nä, glöm det. Det finns MÅNGA moderna motorkonstruktioner där vissa exemplar helt enkelt inte förbrukar olja.

Jag har haft 14 st bilar i min ägo, allt från tråkiga B23 med lågt effektuttag till chippade turbomotorer med cirka 150 hk per liter. Miltalen när jag har sålt dessa har varierat, som högst cirka 32000 mil. INGEN av dessa motorer har förbrukat mer än 0.5 liter per 100 mil oavsett körsätt. (Ok, har aldrig kört på bana....) Det har varit såväl diesel som bensinare, med eller utan turbo. Den som förbruka mest var B23 på cirka 22000 mil vid försäljning. Min chippade 9-5 aero rörde inte en droppe vid 20000 mil trots att förståsigpåare skrockade om att dessa motorer rasar i blixtrande takt.

Min nuvarande bil, D4 VEA 2016 har jag inte en susning om ifall den drar olja eller ej. Tack för det Volvos klent begåvade tekniska beslutsfattare! Men jag kan konstatera att den nu har gått typ 1000 mil sedan senaste servicen och jag har inte ännu fått någon uppmaning att fylla på. *peppar, peppar* Jag vet ju heller hur programmeringen är utförd, d.v.s. vid vilken volym varningen/uppmaningen kommer, men jag kan iaf dra slutsatsen jag hittills inte behöver bry mig det minsta.

Vart vill jag komma? Oljeförbrukning skiljer mellan olika exemplar av samma konstruktion, kanske t.o.m. exemplar tillverkade samma dag på samma lina av samma byggare. Inkörning, körsätt, oljebyten är tre kraftiga variabler i ekvationen. Att sitta och munhuggas i detta ämne är hyfsat menlöst, men ganska underhållande att läsa. Att såga VEA som motorfamilj är lite oseriöst, snudd på trollnivå. Självklart finns det problemexemplar, det gör det i alla motorfamiljer, t.o.m. hos Honda. Men att såga VEA utifrån det som i dagsläget är känt köper jag inte alls. Tänk på att det pumpas ut magiskt många VEA motorer och det har så gjorts de senaste åren. Hur ser statistiken ut rent procentuellt?

Med det synsätt som föreligger stundtals på detta forum, måste VAG:s TFSI motorer vara en av planetens sämsta motorer någonsin, kanske till och med den sämsta konstruktionen av någon maskin någonsin.
Användarvisningsbild
av Derank
#1195557
underbart med alla dessa självutnämda experter, niu borde ju jobba åt Volvo istället, att det inte rekryterat er redan är för mig en gåta.
#1195665
Underbart med alla dessa självutnämnda experter på andras expertis. :wink: :roll:
#1195870
Derank skrev:underbart med alla dessa självutnämda experter, niu borde ju jobba åt Volvo istället, att det inte rekryterat er redan är för mig en gåta.
Experterna på Volvo, BMW, Audi, VW osv säger ju att 1/100 mil är normalt och inte föranleder någon garanti-åtgärd. Men även om de är experter som jobbar dagligen med motorutveckling så skulle jag tycker jag det är jobbigt att behöva fylla olja vid varje tankning och att behöva ha en 10 litersdunk med på europasemestern.

Om de nu är experter kunde det väl ta fram ett system likt de man har på racebilar ala torrsump, så man tex fyller en större oljetank med jämna mellanrum och så sitter det en automatisk pump som pytsar in mera olja i motorn vartefter den förbrukas.

Då hade ju problemet varit ur världen.
#1195942
Fick precis fylla på olja, och fick se denna tråden....Knappt 800 sedan service och nu kom meddelandet upp att de skulle fyllas på 0,5l......är detta "normalt"? ....Nu har man ju ingen aning om hur mycket som fylldes på vid servicen, men jag tycker det känns väldigt olustigt.
#1195961
När jag hämtade ut min A6 Allroad för mindre än två år sedan fick jag med en liter olja från försäljaren -- eftersom "det brukar gå åt en del". Nu har den bilen gått ganska exakt 6000 mil (servades förra fredagen för andra gången), och jag utöver litersflaskan jag fick med mig har jag fått hälla i större delen av en fyralitersdunk från Biltema.

Jag tror inte att du behöver oroa dig på att du får fylla i 0,5 liter efter 800 mil. Varför har redan diskuterats i tråden.
#1195966
VolvoB20 skrev:Experterna på Volvo, BMW, Audi, VW osv säger ju att 1/100 mil är normalt och inte föranleder någon garanti-åtgärd. Men även om de är experter som jobbar dagligen med motorutveckling så skulle jag tycker jag det är jobbigt att behöva fylla olja vid varje tankning och att behöva ha en 10 litersdunk med på europasemestern.
Mot den bakgrunden kanske den fråga som bör ställas är vad som är rimligt snarare än vad som är normalt. Personligen tycker jag inte det är rimligt att behöva fylla på olja vid varje tankning (vilket jag fick göra på min 245:a mot slutet av dess levnad). Inte heller tycker jag det är rimligt att fara omkring med en massa olja i skuffen på semestern. Det bör räcka med den enda liter jag ändå har där i reserv. Med tanke på vad den rekommenderade oljan till VEA-motorerna kostar (runt 150 kr litern om man handlar där det är förmånligast, runt 240 kr litern om man köper hos Volvo ÅF) blir det också en extra drivmedelskostnad som jag inte finner det rimligt att behöva räkna med. Vid en oljeförbrukning på en liter per hundra mil pratar vi om minst 1:50 kr milen, motsvarande mer än en deciliter diesel i merförbrukning.
  • 1
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 18
Köpråd V60 etanol

@AnnaHelena , Både och, har den fått […]

Monterade in en CarPlay box i bilen. Känns ov[…]

Bruten fjäder framvagn

Vanligt med brusten vänster fjäder p&ari[…]

Vindrutetorkarmotor

Jag har vdb länken förut, men här[…]