Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1204786
andersuw skrev:Att man i USA rekommenderar ACEA A5/B5 0W-30 istället för den 0W-20-olja enligt Volvos egen specifikation (VCC RBS0-2AE) som man rekommenderar på andra marknader stämmer helt och nämns bl.a. av Volvo själva i VIDA. Skälet är dock inte att det är/var omöjligt att få tag i sådan olja i USA utan att rekommendationen står (eller i vart fall stod) i strid med den amerikanska marknadslagstiftningen. Det måste finnas konkurrens och åtminstone till en början var det bara Castrol som sålde olja som tillgodosåg VCC RBS0-2AE. Nu ser det däremot ut att finnas sådan olja att tillgå även från andra tillverkare än Castrol.
Jag förstår!
Men skulle inte en något tjockare olja, råda bot på oljeförbrukningen som många här? ...snacka om "miljömotor" :lol: :roll:
#1204812
Jag tror inte en tjockare olja hjälper mycket för att minska oljeförbrukningen på en motor som redan börjat dricka mer olja än den borde. Och jag skulle inte heller experimentera med något annat än vad tillverkaren rekommenderar oavsett hur mycket olja motorn dricker. Att köra på ACEA A5/B5 0W-30 i en VEA-motor är väl sannolikt helt OK funktionellt eftersom Volvo trots allt rekommenderar den oljan på USA-marknaden. Men jag skulle ju inte hälla i eller be att få den oljan här eftersom det då skulle kunna bli problem med garanti eller maskinskadeförsäkring vid eventuella motorproblem. Troligen ger väl 0W-30-oljan också lite högre förbrukning. Så 0W-20 är nog det mer miljövänliga alternativet faktiskt. :D
av Lövet
#1207744
Här bland annat https://www.mapodo.de/castrol-edge-professional-v-0w-20
Relativt dyr frakt dock så bäst att köpa till mer än ett byte.
#1207745
Lövet skrev:Här bland annat https://www.mapodo.de/castrol-edge-professional-v-0w-20
Relativt dyr frakt dock så bäst att köpa till mer än ett byte.
Tack för svar! Hade redan kollat in de, och de var på frakten det föll på. Köper inte på mig en massa, då jag bör/måste serva på verkstad tills maskinskadeförsäkringen slutar gälla. 1-2 flaskor är aktuellt.....men volvos pris på runt 254kr/l Med kortrabatten är alldeles för mycket!
av Lövet
#1207746
Ja eftersom Mapodo säljer samma för 100kr/lit känns det lite i överkant så att säga...
#1207828
För er som undrar över hur mycket olja era VEA-motorer egentligen drar och hur man kan mäta oljenivån exakt trots att det inte finns någon oljesticka och trots att den digitala mätaren ger så grova besked kan jag rapportera att jag just mätt den exakta oljenivån på min V70 D4 -15 med hjälp av VIDA/DiCE. Gjorde det omedelbart före och efter service och oljenivån var överraskande nog aningen högre före service, troligen därför att motorn drar väldigt lite olja samtidigt som den gamla oljan spätts ut en aning med kondensvatten och/eller bränsle.

Se här och en del tidigare inlägg i samma tråd för närmare info:

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 5#p1206919
#1217386
Fick upp varning igen att jag skulle fylla på (fyller alltid bara såpass lite att varningen försvinner, för att ha lite koll på vad den drar), dock tryckte jag bort meddelandet en 4-5 gånger vid start (det ligger ju alltid kvar som meddelande)......2 dagar efter så kommer det inte upp någon varning......och har nu inte gjort på säkert 15 starter och 20 mil senare......är detta normalt?
#1235142
Dieselvolvo skrev:Nyservad med 5,2l olja.....i boken står det 5,6? De fyller alltså endast till hälften av rek. oljemängd?
Vad har du för motor?
Min D5 VEA ska ha 5,2L och vet att även D4 VEA ska ha samma mängd.
  • 1
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18

Hej David, Har nämligen samma problem med min[…]

Kommer ingen diesel ut från pumpen.

Hej! det är nämligen så att jag ha[…]

Bakfjädrar.

På Volvo såg mekanikern när han t[…]

Hur byta drl v60cc

Min högra jättebilliga drl slocknade och[…]