Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lövet
#1207746
Ja eftersom Mapodo säljer samma för 100kr/lit känns det lite i överkant så att säga...
#1207828
För er som undrar över hur mycket olja era VEA-motorer egentligen drar och hur man kan mäta oljenivån exakt trots att det inte finns någon oljesticka och trots att den digitala mätaren ger så grova besked kan jag rapportera att jag just mätt den exakta oljenivån på min V70 D4 -15 med hjälp av VIDA/DiCE. Gjorde det omedelbart före och efter service och oljenivån var överraskande nog aningen högre före service, troligen därför att motorn drar väldigt lite olja samtidigt som den gamla oljan spätts ut en aning med kondensvatten och/eller bränsle.

Se här och en del tidigare inlägg i samma tråd för närmare info:

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 5#p1206919
#1217386
Fick upp varning igen att jag skulle fylla på (fyller alltid bara såpass lite att varningen försvinner, för att ha lite koll på vad den drar), dock tryckte jag bort meddelandet en 4-5 gånger vid start (det ligger ju alltid kvar som meddelande)......2 dagar efter så kommer det inte upp någon varning......och har nu inte gjort på säkert 15 starter och 20 mil senare......är detta normalt?
#1235142
Dieselvolvo skrev:Nyservad med 5,2l olja.....i boken står det 5,6? De fyller alltså endast till hälften av rek. oljemängd?
Vad har du för motor?
Min D5 VEA ska ha 5,2L och vet att även D4 VEA ska ha samma mängd.
#1235302
Dieselvolvo skrev:Nyservad med 5,2l olja.....i boken står det 5,6? De fyller alltså endast till hälften av rek. oljemängd?
4dec gör ju detsamma

Skickat från min galaxy s12 via Tapatalk
av III
#1235328
Derank skrev:
Dieselvolvo skrev:Nyservad med 5,2l olja.....i boken står det 5,6? De fyller alltså endast till hälften av rek. oljemängd?
4dec gör ju detsamma

Skickat från min galaxy s12 via Tapatalk
Ja faktiskt, en knapp vecka till lucia ju.
#1272788
Manicken skrev: tor 04 okt 2018, 23:28 Släpvagnskontakt
I min 13 poliga kontakt har jag ingen ström på stift 8 när backvx läggs i, är det det normalt eller skall det prog. är en V70 -14
Vad har det med motorolja att göra...?
  • 1
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
Hjälp

Behöver byta denna.hur får man loss den[…]

Framhjulslager V50

Jag har köpt 2st framlager på Biltema m[…]

Slutsteg original

Undrar var sitter slutsteget till original woofern[…]

Missljud höger bak v60cc II

Hade tråkigt missljud i höger bakvagn p[…]