Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1196031
Jag fyller i olja med korrekt klassning. Det ska medföra att oljorna är blandningsbara.

Jag har fortfarande inte sett något som visar att Biltemas oljor inte följer den klassning den påstås ha.

Personligen tror jag att faktumet att jag följer serviceintervallet på 3000 mil mellan oljebytena är farligare än att blanda olja med samma klassning från olika leverantörer.
Användarvisningsbild
av LeifA
#1196047
Dyra oljor uppfyller speckraven och de billigare möter eller följer speckraven vilket innebär att de dyra sakerna i oljan är det mindre av, och de billigare mer av, men alla sakerna finns där.
#1196078
Sedan är ju inte heller Biltemas oljor billigare än så kallade märkesoljor med samma spec om man köper de senare på rätt ställe (näthandeln). Några avgörande kvalitetsskillnader tror jag inte föreligger och jag har så här långt bara goda erfarenheter av Biltemas olja (helsyntet 5W-40 A3/B3/B4), som jag använt till min V70 T5 -02 i snart 10 års tid nu.
av Yaniz
#1196140
Funk skrev:
Däremot är den årliga kostnaden för torkarblad chockerande hög... :shock:

/Thomas
Ett ämne för ny tråd. Hur långt går det att köra med ett par nya torkarblad?

P. S. Hoppas nu ingen tar förslaget på allvar.
#1196167
Tro det eller ej men det finns redan exempel på animerade diskussioner om den saken. :D Här är ett exempel:

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 5#p1062274

Somliga säger att bladen håller max ett år. Andra, däribland jag själv, säger att de kan hålla väsentligt längre, åtminstone ibland. Nu fick jag dock en skada på vänster torkarblad efter mindre än 1000 körda mil med min nästan nya V70 D4 -15 med VEA-motor och såg mig tvungen att byta ut det. Men jag har inte förrän nu kommit på tanken att det skulle ha något med VEA-motorn att göra. ;-)
#1196168
andersuw skrev:Tro det eller ej men det finns redan exempel på animerade diskussioner om den saken. :D Här är ett exempel:

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 5#p1062274

Somliga säger att bladen håller max ett år. Andra, däribland jag själv, säger att de kan hålla väsentligt längre, åtminstone ibland. Nu fick jag dock en skada på vänster torkarblad efter mindre än 1000 körda mil med min nästan nya V70 D4 -15 med VEA-motor och såg mig tvungen att byta ut det. Men jag har inte förrän nu kommit på tanken att det skulle ha något med VEA-motorn att göra. ;-)
Börjar bli dax att byta på vår men då har de suttit på i nästan två år och 3.000mil.
#1196192
Skit jag borde nog byta mina blad, har haft dem sedan jag köpte bilen 201411 och bilen har rullat 6600 mil. Men bladen är hela och torkar rent utan några oljud.
#1196280
Derank skrev:torkarblad kostar ett par tre fyra hundralappar så det byts såklart ochså årligen,
Köper du billiga skräpblad eller har du bara otur på volvo? Mina blad torkar fortfarande rent med 2 år/4000 mil på nacken.
#1196283
På Supran är mina blad +12 år. Började regna när jag var ute nyligen och döm om min förvåning när de torkar helt perfekt.

Bilen står ju i garage och de slipper sol och avfettningsmedel. Avfettning kan ju totalpajja bladen på några tvättar.
  • 1
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 18

Jag har precis bytat batteriet och felsöka (u[…]

Instrumentpanelen visar konstant -45 grader, har h[…]

Om kriget kommer...

Visst, när vägarna blir förstö[…]

Har förberett med att beställa mjuka mat[…]