- ons 24 maj 2017, 23:52
#1175064
Long life är väl bara ett säljargument i och med att det ger lägre servicekostnad?
Jag skulle i varje fall inte köpa en bil som var servad på detta sätt.
Leafs skrev:13 liter på ett serviceintervall (3000 mil?) börjar ju närma sig en Audi med TFSImotor.... Dessa drar ofattbara mängder olja även på väldigt låga mil. Där snackar vi konstruktionsfel.Precis! Känns som att man borde ta lärdom av VAGs problem här.
Volvos VEA verkar ju dra olja först när de har gott riktigt långt. Knappt någon rapporterar om oljetörst på "normala" mil.
VAG-anhängarna är tvärsäkra på att det är Long-Life spöket som skjuter deras motorer i sank. Jag tror de har rätt, och att samma problem gäller för VEA. 3000 mil+ på en olja kan omöjligt vara hälsosamt oavsett hur bra dagens oljor är.
Alla kan dessutom inte vara världens bästa motortillverkare, alla kan inte vara lika bra på att tillverka motorer som Honda.
Long life är väl bara ett säljargument i och med att det ger lägre servicekostnad?
Jag skulle i varje fall inte köpa en bil som var servad på detta sätt.