- mån 17 okt 2016, 10:34
#1117408
Mycket märklig historia, men även en märklig diskussion - delvis. Det är illa nog att Volvo rationaliserat bort oljestickan och har utrustat bilen med varningsinstrument som gör att det är svårare att hålla koll på motorns skick. En bil ska definitivt ha analoga, lätt avläsbara mätare för kylvattentemperatur, oljetryck och oljetemperatur och naturligtvis, så ska det finnas en oljesticka.
Vad värre är, är ju om en nykonstruerad motor börjar dra olja. Då handlar det om dålig ingenjörskonst, m.a.o. en dålig motor. Det finns förskräckande exempel på detta inom bilvärlden.
Många av VAG:s bensinmotorer ha haft stora problem med oljetörst och även flera BMW och Mercedes-motorer har utmärkt sig i detta sammanhang. Saab försökte utveckla den erkänt hållbara motorn i Saab 9000, när den skulle monteras i nya Saab 9-5. Syftet var att få en lågfriktionsmotor, som skulle gå snålare. Resultatet blev en motor, som i praktiken drog lika mycket med hade långt sämre livslängd än den tidigare motorn.
Jag har nu kört många mil med min V50 D2 (snåldiesel) och jag byter naturligtvis olja och filter vid ca 1000 mil, men har aldrig behövt fylla på en millimeter olja. Denna franska PSA-diesel är lika skottsäker som den större PSA-diesel som jag har i min Citroen C5 III HDI, aldrig någon oljeförbrukning och en motor som går lika bra och felfritt vid 28.000 mil, som när den var ny.
Ska Volvo nu börja som Audi eller är det som beskrivs här en tillfällighet ?