Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mf135
#1106492
Efter cirka 1 år märkte jag att kupeluftsfläkten brummade mer än vanligt. Volvo planerade in tid för byte (utan att lyssna!) men när det var dags gick det inte att få fram brummet igen. Det var ett tydligt brum på högre varvtal. Ibland pulserade det i styrka. Volvo har inget förslag annat än kör vidare. Nån som har nåt förslag?
av mf135
#1106654
Inlägg av least Idag, 20:58
Men, fläkten brummar inte längre? Vad är problemet?
Hade nog hoppats på något mer konstruktivt svar men jag får väl vänja mig vid Volvo då.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1106660
Hörde Volvo-mecken ljudet eller inte? Om ja, bara för dem att laga. Om nej, hör du det igen så försök om möjligt att svänga förbi verkstaden medan det låter...
Försök få det fixat innan nybilsgarantin går ut.
av Schmoyoho
#1106672
Eller spela in ljudet? Jag har också missljud från min kupéfläkt men det är mer ett gnisslande/kvittrande ljud och nu efter sommaren när temperaturen börjar krypa nedåt morgonar och kvällar verkar det främst komma när jag vill ha värme. Lät i vintras men har varit tyst ett halvår så avvakta lite. Du har ju ett år garanti kvar så vill de inte byta den per dina klagomål så får du väl avvakta.
av least
#1106718
mf135 skrev:
Inlägg av least Idag, 20:58
Men, fläkten brummar inte längre? Vad är problemet?
Hade nog hoppats på något mer konstruktivt svar men jag får väl vänja mig vid Volvo då.
Konstruktivt? En fläkt som brummar är trasig och ska bytas. Men, en fläkt som är tyst och blåser som den ska fungerar och ska inte bytas.
En verkstad byter inte delar på garanti bara för att du som kund säger att fläkten låter illa, det måste verifieras innan bytet.

Nöjd nu?
av mf135
#1110494
least skrev:
mf135 skrev:
Inlägg av least Idag, 20:58
Men, fläkten brummar inte längre? Vad är problemet?
Hade nog hoppats på något mer konstruktivt svar men jag får väl vänja mig vid Volvo då.
Konstruktivt? En fläkt som brummar är trasig och ska bytas. Men, en fläkt som är tyst och blåser som den ska fungerar och ska inte bytas.
En verkstad byter inte delar på garanti bara för att du som kund säger att fläkten låter illa, det måste verifieras innan bytet.

Nöjd nu?
Är det så enkelt? Jag är väl misstänksam men räknar nog fel som kommer och går som tecken på att något borde åtgärdas. Det gäller såväl bromsar som mindre kritiska system. Så jag är inte nöjd! Ingen annan som har haft fläktbrumm?
av Cuneum73
#1240337
Var ett tag sen tråden startade. Hur gick det för dig med fläkten? Även jag har en XC70 2016 som har
strul med fläkten. Min brummar inte, men den gnisslar på låga varv. T.ex när det är kallt ute och man
kör med dieselvärmaren på parkeringen. Då hör man att fläkten gnisslar när man öppnar dörren. Samma
sak när man kör när det är kallt. Då gnisslar den, speciellt när man gasar och bromsar.

Så ja, senaste årsmodellerna av XC70 verkar ha nåt rackel med sina fläktmotorer. Kanske de har fått delar
från Dacia nu när Volvo säljer dom.

Helt seriöst, tycker det är på tok för tidigt med gnisslande fläkt på en 2016!
Användarvisningsbild
av helgonet1
#1240362
Cuneum73 skrev:Var ett tag sen tråden startade. Hur gick det för dig med fläkten? Även jag har en XC70 2016 som har
strul med fläkten. Min brummar inte, men den gnisslar på låga varv. T.ex när det är kallt ute och man
kör med dieselvärmaren på parkeringen. Då hör man att fläkten gnisslar när man öppnar dörren. Samma
sak när man kör när det är kallt. Då gnisslar den, speciellt när man gasar och bromsar.

Så ja, senaste årsmodellerna av XC70 verkar ha nåt rackel med sina fläktmotorer. Kanske de har fått delar
från Dacia nu när Volvo säljer dom.

Helt seriöst, tycker det är på tok för tidigt med gnisslande fläkt på en 2016!
Hade också fläktgnissel lr rättare sagt kvitter speciellt när det vart lite kallare ute och detta var en S80 - 08. Hade det också på min äldre S80 från 2001 men där plockade jag ned fläkten och smörjde upp den sen dess är den tyst.

Monterade in en CarPlay box i bilen. Känns[…]

Dörrlås V-fram

Jo, det var ett kabelbrott. Den klassiska grö[…]

Hej, jag letar efter en lämplig bil till fami[…]

har du provat göra rent sensorn i LMM? an[…]