Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Steffe3
#1105099
Ganska nöjd, dock som jag misstänkte så är fästet lite för tjockt för att passa perfekt, kan eventuellt fixas om man fasar av något. Skapligt ljus dock.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1105106
Steffe3 skrev:Ganska nöjd, dock som jag misstänkte så är fästet lite för tjockt för att passa perfekt, kan eventuellt fixas om man fasar av något. Skapligt ljus dock.
Hur fungera det där ?
Gör ni hål i lykthusets baksida så ledlampans bakdel med fläkten hamnar ute i motorutrymmet ? Finns det inte risk att fult och dam kommer in i lamphuset då ?

Eller ryms fläkthuset inne i lamphuset, men räcker kylningen då ?
Användarvisningsbild
av Urbis
#1105114
Steffe3 skrev:Ganska nöjd, dock som jag misstänkte så är fästet lite för tjockt för att passa perfekt, kan eventuellt fixas om man fasar av något. Skapligt ljus dock.
Hmm, låter knepigt. Hur menar du? Var skall det fasas av? På lampans fäste, fläkt eller på bilen? Många frågor blev det...
av Schmoyoho
#1105143
Ryms inte hela lampgrejen inuti lyktan? Själva fästet sitter väl ändå en bit in "bakom" locket ändå.

Steffe3: kör man lampan löst eller behöver man någon sådan där decoder, du som har en MY09?
Användarvisningsbild
av Steffe3
#1105148
Jag knökade in hela, för att få lite mothåll så lampan sitter kvar >_>

Ska den sitta helt fast i Volvos egna fäste så behöver jag fasa av "piggen" och dom motsvarande fästpunkterna på själva lampan. Men den klarade färden till och från jobbet åtminstone ;p (Nu kan det ju vara mitt fäste som är dåligt också, så det kanske inte gäller för alla)

Jag kör utan decoder, inga felmeddelanden :) Antagligen är det mer för dom med övervakat helljus, nyare modeller.
av Schmoyoho
#1105226
Låter som att jag klarar mig undan decoders och canbus-övervakning på min MY07 också då. Är det bara att lampan sitter löst i fästet eller sitter den på sniskan? Tänker om lampan pekar lite snett åt något håll? Den justering som tillåts är väl att man kan rotera lampan i sitt fäste, inte excentriskt?
Användarvisningsbild
av Steffe3
#1105239
Precis, går (ska, insexnyckeln som följde med var för liten ;p) att rotera lampan runt sin egen axel, men den verkar sitta rätt bra positionsmässigt out-of-the-box för mig. Något högt p.g.a monteringen, men inget som direkt stör faktiskt. Känner ingen panik att justera det i dagsläget, men jag har bara kört en vända hittills.

Även om det kanske är lite klenare än xenon så är ju uppstartstiden guld, speciellt för en som har en bit landsväg innan motorvägen till jobbet.
av Schmoyoho
#1105242
Är inte halva poängen med LED just att det är likvärdigt/starkare än xenon? Andra halvan är väl resten: snabbare uppstartstid, ingen risk för strömspikar (?) och mer värmeutveckling (något jag ser som positivt)?

Edit: såg en video på youtube där någon kille visade lite före/efter han justerat lampan. Kanske LED:erna verkar klenare om de har fel ljusbild helt enkelt. På produktsidan ER länkar står det 3000 lumen kontra ca 2600 från motsvarande xenonlampa, ingen aning hur märkbart det är i verkligheten.
Användarvisningsbild
av sthlm
#1105305
Ni som nu kör med de senaste modellerna av ledlampor hur tycker ni att dom står sig mot halogen och xenon i helljuset?
Är det likvärdigt, bättre eller sämre än originalutförande?

Går ju att byta bara själva gummit med […]

Nytt avgasrör B234F

Besiktigat 745-an idag. Blankt papper (så kl[…]

Tack! :-) Nej det är jäkligt dål[…]

Både och iofs, men i det här fallet &a[…]