- ons 24 aug 2016, 19:46
#1103751
Mina Osram halogen NBU höll drygt ett år i helljuset och det under optimala förhållanden där på och avslag stup i ett inte är nödvändigt och som sliter ut lampan på nolltid.
Enda skillnaden standard/NBU är något högre ljustemperatur som ger något vitare sken, inte mera ljus från källan då det är reglerat i reglemente på 1500lumen +/-10% samt maximalt 58W och NBU ligger på 1550lumen vid 13.2 volt så att trimma elsystemet så man får högre spänning på lampan ger således mera än bara byta till vitare lampa även om effekten blir lite mhä/"ok det var ju det det" om man är van vid ljus som levererar och "vitt ljus" utan ljusflöde är inte bättre 'än div. "stylinglampor" man köper för dyra slantar som lovar vitt ljus men missar att lova att ljusflödet inte påverkas åt endera hållet.
Mina gamla Generation 6 av LED i helljuset var på 22W med 6500K samt 1800ish faktiska/uppmätta lumen per lampa och lever än, bytta enbart för jakten på bättre och justerbara prylar existerar och jag inte är fan av för mycket blåtrams i ljuset som inte tillför nåpot av värde.
Mina nya Generation 8 av LED på 30W är på 6000K och 3000 faktiska/uppmätta lumen per lampa samt fläktkylda mot passivt kyld för gen6.
Gen6 hade nackdelen att dom var på naturliga 6500K så det blev på tok för blått och sämre ljusflöde som resultat samt ej justerbar så ljusbilden man fick var vad man har att jobba med och lära sig att uppskatta eller rata då inget kan ändras och dom lös hyfsat men utan extraljus som dämpar nackdelen så var det "ljus rakt ner i backen" så som man alltid är van vid utan extraljus men betydligt starkare vilket kan upplevas jobbigt ibland men xenon är exakt lika så ingen skillnad där när xenonet vaknat efter nån sekund, enda fördelen med S60:n var ju att helljuspottan vinklades upp markant vid påslag av helljuset för att dämpa detta fenomen.
Gen8 har justerbar fot så man kan med lite arbetet få helt ok ljusbild, fast inget för nåt annat än helljuset och absolut inget för halvljus/dimljus som inte är konstruerade för just LED.
Klar fördel över xenon som inte är plug and play samt bättre ljusbild än xenon så det är lättare att vänja sig med det samt att det har naturliga 6000K på dioderna så det är bara svagt blåstick mot mera markant på gen6 som bara tappar ljuseffekt om man får för sig att mixtra med ljustemperaturen ner till ok 4000K.
Inte värt att jaga dom sista lumen som går från detta utan det är mera sunt förnuft att gå direkt på riktiga extraljus.
Hade xenon på helljuset på S60:n men skulle om gen8 LED fanns då valt det även då. Att jag bara slösar 30W och inte 55W per lampa är ingen nackdel och jag har aldrig haft problem med värme eller avsaknad av detta för halvljuset värmer upp bra nog för att lösa detta ickeproblem vintertid.
NBU el. Philips xtreme i havljuset är ju given uppgradering oavsett helljusets konfiguration.
XC70II D5 Summum AWD -08 Polestar LED/xenon edition. Twinpipe med MY14 facelift, 3X NBB 225 Alpha Pro LED 165W på Qpax-båge, MY13 LED belyst R-design växelkonsoll, Erakir DC 19".
Sidescuffplates, inslag av godbitarna från MY11, MY13 invändigt..