Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Urbis
#1103713
Tack för alla input. Det kanske blir som Slasse, köper bättre lampor både till xenon och h7. Kostar en slant, men då riskerar man inte varken fel ljusbild eller kraschad elektronik :wink:
Användarvisningsbild
av ER
#1103751
Mina Osram halogen NBU höll drygt ett år i helljuset och det under optimala förhållanden där på och avslag stup i ett inte är nödvändigt och som sliter ut lampan på nolltid.
Enda skillnaden standard/NBU är något högre ljustemperatur som ger något vitare sken, inte mera ljus från källan då det är reglerat i reglemente på 1500lumen +/-10% samt maximalt 58W och NBU ligger på 1550lumen vid 13.2 volt så att trimma elsystemet så man får högre spänning på lampan ger således mera än bara byta till vitare lampa även om effekten blir lite mhä/"ok det var ju det det" om man är van vid ljus som levererar och "vitt ljus" utan ljusflöde är inte bättre 'än div. "stylinglampor" man köper för dyra slantar som lovar vitt ljus men missar att lova att ljusflödet inte påverkas åt endera hållet.

Mina gamla Generation 6 av LED i helljuset var på 22W med 6500K samt 1800ish faktiska/uppmätta lumen per lampa och lever än, bytta enbart för jakten på bättre och justerbara prylar existerar och jag inte är fan av för mycket blåtrams i ljuset som inte tillför nåpot av värde.
Mina nya Generation 8 av LED på 30W är på 6000K och 3000 faktiska/uppmätta lumen per lampa samt fläktkylda mot passivt kyld för gen6.

Gen6 hade nackdelen att dom var på naturliga 6500K så det blev på tok för blått och sämre ljusflöde som resultat samt ej justerbar så ljusbilden man fick var vad man har att jobba med och lära sig att uppskatta eller rata då inget kan ändras och dom lös hyfsat men utan extraljus som dämpar nackdelen så var det "ljus rakt ner i backen" så som man alltid är van vid utan extraljus men betydligt starkare vilket kan upplevas jobbigt ibland men xenon är exakt lika så ingen skillnad där när xenonet vaknat efter nån sekund, enda fördelen med S60:n var ju att helljuspottan vinklades upp markant vid påslag av helljuset för att dämpa detta fenomen.

Gen8 har justerbar fot så man kan med lite arbetet få helt ok ljusbild, fast inget för nåt annat än helljuset och absolut inget för halvljus/dimljus som inte är konstruerade för just LED.
Klar fördel över xenon som inte är plug and play samt bättre ljusbild än xenon så det är lättare att vänja sig med det samt att det har naturliga 6000K på dioderna så det är bara svagt blåstick mot mera markant på gen6 som bara tappar ljuseffekt om man får för sig att mixtra med ljustemperaturen ner till ok 4000K.
Inte värt att jaga dom sista lumen som går från detta utan det är mera sunt förnuft att gå direkt på riktiga extraljus.
Hade xenon på helljuset på S60:n men skulle om gen8 LED fanns då valt det även då. Att jag bara slösar 30W och inte 55W per lampa är ingen nackdel och jag har aldrig haft problem med värme eller avsaknad av detta för halvljuset värmer upp bra nog för att lösa detta ickeproblem vintertid.

NBU el. Philips xtreme i havljuset är ju given uppgradering oavsett helljusets konfiguration.
Användarvisningsbild
av Steffe3
#1103768
Nån länk till en pålitlig försäljare? Alltid kul att testa nytt, tekniknörd som man är, för dom jag köpte (tror det var humanhabits) var rätt kassa.
av Schmoyoho
#1103781
Det är typ det största argumentet för mig mot att byta från halogen, nämligen att jag använder helljusen när jag skrapar rutorna för att smälta ev. is på lyktorna. Om LED:erna du använder fixar det så är jag helt såld på det. Tar också gärna en länk eller ptja, namnet på dessa gen 8-LED:er?
Användarvisningsbild
av ER
#1103794
Fullt medveten om överpriset dock eftersom jag inte handlar ebay/aliexpress mfl. men jag gråter inte av att betala 300% mot vad som man kan komma undan med om man letar lite men med sämre möjlighet att byte om det pajar inom tiden för garantin. går säkert hitta under sitt generiska namn om man vill komma billigare undan och har tiden att googla fram bästa pris.
http://www.xenonkungen.com/se/led-diodl ... ts-h7.html
Ser ut som att det är liknade/dessa
http://www.aliexpress.com/item/1-Set-G8 ... fb2e556f9d
För mig så sköter halvljuset om att smälta det mesta av snö och is då jag sällan sätter mig i bilen och kör iväg även om bränslevärmaren gått och rensat rutor och fixat mysfaktorn, det sista halkar av. Givetvis så är ju halogen bäst på detta men lyser som en påse kattskit också.
av Schmoyoho
#1103913
En tusenlapp kan jag leva med. Jag gav nog 2-300 kr för mina osram nightbreakers jag har i hellljuset nu så förutsatt LED:erna ger vad som lovas gällande livslängd och någorlunda ljusbild borde det ju gå jämnt ut över tid.

Hur blått är 6000k förresten, annat än "lite blåstick"? Jag är dålig på färgtemperaturer men bästa lumen per kelvin ligger väl på 4000-någonstans. Blåare ljus funkar väl dåligt under vissa förhållanden? Edit: behöver man en s.k FLC decoder eller riskerar man inga felkoder om man inte har lampvarning på helljuset?
Användarvisningsbild
av Steffe3
#1103938
Samma här, hoppas att det kommer till imorgon. Och att den faktiskt passar, till skillnad från humanhabits variant. Passar inte i Volvos egna hållare.
Användarvisningsbild
av ER
#1104800
Mycket svagt iaf, vid 5000K är det neutral ljusfärg, dvs som dagsljus.
Användarvisningsbild
av Urbis
#1105094
Nu så har jag beställt 8G generationen av led från xenonkungen. Litar på ER:s omdöme. Väntar med spänning vad det kan ge. Hade 3 st Bosch bigknick 100w på XC90:n, man blir ju bortskämd med schysst helljus. Hoppas det här kan ge ok helljus i varje fall :D

Går ju att byta bara själva gummit med […]

Nytt avgasrör B234F

Besiktigat 745-an idag. Blankt papper (så kl[…]

Tack! :-) Nej det är jäkligt dål[…]

Både och iofs, men i det här fallet &a[…]