- fre 12 aug 2016, 19:12
#1100497
Så här är det: Service är var 2000 mil. Men oljebyte och oljefilter är var 1000 mil. Servicen är som till vilken annan bil som helst. Inte märkvärdigare eller dyrare. Motorn har ingen kamrem, den har kamkedja i stället. Det finns ingen fastställd bytesintervall i servicen på den kedjan, vilket man kan tolka som att den håller så länge bilen i övrigt håller. Alltså att den byts någon gång vid behov i en avlägsen framtid. Motorn är inte jättestark. 147 hkr med E85 och 190 NM. Någon nämnde husvagn. Det är ingen bra kombination. Men ett släp med en IKEA-soffa en gång om året klarar den utan vidare. Den drar markant mer vid släpkörning. Annars drar den måttligt om man kör måttligt. Min drar 1,18 l/mil i genomsnitt. Alltid på E85. Men det går alltså att köra mycket hårdare om man vill bränna mer bränsle. Och det går att köra för fort också. Eller att spruta grus vad nu det skall vara bra för? Den är lite underligt utväxlad. Man kan få en känsla av att man vill ha en sjätte växel eller overdrive. Vid 100 km/tim varvar min exakt 3000 varv på femmans växel. Detta tycker många är bullrigt. Visst, det hörs, men dålig asfalt, vindbrus och däckljud hörs minst lika mycket. Så motorvarvet är inte hela sanningen. Detta är en vanesak. Jag är inne på sjätte året nu och har på något vis anpassat mig med bilen.
Eftersom det är en FFV (FlexiFuel Vehicle) så har den en fabriksmonterad elektrisk motorvärmare. Det är Volvos värmarsystem så det är fullt utbyggbart med Volvos tillbehör. (Egentligen är det tillverkat av Calix, men i Volvos namn). Alla Volvos FFV har fabriksmonterad elektrisk värmare. När du kollar på bilen, se till att anslutningskabeln finns med. Det är en del av bilen och inte något som någon tycker är "bra att ha".
Hela bilen i övrigt är ju en V70 och det innebär ju att du har en bil med massor av möjligheter när det gäller utrustning till bagageutrymmet etc. etc. Även utrustning till säten och annan inredning. Detta är som till alla andra V70.
Många tänker sig att köra på bensin enbart. Det går ju, men det är en skattelättnad på gång på E85 i miljönyttans namn. Om du tänker prova dom båda bränslena eller tanka efter lägsta dagspris, så glöm inte att styrdatorn måste få Adaptera när du byter bränsle. Det är jätteviktigt, men inte alls svårt. Gör du inte det så kommer du att bli besviken på bilen då den inte motsvarar dina förväntningar. Det finns beskrivet här på forumet och det står även i instruktionsboken hur man gör. Och som sagt, viktigt men inte svårt.
Och något jag håller på att glömma, den var bara registrerad som miljöbil i 5 år. Vilket då innebar lägre skatt. Efter dom 5 åren anser Trafikverket att det inte är någon miljöbil längre och skatten höjdes och man förlorade eventuella förmåner som kunde ha funnits i vissa kommuner. Skatten på min -08 är nu om jag minns rätt??? något mellan 13 och 1400 kr/år. Och du får naturligtvis köra så mycket du orkar på E85 om du vill trots att Trafikverket inte anser att det är en miljöbil.
Senast redigerad av 1 Rådlös, redigerad totalt 0 gånger.