Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Schmoyoho
#1101162
2.0F är absolut ingen motor eller bilalternativ för mig men att surret är överkomligt kan jag absolut tro på om man vill åt en ny bil med låga ägandekostnader. Min gamla 240 pendlade jag landsväg med och den varvade, på överväxeln, ca 2500/3000 RPM i 90 resp. 110 km/h på mätaren. Tycker det funkade, värre är det med fyrpetad låda. Har 245 mm breda däck på nuvarande bilen kontra 175 på 240:n och det vill jag påstå ändå gör märkbar skillnad.
av reimorutnik
#1101193
Hämtade bilen i lördags, och är hur nöjd som helst med bilen, körde cirka 80 mil, tyckte att den gick hur mjukt å skönt som helst, visst lät den ju litegrann när man lega uppe vid 110 vid motorväg, men inget jag precis störs av eller bryr mig, man blir ju som sagt van vid det förr eller senare. Toppen bil för övrigt.

Mvh
av BudTucker
#1104740
Vi har haft en automat 2011 i tre år nu. Vi provkörde även en manuell vid köpet och för min del kräver den svaga motorn automat. Det blir bekväm gubbkörning då.

Däremot drar den mycket. Vi kör mycket korta sträckor i stadstrafik och då ligger den på 1.4 e85 och 1.0 95. Motsvarande för motorväg är 1.2 och 0.98.

Sent from my Nexus 6P using Tapatalk
av Mccartney
#1104758
BudTucker skrev:Vi har haft en automat 2011 i tre år nu. Vi provkörde även en manuell vid köpet och för min del kräver den svaga motorn automat. Det blir bekväm gubbkörning då.

Däremot drar den mycket. Vi kör mycket korta sträckor i stadstrafik och då ligger den på 1.4 e85 och 1.0 95. Motsvarande för motorväg är 1.2 och 0.98.

Sent from my Nexus 6P using Tapatalk
Det är ungefär samma siffror som jag har på min T6a:)
Användarvisningsbild
av Derank
#1104759
Kör du inga långturer el håller dig under 80kmph funkar det väl,, men ska du ligga och brassa 50mil i 130kmph kommer du behöva köpa ett par peltorkåpor ochså.
av Schmoyoho
#1233667
Lillasyster letar första bilen och 2.0 och 2.0F verkar hamna inom budgeten, lite till mitt förtret som infantilt dyrkar effekt. Kraven är kombi, aux och "billig". Bensin, eller bara inte diesel, tror jag att jag vågar peta in en egen värdering om.

De bilar som fallit henne i smaken har dock varit långmilare, 30-35000 mil. Hur håller dessa 2.0:or i längden? Samt är en vanlig 2.0 något att ha, alltså vanliga bensinaren? Känns som att man får alla nackdelarna med en klen motor, utan etanolfördelarna med låg skatt och billig drift.

Sen en allmän fundering kring manuella men hur håller kopplingen på dessa lådorna? Ska man ha som kriterium att den ska vara bytt vid dessa miltal eller ska man anta den är frisk om den greppar och är slirfri vid provkörningen? Eller börjar det rentav vara dags för ett andra kopplingsbyte? Vet förstås inte hur de är körda, men om vi utgår från att de inte dragit massa tunga släp, vad gäller i normalfall?

Det där är bara lurendrejeri. Är sy[…]

Make dating stress-free and enjoyable with the bes[…]

Dåliga lödningar i LSM (ligt switch mod[…]

Volvo v60 2022 plåtskada

Ja men precis, det är ingen färg lä[…]