Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av reimorutnik
#1100453
Hej, tänkte köpa en v70 08 med fords motor, 2,0F, vet ni några nackdelar/fördelar med dem motorerna? Serviceintervaller osv?
Bilen har just gått 17000 mil
Mvh
Användarvisningsbild
av StefanN
#1100461
Finns ju en del erfarenheter i andra trådar. Brukar dock sluta med att folk tycker den är för surrig i motorvägsfart och slö som en kommunalarbetare.
1000 mil intervall.
Användarvisningsbild
av Vojje
#1100464
duger väl fint förutsatt att man inte drar tung husvagn.
Kör du på bensin behöver du inte serva så ofta, ca 2000 mil blir bra..
av Rådlös
#1100497
Så här är det: Service är var 2000 mil. Men oljebyte och oljefilter är var 1000 mil. Servicen är som till vilken annan bil som helst. Inte märkvärdigare eller dyrare. Motorn har ingen kamrem, den har kamkedja i stället. Det finns ingen fastställd bytesintervall i servicen på den kedjan, vilket man kan tolka som att den håller så länge bilen i övrigt håller. Alltså att den byts någon gång vid behov i en avlägsen framtid. Motorn är inte jättestark. 147 hkr med E85 och 190 NM. Någon nämnde husvagn. Det är ingen bra kombination. Men ett släp med en IKEA-soffa en gång om året klarar den utan vidare. Den drar markant mer vid släpkörning. Annars drar den måttligt om man kör måttligt. Min drar 1,18 l/mil i genomsnitt. Alltid på E85. Men det går alltså att köra mycket hårdare om man vill bränna mer bränsle. Och det går att köra för fort också. Eller att spruta grus vad nu det skall vara bra för? Den är lite underligt utväxlad. Man kan få en känsla av att man vill ha en sjätte växel eller overdrive. Vid 100 km/tim varvar min exakt 3000 varv på femmans växel. Detta tycker många är bullrigt. Visst, det hörs, men dålig asfalt, vindbrus och däckljud hörs minst lika mycket. Så motorvarvet är inte hela sanningen. Detta är en vanesak. Jag är inne på sjätte året nu och har på något vis anpassat mig med bilen.
Eftersom det är en FFV (FlexiFuel Vehicle) så har den en fabriksmonterad elektrisk motorvärmare. Det är Volvos värmarsystem så det är fullt utbyggbart med Volvos tillbehör. (Egentligen är det tillverkat av Calix, men i Volvos namn). Alla Volvos FFV har fabriksmonterad elektrisk värmare. När du kollar på bilen, se till att anslutningskabeln finns med. Det är en del av bilen och inte något som någon tycker är "bra att ha".
Hela bilen i övrigt är ju en V70 och det innebär ju att du har en bil med massor av möjligheter när det gäller utrustning till bagageutrymmet etc. etc. Även utrustning till säten och annan inredning. Detta är som till alla andra V70.
Många tänker sig att köra på bensin enbart. Det går ju, men det är en skattelättnad på gång på E85 i miljönyttans namn. Om du tänker prova dom båda bränslena eller tanka efter lägsta dagspris, så glöm inte att styrdatorn måste få Adaptera när du byter bränsle. Det är jätteviktigt, men inte alls svårt. Gör du inte det så kommer du att bli besviken på bilen då den inte motsvarar dina förväntningar. Det finns beskrivet här på forumet och det står även i instruktionsboken hur man gör. Och som sagt, viktigt men inte svårt.
Och något jag håller på att glömma, den var bara registrerad som miljöbil i 5 år. Vilket då innebar lägre skatt. Efter dom 5 åren anser Trafikverket att det inte är någon miljöbil längre och skatten höjdes och man förlorade eventuella förmåner som kunde ha funnits i vissa kommuner. Skatten på min -08 är nu om jag minns rätt??? något mellan 13 och 1400 kr/år. Och du får naturligtvis köra så mycket du orkar på E85 om du vill trots att Trafikverket inte anser att det är en miljöbil.
Senast redigerad av 1 Rådlös, redigerad totalt 0 gånger.
av Schmoyoho
#1100556
1000 mil oljeintervall oavsett om man kör på bensin/etanol? Är det förresten bara fem växlar i den? Trodde alla manuellt växlade P3:or hade M66.
Användarvisningsbild
av Vojje
#1100563
bilen har alltså gått 17000 mil. Så kallad service sköter du själv och oljebyte vart 2000 mil eller en gång per år räcker.
av Rådlös
#1100571
Jag har bara 5 växlar i min V70 2.0F -08. Det kom väl möjligen automat som valmöjlighet senare i den uppgraderade motorn som jag tror hette T4 F eller något sådant? Långtifrån säker, men jag har (nog) uppfattat det så. Man hade i alla fall lyckats minska bränsleförbrukningen till under litern på dom motorerna. Kom väl 2010 eller 2011???
Man kan väl se det lite så här i backspegeln: SAAB fick en lysande start och succés med sin BioPower i mitten på 00-talet. Volvo hade inget färdigt utan tvingades i panik ta något från "hyllan" och Ford (som ägde Volvo då) råkade ha sin Focusmotor. Under tiden jobbade man vidare på dom 5-cylindriga motorerna i FFV-utförande. När dom var färdiga något år senare så var dom ju något helt annat än Fordmotorn.

1000 mil oljebyte? Jag har ett serviceschema här för min bil. Där sägs inga avsteg om man kör på det ena eller andra bränslet. Och om man tänker sig en garantitvist av något skäl, så tror jag inte Volvo skulle ge med sig om man säger "Ja men jag har ju bara kört på bensin". Har dom sagt 1000 mil så är det detta som gäller. Att Volvo garderade sig med både hängslen och livrem framgår ju av att dom 5-cylindriga motorerna har 1500 mil i intervallet för oljebyte.
av Rådlös
#1100637
Oljebyte efter eget tycke och önskemål i en FFV?
Det finns vad jag vet två skäl till dom kortare oljebytena med en FFV-bil. Det ena är att etanol löser upp koksrester och sot bättre än vad bensin gör. Oljan blir alltså smutsigare på kortare tid.
Det andra skälet är att etanol och motorolja blandar sig ogärna. Den lilla mängd etanol som läcker förbi kolvringar ner i oljetråget lägger sig separat där. Det sker i alla bilar oavsett bränsletyp.
Det här senare går emellertid att motarbeta. Varmkör bilen ordentligt regelbundet och ofta. Kör så att motorn blir helt genomvarm och lite till. Då dunstar den eventuella etanolen bort ur motoroljan. Etanol kokar vid 78°C.
Så om man har ett sådant körmönster beroende på jobb, bostadsort, familj etc. etc. att det blir många kortkörningar och täta kallstarter, så försök att göra någon "långresa" där motorn värms ur ordentligt varje vecka eller motsvarande. Använd gärna den fabriksmonterade motorvärmaren för att undvika kallstarter även om det kanske är några plusgrader ute*. Alternativet är att byta olja med tätare intervall. Och framförallt, byt olja inför varje vinter. Dom flesta av oss kör bara mellan 1200 och 1500 mil om året. Några kör mer, mycket mer, men det stora flertalet kör så. Och den som är mån om sin bil och vill att den skall fungera länge till byter olja minst varje år.
Det finns alltså en orsak till varför biltillverkaren förordar tätare oljebyten.

*En liten notering: Startsvårigheter i kyla med E85 är mest dåliga rykten och prat från okunniga. Jag har startat min V70 2.0F i -27°C en gång när jag hade glömt att koppla in motorvärmaren. Det gick utan problem. Det är ju inte nyttigt, men det går bevisligen. I Volvos anvisningar om bilmodellen står det att: Under -15°C bör motorvärmaren användas. Men var generös med motorvärmaren. Den finns där och det är nyttigt att använda den.
av Arne
#1101098
En 2,0 F vore det sista alternativet jag skulle välja. Nackdelar: Täta oljebytsintervaller (dyrt i längden), surrig med det höga motorvarvtalet (min PV från 60 talet har ungefär samma varvtal). Orkeslös. Lågt andrahandsvärde. Fördelar: Ser inga.

Står det någonstans på Volvos he[…]

Rekommendation Generator V50 2.0 D

Säkerställ bara att anslutningen till re[…]

V70N 2004 2,4 140hk. Nybytt kamaxelgivare, bilen g[…]

Hej! Jag fick med problem med att bakluckan ej gic[…]