Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1086320
Mikesh89 skrev:Det sätter sig långt in i hjärnan . Rent automatiskt så vrider jag vredet och startar "dim " drl ljuset . Samma när jag går ut . Per automatik innan jag stänger bilen stänger jag först belysningen


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Det beror kanske på att handbromsens knapp sitter 5-8 cm från dimljuset? :)
#1086321
Nicke83 skrev:
Mikesh89 skrev:Det sätter sig långt in i hjärnan . Rent automatiskt så vrider jag vredet och startar "dim " drl ljuset . Samma när jag går ut . Per automatik innan jag stänger bilen stänger jag först belysningen


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Det beror kanske på att handbromsens knapp sitter 5-8 cm från dimljuset? :)
Haha kan vara så :p



Skickat från min iPhone med Tapatalk
#1086387
Lövet skrev:Jag såg en XC60 med släckta bakljus och DRL fram i Södertunneln bara för några dagar sedan. Det sjukaste av allt var (eftersom jag åker hoj ser jag rakt in i bilarna) att instrumentbelysningen var tänd! Varför i hela h-e skapar Volvo ett läge på belysningen där personen i bilen kan ledas att tro att belysningen är på när den inte är det? Instrumentbelysningen ska naturligtvis vara av vid all form av DRL-körning.
Japp så dumt är det, har samma på min, med ljusreglaget i 0 läge kan man ha full styrka på instrumentbelysningen :roll: (provat i garaget)
#1086422
Vansinne

Såg för övrigt en V70II idag med exakt den konfigurationen. Kolsvart baktill, drl fram och full instrumentbelysning. Varför existerar det läget överhuvudtaget!?
#1086426
Trodde det bara var S/V40 som hade det en kort period för några år sen (när släckta baklysen var "da shiz...")? Borde inte ens finnas som mjukvarualternativ här :p

Som tur är så är det väldigt sällan jag ser några nyare Volvo med den konfigurationen.
#1086437
Det knasiga är att det inte är ett krav att bakljusen ska vara släckta när främre varselljusen lyser. Det är tillåtet på bilar som uppfyller lagkraven, men inget tvång.
Har väl mer att göra med att teoretiskt drar bilen en mikroliter bränsle mindre om generatorn jobbar liiiite mindre.
#1086443
Jag tycker mig sällan se flång nya Volvos med släckta rövar, är det "åtgärdat" på dessa att baken alltid är tänd oavsett eller har nyblivna Volvoägare plötsligt koll på läget (alternativt inte hunnit fucka upp saker) ?
#1086464
Kör man i Auto läge blir det åtminstone någorlunda mindre vedervärdigt för då fattar åtminstone bilen själv att den ska tända (till skillnad från Toyota, Kia, Subaru mfl)
#1086494
grillchips skrev:Jag tycker mig sällan se flång nya Volvos med släckta rövar, är det "åtgärdat" på dessa att baken alltid är tänd oavsett eller har nyblivna Volvoägare plötsligt koll på läget (alternativt inte hunnit fucka upp saker) ?
Fick en hyrbil när min bil var på service häromdagen, en XC60 MY16, och när jag experimenterade med belysningen och vred den ur läge Auto fick jag ett meddelande på DIM:en om att "återställa reglaget".
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]