Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1086208
VolvoB20 skrev:
grillchips skrev:Snudd på att spara det där, printa ut och ta med inför nästa års besiktning.
Det kluriga är väl att få till detta.

...ska vara så ansluten till fordonets elektriska system att den inte kan lysa utan att föreskrivna lyktor baktill lyser...

Det finns ju inget läge/mjukvara som tänder bakljusen eller parkering automatiskt tyvärr. det har fått mig att lägga ned alla planer på att montera DRL.
Det går ju att ordna med en kontrollenhet från valfri eftermarknadssats med DRL, t.ex. Philips.

Men egentligen är ju kravet redan uppfyllt eftersom p-ljus alltid är tänt på halvljusläge och p-läge. Du kan inte tända varselljusen om bilen är programmerad att släcka all belysning i läge 0, eller hur?
#1086211
Men eftersom dimljusen i programmeringen kan lysa i läget med halvljus men man får inte . Så borde ju drl också godkännas eftersom dom kan lysa men man får inte och då gör man inte .
Däremot så kan drl / dimljus på min bil bara lysa om minst parkekngsljuset lyser bak .

Så jag behöver inte dra sladden innan bes om jag hänvisar till lag texten ovan ?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
#1086213
Mikesh89 skrev:Men eftersom dimljusen i programmeringen kan lysa i läget med halvljus men man får inte . Så borde ju drl också godkännas eftersom dom kan lysa men man får inte och då gör man inte .
Däremot så kan drl / dimljus på min bil bara lysa om minst parkekngsljuset lyser bak .

Så jag behöver inte dra sladden innan bes om jag hänvisar till lag texten ovan ?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
I installationskraven för varselljus står ju endast "ska vara så ansluten till fordonets elektriska system att den inte kan lysa utan att föreskrivna lyktor baktill lyser". Det står inte att det måste kopplas så att de inte kan lysa samtidigt som halvljuset, men du får inte köra bilen så.
Så kort sagt, ja.
#1086234
MarcusJ skrev:
VolvoB20 skrev:
grillchips skrev:Snudd på att spara det där, printa ut och ta med inför nästa års besiktning.
Det kluriga är väl att få till detta.

...ska vara så ansluten till fordonets elektriska system att den inte kan lysa utan att föreskrivna lyktor baktill lyser...

Det finns ju inget läge/mjukvara som tänder bakljusen eller parkering automatiskt tyvärr. det har fått mig att lägga ned alla planer på att montera DRL.
Det går ju att ordna med en kontrollenhet från valfri eftermarknadssats med DRL, t.ex. Philips.

Men egentligen är ju kravet redan uppfyllt eftersom p-ljus alltid är tänt på halvljusläge och p-läge. Du kan inte tända varselljusen om bilen är programmerad att släcka all belysning i läge 0, eller hur?


Det har du ju helt rätt i :oops: ........ det var det att parkeringsljuset inte slocknar när man stänger av bilen och jag kommer 300% säkert att glömma det :shock:
#1086236
Varför har man aldrig sett en volvo med drl som har släckta baklysen, eller ser jag i syne eller tänker volvo säkerhet så pass mycket att de finns ingen volvo med nersläckta bakljus dagtid?

Låt säga man beställer dessa drl lampor från xc70 / v50 sen vill även ha auto ljus fukntionen.

Kan man bara inte beställa strömställaren / ljusomkopplaren från exempelvis v70 från 2014?
Den ser ut kosta kring 400-500 kr beggad.
https://www.bildelsbasen.se/img/a/240/a ... Dllare.jpg

Sen byter man den och så har man både DRL ljus i fronten & auto funktionen på sin v70 II och slipper detta med att vrida om på dimljus / parkering var eviga gång man ska starta / stanna sin v70?


Orginaldel / motorkod på strömställare med auto funktion verkar vara:
31443841
30739456
30739456
6906214
enligt bildelsbasen.


Inte måste man väl in med bilen och göra om en massa?
Jag menar VAG bilar från 2009 har ju auto ljus funktionen bör väl en volvo från t.ex 2012 också egentligen ha inbyggt men fel strömsträllare från fabrik :twisted:
#1086238
svergie2 skrev:Är inte plug and play vad jag har förstått, utan man behöver ha diverse ljussensorer osv.

Jag har sett Volvos utan bakljus, då har föraren stängt av auto-funktionen och ställt om till läge 0. :)

Skickat från min Huawei Mate 7

Vadå ställt om till läge 0 det läget har man ju alltid på? ( äldre v70 menar jag då med 0, parkljus läget & helljus läget )
F*rbannat skumt att volvo har gjort detta så enormt krångligt å invecklat å omodernt på så pass nya bilar som alla bilar äldre än 2014 ?:-/

Frågan är varför? Billiga massproducerade dimljus å de ville sälja lampor till dessa eller tror de alla volvo folk är för lat för å vrida om vredet så alla kör med xenon halvljus å bränner på dom lamporna dagtid?
;-//

Skumt är det iaf. Blir att höra med min kusin som jobbar på volvo som mek om man kan ta bort all belysning i 0 läge utom dimljus sen bara byta dimljusen till drl för ca 1300 kr då :-)-)
#1086240
Jadå jag ser nästan dagligen Volvos med släckta rövar, men de blir färre tack och lov.
Sensorerna är ju ett måste för autofunktionen ska fungera och det är mig veterligen inte möjligt att eftermontera alls.

Att släcka parkeringsljuset när man går ifrån bilen gör man ju otroligt sällan, man slänger väl ALLTID ett getöga mot bilen när man går därifrån, då ser du ju om den lyser eller ej. ;)

Skickat från min LG-H850 via Tapatalk
#1086317
Jag såg en XC60 med släckta bakljus och DRL fram i Södertunneln bara för några dagar sedan. Det sjukaste av allt var (eftersom jag åker hoj ser jag rakt in i bilarna) att instrumentbelysningen var tänd! Varför i hela h-e skapar Volvo ett läge på belysningen där personen i bilen kan ledas att tro att belysningen är på när den inte är det? Instrumentbelysningen ska naturligtvis vara av vid all form av DRL-körning.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7
volvo 965 Elstrul

Testar med tändningslåset. Får by[…]

Bensinpriser v2

Ja, höjs bensinpriset så lär ä[…]

OM RYSSEN KOMMER

Camel, massmedias uppgift är att granska mak[…]

Orkeslös och ryckig gång.

Är det en senare modell med insprutning kan[…]