Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1086911
Har kopplat in V50/XC70 DRL ljusena på min S80II/V70II 2012
Köpte drl kontroll kit på Jula heter "Philips DRL daytime 9" fin liten kontrollbox har fixat allt snyggt med kablage och så till säkringsboxen osv vissa säger att man kan koppla (+)plus på batteri och (-)minus på minus jag gjorde detta och fick det att fungera !!MEN!! Problem och problem kan man väl egentligen inte säg jag vill ha det så problemet blir att på nyckeldosan finns ju ljusknapp klickar jag två gånger på den tänds DRL i ca 8sek vill ha det så så bryr mej inte, DRL tänds inte heller när jag använder ONCALL-APPEN för att starta dieselvärmen till saken hör att det är auto start o stop på bilen men jag antar att det skall kopplas enligt följande på alla S80II/V70II;

Alltså först åk in till Volvo och få nerladdat US-läget på ljusomkopplaren dvs så halvljus/p-ljus är helt avstängt på läge 0 i ljusomkopplaren
Köp sedan v60ins ljusomkopplare på Volvo eller lokal skrot dvs den ljusomkopplaren utan läge auto samt utan dimljusknapp fram då blir bilen helt laglig på SVBP (bilprovningen)
Koppla Philips kontrollrelä enligt bruksanvisningen + på plus batteri och - minus på batteri, går sedan två andra sladdar ifrån kontrollrelät en blå kabel samt en orange kabel (blå ska vara märkt med ACC/KL15) menas med tändningsläge dra denne till säkring 22 i säkringsboxen i motorutrymmet (tvinna kablen mot ena sidan på flatsäkringen) den orangea kablen skall dras till parkeringsljuset om du nu fått bilen omkodad hos Volvo, dra ut vänster strålkastare dra av elkopplingen och lägg strålkastaren åt sidan medans du testar och färdigställer, stifta in kablen i eluttaget till strålkastaren för att få rätt läge men enligt min bil var det grön/orange kabel som bröt kontakt på ljusomkopplarens läge P-ljus samt halvljus-läget, ingår en skarv i Philips satsen denne skall skarvas på grön/orange kabel i vänster strålkastare men rekommenderar er att provstifta först för det behöver inte vara så på er bil
Har du gjort rätt skall DRL tändas på läge 0 när bilen är igång och släckas på ljusomkopplarens läge P-ljus samt på läge halv-ljus har du knappsats med ljus på nyckeln kan du prova att dubbelklicka på den då har du DRL-ljus tänt 7-8sek men om du pressar in ljusknappen (håller den intryckt 6sek) på nyckeln så släcks dem direkt, tydligen så har philips kontrollrelä någon funktion inbyggd så inget att bry sej om

Inköpslista;

- 2st DRL ljus från en v50 2012 eller XC70 spelar nästan ingen roll vilken
- 1st LSM (ljusomkopplare) utan knapp för dimljus OM du hadde den knappen sen tidigare
- 1st Philips DRL Daytime9 sats (899kr) på Jula (16/6) (klipp kablarna till Philips lamporna vi skall ju använda DRL orginallamporna) ni som hadde orginal dimljus kan ju klippa av kablaget även i bilen behövs löddas om (skarva inte här är ingen gammal 740)
- omkodning hos åf (återförsäljaren/volvo) endast Volvoverkstad med VIDA-dator kan göra detta åt dej smidigast är att göra det i samband med en original service då kostar det endast 83kr som ett tillägg extra annars gäller ordinarie taxa som är 404kr men det är ju klart har du kontakter inom Volvo kanske du kam få det ännu billigare men det har inte jag!
Detta är vad du behöver köpa samt en löddkolv om du inte har det
!!!OBS!!!!
Detta funkar 100% MEN vill du ha kablaget kvar till dimljus får du isåfall fixa 2st nya H8 adaptrar men eftersom jag tänker ha bilen livet ut klippte jag bilens dimljuskablar. :roll:
#1181307
Hej alla här ute
Lånar den här tråden lite.

Vad tror ni om att montera dessa i dimljusen
Och ja, jag vet att det inte går att besikta med dessa utan man måste dra säkringen då

http://www.xenonkungen.com/se/led-diodl ... t-led.html

Har även en fundering om att köpa original DRL från
Xc70 och montera och om jag förstått rätt så måste man dra säkringen även på Original DRL om man monterar dem på en 2008.
#1181322
Ja, H8 vill jag minnas att det är i sockeln.
Original-DRL från XC70 passar i din V70, och du bör dra säkringen innan besiktning ja. Du kan ha tur och bli godkänd med fungerande DRL-lampor men enligt reglerna så är det en 2a på eftermontering av dessa.
#1181845
Eftermonterade varselljus är godkända så länge de monteras enligt gällande regelverk avseende placering etc. Ingen automatisk 2:a på besiktningen om besiktningsmannen kan sitt jobb (vilket dock ofta inte är fallet).

Mitt råd:
Montera Volvos varselljus (DRL) från XC70. De är typgodkända som varselljus, vilket dina dimljus inte är med eftermonterade LED-lampor.
För att undvika tjafs och problem med småpåvar på besiktningen tar du bort säkringen innan.
#1181856
Det är nog 1000e gången det diskuteras huruvida det är OK i besiktningen eller ej, det är vad jag med många flera fått sagt till oss (och vi har klarat oss tidigare år), så detta "nya regelverk" gäller tydligen inte överallt... :roll:
Hade jag kunnat eftermontera automatiken för DRL-lampan så hade det varit helt OK, men nu var det inte så, eftersom det inte går.

Meeen som precis nämndes, ryck säkringen för att vara på den säkra sidan så är allt fine and dandy. Slut på diskussion. :)
#1181981
grillchips skrev:Det är nog 1000e gången det diskuteras huruvida det är OK i besiktningen eller ej, det är vad jag med många flera fått sagt till oss (och vi har klarat oss tidigare år), så detta "nya regelverk" gäller tydligen inte överallt... :roll:
Hade jag kunnat eftermontera automatiken för DRL-lampan så hade det varit helt OK, men nu var det inte så, eftersom det inte går.

Meeen som precis nämndes, ryck säkringen för att vara på den säkra sidan så är allt fine and dandy. Slut på diskussion. :)
Jag vet, tjatigt utav bara...
Men tveksamheterna gäller isf automatiskt varselljus/halvljus och släckt bakre belysning. Att ha Volvos originalvarselljus (DRL) som tänds/släcks manuellt är helt okej enligt reglerna om varselljus från 70-talet. Den besiktningsman som underkänner det vet inte vad han gör.
Och så var jag där igen... Ni får ursäkta mitt tjafs, men jag kan bara inte låta bli ibland.
#1208200
MarcusJ skrev:Varför skulle besiktningen klanka ner på varselljusen?
Du kan inte köra en bil med enbart varselljus fram och släckta lyktor bak om den inte omfattas av bestämmelserna om just den ljuskombinationen, men i övrigt gäller de vanliga reglerna om varselljus.
Eftersom DRL-lyktorna är märkta i glaset som just DRL/varselljus är de EU-godkända som sådana. Den besiktningsman som anmärker på dem eller påstår att de inte är lagliga har inte förstått regelverket.

Mina dimljus är i nuläget inte lagliga. Jag bytte halogenlamporna mot LED-lampor vilket gör att dimljusen nu inte uppfyller godkännandekraven för dimljus. Men om jag byter ut dimljusen mot varselljus/DRL-lyktor utan att modifiera lyktorna uppfyller de kraven och är godkända.
Vart den nån klarhet i detta?
Om jag bara kastar på nyare DRL-ljus på min -11 men bara kör dom som dimljus, är det då godkänt? Vill bara ha dom för utseendets skull och inte funktionen.
#1208216
Mig veterligen blir folk fortfarande "nekade" i besiktningen med dessa. Jag har bess-period strax men tänker inte chansa längre och rycker säkring/kablar innan jag åker dit för det gick inte alls att diskutera med dessa herrar.
#1208252
På min V50 MY11 ändrade jag och satte dit dessa DRL-ljus. Jag bytte även ljusvred och la in ny programvara, så skiftet halvljus/DRL blev som på MY12.
Inga problem att få in programvaran eller vid besiktningen.
Att inte löpa linan ut kommer förmodligen stöta på problem...
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

12,7 är det i ett fulladat batteri., 12,4 ca,[…]

Vi som beställt EX90

Nu verkar det som sista hindret är bortrö[…]

Kan vara svårt att se på kanten p&arin[…]

Låter inget kul tur att det löste sig! […]