- sön 19 jun 2016, 10:39
#1086911
Har kopplat in V50/XC70 DRL ljusena på min S80II/V70II 2012
Köpte drl kontroll kit på Jula heter "Philips DRL daytime 9" fin liten kontrollbox har fixat allt snyggt med kablage och så till säkringsboxen osv vissa säger att man kan koppla (+)plus på batteri och (-)minus på minus jag gjorde detta och fick det att fungera !!MEN!! Problem och problem kan man väl egentligen inte säg jag vill ha det så problemet blir att på nyckeldosan finns ju ljusknapp klickar jag två gånger på den tänds DRL i ca 8sek vill ha det så så bryr mej inte, DRL tänds inte heller när jag använder ONCALL-APPEN för att starta dieselvärmen till saken hör att det är auto start o stop på bilen men jag antar att det skall kopplas enligt följande på alla S80II/V70II;
Alltså först åk in till Volvo och få nerladdat US-läget på ljusomkopplaren dvs så halvljus/p-ljus är helt avstängt på läge 0 i ljusomkopplaren
Köp sedan v60ins ljusomkopplare på Volvo eller lokal skrot dvs den ljusomkopplaren utan läge auto samt utan dimljusknapp fram då blir bilen helt laglig på SVBP (bilprovningen)
Koppla Philips kontrollrelä enligt bruksanvisningen + på plus batteri och - minus på batteri, går sedan två andra sladdar ifrån kontrollrelät en blå kabel samt en orange kabel (blå ska vara märkt med ACC/KL15) menas med tändningsläge dra denne till säkring 22 i säkringsboxen i motorutrymmet (tvinna kablen mot ena sidan på flatsäkringen) den orangea kablen skall dras till parkeringsljuset om du nu fått bilen omkodad hos Volvo, dra ut vänster strålkastare dra av elkopplingen och lägg strålkastaren åt sidan medans du testar och färdigställer, stifta in kablen i eluttaget till strålkastaren för att få rätt läge men enligt min bil var det grön/orange kabel som bröt kontakt på ljusomkopplarens läge P-ljus samt halvljus-läget, ingår en skarv i Philips satsen denne skall skarvas på grön/orange kabel i vänster strålkastare men rekommenderar er att provstifta först för det behöver inte vara så på er bil
Har du gjort rätt skall DRL tändas på läge 0 när bilen är igång och släckas på ljusomkopplarens läge P-ljus samt på läge halv-ljus har du knappsats med ljus på nyckeln kan du prova att dubbelklicka på den då har du DRL-ljus tänt 7-8sek men om du pressar in ljusknappen (håller den intryckt 6sek) på nyckeln så släcks dem direkt, tydligen så har philips kontrollrelä någon funktion inbyggd så inget att bry sej om
Inköpslista;
- 2st DRL ljus från en v50 2012 eller XC70 spelar nästan ingen roll vilken
- 1st LSM (ljusomkopplare) utan knapp för dimljus OM du hadde den knappen sen tidigare
- 1st Philips DRL Daytime9 sats (899kr) på Jula (16/6) (klipp kablarna till Philips lamporna vi skall ju använda DRL orginallamporna) ni som hadde orginal dimljus kan ju klippa av kablaget även i bilen behövs löddas om (skarva inte här är ingen gammal 740)
- omkodning hos åf (återförsäljaren/volvo) endast Volvoverkstad med VIDA-dator kan göra detta åt dej smidigast är att göra det i samband med en original service då kostar det endast 83kr som ett tillägg extra annars gäller ordinarie taxa som är 404kr men det är ju klart har du kontakter inom Volvo kanske du kam få det ännu billigare men det har inte jag!
Detta är vad du behöver köpa samt en löddkolv om du inte har det
!!!OBS!!!!
Detta funkar 100% MEN vill du ha kablaget kvar till dimljus får du isåfall fixa 2st nya H8 adaptrar men eftersom jag tänker ha bilen livet ut klippte jag bilens dimljuskablar. :roll:
Köpte drl kontroll kit på Jula heter "Philips DRL daytime 9" fin liten kontrollbox har fixat allt snyggt med kablage och så till säkringsboxen osv vissa säger att man kan koppla (+)plus på batteri och (-)minus på minus jag gjorde detta och fick det att fungera !!MEN!! Problem och problem kan man väl egentligen inte säg jag vill ha det så problemet blir att på nyckeldosan finns ju ljusknapp klickar jag två gånger på den tänds DRL i ca 8sek vill ha det så så bryr mej inte, DRL tänds inte heller när jag använder ONCALL-APPEN för att starta dieselvärmen till saken hör att det är auto start o stop på bilen men jag antar att det skall kopplas enligt följande på alla S80II/V70II;
Alltså först åk in till Volvo och få nerladdat US-läget på ljusomkopplaren dvs så halvljus/p-ljus är helt avstängt på läge 0 i ljusomkopplaren
Köp sedan v60ins ljusomkopplare på Volvo eller lokal skrot dvs den ljusomkopplaren utan läge auto samt utan dimljusknapp fram då blir bilen helt laglig på SVBP (bilprovningen)
Koppla Philips kontrollrelä enligt bruksanvisningen + på plus batteri och - minus på batteri, går sedan två andra sladdar ifrån kontrollrelät en blå kabel samt en orange kabel (blå ska vara märkt med ACC/KL15) menas med tändningsläge dra denne till säkring 22 i säkringsboxen i motorutrymmet (tvinna kablen mot ena sidan på flatsäkringen) den orangea kablen skall dras till parkeringsljuset om du nu fått bilen omkodad hos Volvo, dra ut vänster strålkastare dra av elkopplingen och lägg strålkastaren åt sidan medans du testar och färdigställer, stifta in kablen i eluttaget till strålkastaren för att få rätt läge men enligt min bil var det grön/orange kabel som bröt kontakt på ljusomkopplarens läge P-ljus samt halvljus-läget, ingår en skarv i Philips satsen denne skall skarvas på grön/orange kabel i vänster strålkastare men rekommenderar er att provstifta först för det behöver inte vara så på er bil
Har du gjort rätt skall DRL tändas på läge 0 när bilen är igång och släckas på ljusomkopplarens läge P-ljus samt på läge halv-ljus har du knappsats med ljus på nyckeln kan du prova att dubbelklicka på den då har du DRL-ljus tänt 7-8sek men om du pressar in ljusknappen (håller den intryckt 6sek) på nyckeln så släcks dem direkt, tydligen så har philips kontrollrelä någon funktion inbyggd så inget att bry sej om
Inköpslista;
- 2st DRL ljus från en v50 2012 eller XC70 spelar nästan ingen roll vilken
- 1st LSM (ljusomkopplare) utan knapp för dimljus OM du hadde den knappen sen tidigare
- 1st Philips DRL Daytime9 sats (899kr) på Jula (16/6) (klipp kablarna till Philips lamporna vi skall ju använda DRL orginallamporna) ni som hadde orginal dimljus kan ju klippa av kablaget även i bilen behövs löddas om (skarva inte här är ingen gammal 740)
- omkodning hos åf (återförsäljaren/volvo) endast Volvoverkstad med VIDA-dator kan göra detta åt dej smidigast är att göra det i samband med en original service då kostar det endast 83kr som ett tillägg extra annars gäller ordinarie taxa som är 404kr men det är ju klart har du kontakter inom Volvo kanske du kam få det ännu billigare men det har inte jag!
Detta är vad du behöver köpa samt en löddkolv om du inte har det
!!!OBS!!!!
Detta funkar 100% MEN vill du ha kablaget kvar till dimljus får du isåfall fixa 2st nya H8 adaptrar men eftersom jag tänker ha bilen livet ut klippte jag bilens dimljuskablar. :roll: