Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Joem
#1161475
Mycket märkligt att det är sådana skillnader, vissa tycks ha haft problem sedan dag 1 med den här typen av problematik medan andra inte sett skymten av den, jag tillhör sistnämnda kategorin. Bör väl tillägga att jag kört rikligt med avfettning hela vintern i GDS-hallen, 1-2 ggr/vecka och även då det varit rejält kallt ute - skiten sitter som berget, peppar peppar..
av haz
#1238663
Hej på Er ägare av XC70 , hur har det gått med detta ? Har Volvo fixat någon bra lösning på dörrlister som lossnar? Tittade på 2 begagnade xc70 igår hos 2 olika Volvohandlare , på båda bilarna hade listerna på framdörrarna släppt i framkanten, på den ena hade listen runt hjulhuset släppt fast bilen bara gått 4000 mil? Har funderat på att byta från min XC60 2013 men blir mer o mer skeptisk när man läser dessa forumtrådar.
#1238676
På min XC70 har några av listerna runt hjulhusen lossat lite i ena änden. Tror jag. De har inte släppt riktigt, men jag tror att de har suttit lite tightare från början.
Det är dock ingen exodus hej vilt, så att något trillat av.
Användarvisningsbild
av chasba
#1238689
Alle de fire plastlistene på min ble byttet på garanti, og dette er et kjent problem pga. dårlig/uegnet lim. Bilen hadde rullet ca. 5500 mil eller noe slik.
#1238752
Jag ska snart byta mina lister fram för tredje (!) gången på 1,5 år och då har jag ändå väntat ett tag efter att listen börjat släppa så det håller verkligen inte länge innan problemet återkommer. Min mekaniker har sagt att de bytte till en smalare tejp i slutet av livscykeln för att förebygga ett eventuellt rostproblem (eller spara pengar?). De vill/kan inte återgå till att fästa listerna bättre då det alltså kan medföra rost.
av Daviddd
#1253699
Det mest intressanta här är ju vem som tar kostnaden. Hur har det löst sig för er som är utanför garanti/nybil (2 år?) men har en hyfsat ny bil?

Jag kan byta lister 2 ggr om året om Volvo tar fram plånboken. Jag har haft ett ärende där jag via min servicetekniker försökte se hur Volvo ställer sig till detta då jag upptäckte glipor baktill på främre skärmbräddarna och mindre men tydliga glipor framdörrarnas lister - främst passagerarsidans. Detta på en bil uttagen för mindre än 2,5 år sedan!

Är riktigt besviken på hur Volvo, och delvis Bilia som måste haft koll på detta då jag köpte den i höstas som 2:a ägare, hanterade detta.

Volvo bekräftar ju själva problemet: https://www.expressen.se/motor/felet-go ... a-lossnar/

Sedan jag skrev det här meddelandet, hamnade i drafts av misstag, så har Bilia ryckt sig i kragen och faktiskt löst detta åt mig. Främre skärmbreddare samt passagerardörrens list är bytt samt lite andra småsaker utan kostnad för mig. Måste säga att jag är riktigt nöjd med bemötandet när det väl tog fart. Läste på lite och såg att man har rätt omfattande möjligheter att åberopa konsumentköplagen även vid begagnatköp - men nu behövde jag aldrig ens nämna det. Däremot är jag lite orolig för att listerna kommer att trassla igen, räcker ju med att ta en titt på de xc70 man passerar om dagarna för att se att det verkar vara en total feldesign - svagt att Volvo inte tar ansvar och fixar det en gång för alla.
Användarvisningsbild
av Derank
#1254028
Du kan reklamera felet I 3år. Efter det får du betala själv om inte volvo har någon goodwill på dessa lister.

Skickat från min galaxy s12 via Tapatalk

Vet ej om fler haft detta men höjdjusteringsm[…]

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]

Den heter startspärr ibland också. Sitt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev därf[…]