Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1055053
Såg precis att nedre (stora) listen på förardörren har börjat släppa i framkant. Bilen har gått 795 mil och är enbart handtvättad. Jag använder ett alkaliskt avfettningsmedel, Smartab TW39 http://www.smartab.com/Produkter/Fordon ... Safe-TW-39

Är det medlet som är boven i dramat eller vad beror det på? Detta avfettningsmedel, samt ett bilschampo från samma tillverkare är det enda produkterna jag haft på bilen.
#1055081
Steffe3 skrev:Avfettning, och vatten (när det är kallt) är döden för XC-plasten vad jag läst på forumet.

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... r#p1045637
Haha, den tråden hade jag glömt, trots att jag själv svarat i den tidigare :)
Dock så verkar det inte vara så många som varit med om detta tycker jag det verkar, här på forumet iaf. Känns märkligt att det hänt redan på knappa 800 mil, därav så blir man ju fundersam på om det är för kraftig avfettning. Trodde dock att alkaliskt inte skulle vara så farligt, utan mer om man kör med typ asfaltborttagning
#1055137
Johanssonhenrik78 skrev:Det samma hände på min bil(uttagen i november) efter tre till fyra tvättar med biltemas avfettning(ca 500 mil)
Konstigt att det bara är synligt på förardörrens framkant....
Vad blev åtgärden? Ny list eller limmades den om?
#1055165
Har inte anmärkt ännu, samlar ihop lite andra ev fel först. Skulle tro att nån mer list börjat släppa innan det är dags för bilbyte till hösten plus att lampan som lyser upp innerhantaget på förardörren inte fungerar.
#1055187
EjS skrev:Min blev lös efter 14000 mil. Här efter 21000 mil sittar den fortfarende fint.

Vänta och se om du inte har garanti kvar.
Bilen är uttagen oktober 2015 så garanti är kvar :)
#1055211
På min My10 xc70 tvättade jag med "riktig" avfettning hela vintern fick problem att ena plasten på höger framskärm lossade efter 100 mil (var dock innan bilen blivit tvättad) den åtgärdade de, hade det varit ett problem med plast som lossnar pga av avfettning så hade betydligt fler XC varit utan den idag har inte sett nån tror jag som tappat plasten, kör in till verkstan så antingen limmar de om den eller monterar nya fästpunkter akta dig för o be om ny då är det lätt att det blir nyans skillnader
av Nurnoj
#1055216
Nu i veckan såg jag att min plastlist på förardörren började glipa! Såg ut som att den var på väg att släppa i övre framkant. Låter som ts problem. Jag har en MY16 uttagen i december som endast är lackkonserverad av återförsäljaren och jag har aldrig använt avfettning på bilen, det har inte behövts. Jag ska in med bilen på onsdag för att få det åtgärdat.

@Officefb , Enklast är väl att köp[…]

Intressant video på hur bilarna byggs i fabr[…]

Hej på er Hjälper barnbarnet med hans E[…]

Eftermontera bluetooth v70 2012

Tjena. Man kan använda begagnade prylar helt […]