Jag har original rattvärme i min V70 -15 och tycker bara det är trevligt. Varmt blir det, men inte
för varmt i mitt tycke. Bara skönt att bli varm om händerna en kall vinterdag. Har min inställd så att den slås på automatiskt när det är tillräckligt kallt.
Det är för övrigt inte bara själva ratten, knappen på mittkonsolen och mjukvaran som skiljer bilar med och utan rattvärme. Bilar med rattvärme har en särskild styrenhet (HSWM, Heated Steering Wheel Module) placerad på instrumentbrädans baksida. Dessutom är det annat spakcentrum (i vilken rattstyrenheten, SWM, kanske är integrerad) och annan kontaktrulle.
Här är vad VIDA kan berätta om styrningen av rattvärmen:
"Funktionen rattuppvärmning styrs med hjälp av styrenhet klimatanläggning (CCM) (4/6), central elektronikstyrenhet (CEM) (4/56), rattstyrenhet (SWM) (3/130), styrenhet rattuppvärmning (HSWM) (4/148) och styrenhet infotainment (ICM) (3/281). Vid aktivering via omställaren på styrenhet klimatanläggning tänds indikatorn på omkopplaren och en begäran skickas till central elektronikstyrenhet (CEM). Central elektronikstyrenhet (CEM) spänningsmatar då styrenhet rattuppvärmning (HSWM) via ett relä, och regleringen påbörjas.
Regleringen av temperaturen sker genom att en termistor i ratten (NTC-resistor) ger rattstyrenhet (SWM) regelbunden information om rattens momentana temperatur analogt. Temperaturen skickas via en dedikerad LIN-buss till styrenhet rattvärme (HSWM) som reglerar värmeelementet i ratten med hjälp av PWM-matning.
Vid startad motor är alltid rattuppvärmning inaktiverad initialt om inte automatisk aktivering av rattuppvärmning valts (inställning i styrenhet infotainment (ICM)). Automatisk aktivering av rattuppvärmning sker inte om kupétemperaturen är över + 30 °C.
Temperaturen kan upplevas något ojämn över ratten på grund av materialens värmeledningsförmåga, men detta är fullt normalt."
I ägarmanualen till min bil kan man läsa följande:
"Med automatisk start av rattvärme aktiverad kommer uppvärmning av ratten starta vid motorstart. Automatisk start sker när bilen är
kall och omgivningstemperaturen är under ca 10 °C. Aktivera/deaktivera funktionen i menysystemet MY CAR (s. 109)."
Lite originellt vad styrningen beträffar är att HSWM kommunicerar med SWM via LIN som i sin tur är en slavnod till CEM styrd via LIN. Normalt brukar det vara en CAN-nod i ena änden av varje LIN-förbindelse men i det här fallet pratar en LIN-styrd enhet (SWM) med en annan LIN-styrd enhet (HSWM).
Det går definitivt att eftermontera rattvärme men bara fr.o.m. MY -14 efter vad jag kan se i VIDA och på Volvos tillbehörssida. Hittade monteringsanvisningen här:
http://accessories.volvocars.com/sv-se/ ... 8-)%202015
Det blir säkert inte billigt att låta en ÅF göra detta med nya delar. Kan man göra det själv med delar man hittat till vettigt pris på skroten blir det en annan femma.
Vad som i praktiken går att åstadkomma i form av GDS-lösningar på bilar äldre än MY -14 vet jag inte. Passar en nyare ratt med rattvärme, den nya kontaktrulle som uppenbarligen krävs och det nya spakcentrum som kanske också måste till fysiskt och elektroniskt på äldre bilar? Om svaret är ja och rattvärmen går att spänningsmata direkt via kontaktrullen kan man kanske få till någon form av mer eller mindre manuell styrning så att man kan få lagom mycket värme. Kanske går det också på något sätt att komma åt signalen från den analoga tempgivaren i ratten och utnyttja den för någon slags automatiserad styrning.