Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av daekol
#1190230
Steffe3 skrev:Ahh, så kan det vara. Jag har ju en '09 så ^^
Då är det garanterat så. Kollar man på dom 4-ekrade från 2010 och jämför mot en 3-ekrad så ser airbagen identisk ut. Är väl om det skiljer någon mm möjligtvis men får hoppas att inte Volvo varit så elaka. :lol:

Skall undersöka mer om min lösning med relä och egen knapp kan fungera med rattvärme också. Svåra är väl att hitta lämpligt ställe för knappen så att det ser snyggt ut. Har funderat på att sätta den till vänster om växelspaken i mittkonsolen.
av matte75
#1190286
daekol skrev:
Steffe3 skrev:Ahh, så kan det vara. Jag har ju en '09 så ^^
Då är det garanterat så. Kollar man på dom 4-ekrade från 2010 och jämför mot en 3-ekrad så ser airbagen identisk ut. Är väl om det skiljer någon mm möjligtvis men får hoppas att inte Volvo varit så elaka. :lol:

Skall undersöka mer om min lösning med relä och egen knapp kan fungera med rattvärme också. Svåra är väl att hitta lämpligt ställe för knappen så att det ser snyggt ut. Har funderat på att sätta den till vänster om växelspaken i mittkonsolen.
Följer med stort intresse vad du kommer fram till. Hade varit fint med rattvärme :D
Användarvisningsbild
av apersson850
#1190306
Lite intressant att det har kommit på mode nu, med rattvärme. Fanns som tillbehör till min 744 GLT 16 valve, som jag köpte 1989. Istället för originalratten kunde man köpa en läderklädd, som hette Genua. Den fanns även i ett utförande som kallades El-Genua. Det var fyra gånger så dyrt, ungefär, men då fick man elvärme i ratten.

Nästan ingen köpte det på den tiden, så Volvo lade ner produkten. Allt ska uppfinnas två gånger, först när någon kommer på det och sen när det går att sälja.
Användarvisningsbild
av apersson850
#1190356
Gäller det även om man installerar på "rätt sätt", alltså med mjukvara och sånt som hör till? Om fulmetoden att sätta dit ratten men ingen styrning annat än en knapp för från/till blir för varm, det vore ju inte oväntat.
av daekol
#1190486
apersson850 skrev:Gäller det även om man installerar på "rätt sätt", alltså med mjukvara och sånt som hör till? Om fulmetoden att sätta dit ratten men ingen styrning annat än en knapp för från/till blir för varm, det vore ju inte oväntat.
Troligtvis finns bara mjukvara till dom årsmodeller som hade det som tillval. Gissar att det kom 2014?
Användarvisningsbild
av apersson850
#1190576
Vill minnas det kom 2013, året efter min bil. Men det jag undrade var om även bilar som har rätt mjukvara får en ratt som glöder, så man inte kan hålla i den, eller om det bara gäller fulinstallationer, där man har en knapp med bara till/från?
av andersuw
#1190616
Jag har original rattvärme i min V70 -15 och tycker bara det är trevligt. Varmt blir det, men inte för varmt i mitt tycke. Bara skönt att bli varm om händerna en kall vinterdag. Har min inställd så att den slås på automatiskt när det är tillräckligt kallt.

Det är för övrigt inte bara själva ratten, knappen på mittkonsolen och mjukvaran som skiljer bilar med och utan rattvärme. Bilar med rattvärme har en särskild styrenhet (HSWM, Heated Steering Wheel Module) placerad på instrumentbrädans baksida. Dessutom är det annat spakcentrum (i vilken rattstyrenheten, SWM, kanske är integrerad) och annan kontaktrulle.

Här är vad VIDA kan berätta om styrningen av rattvärmen:

"Funktionen rattuppvärmning styrs med hjälp av styrenhet klimatanläggning (CCM) (4/6), central elektronikstyrenhet (CEM) (4/56), rattstyrenhet (SWM) (3/130), styrenhet rattuppvärmning (HSWM) (4/148) och styrenhet infotainment (ICM) (3/281). Vid aktivering via omställaren på styrenhet klimatanläggning tänds indikatorn på omkopplaren och en begäran skickas till central elektronikstyrenhet (CEM). Central elektronikstyrenhet (CEM) spänningsmatar då styrenhet rattuppvärmning (HSWM) via ett relä, och regleringen påbörjas.

Regleringen av temperaturen sker genom att en termistor i ratten (NTC-resistor) ger rattstyrenhet (SWM) regelbunden information om rattens momentana temperatur analogt. Temperaturen skickas via en dedikerad LIN-buss till styrenhet rattvärme (HSWM) som reglerar värmeelementet i ratten med hjälp av PWM-matning.

Vid startad motor är alltid rattuppvärmning inaktiverad initialt om inte automatisk aktivering av rattuppvärmning valts (inställning i styrenhet infotainment (ICM)). Automatisk aktivering av rattuppvärmning sker inte om kupétemperaturen är över + 30 °C.

Temperaturen kan upplevas något ojämn över ratten på grund av materialens värmeledningsförmåga, men detta är fullt normalt."

I ägarmanualen till min bil kan man läsa följande:

"Med automatisk start av rattvärme aktiverad kommer uppvärmning av ratten starta vid motorstart. Automatisk start sker när bilen är
kall och omgivningstemperaturen är under ca 10 °C. Aktivera/deaktivera funktionen i menysystemet MY CAR (s. 109)."

Lite originellt vad styrningen beträffar är att HSWM kommunicerar med SWM via LIN som i sin tur är en slavnod till CEM styrd via LIN. Normalt brukar det vara en CAN-nod i ena änden av varje LIN-förbindelse men i det här fallet pratar en LIN-styrd enhet (SWM) med en annan LIN-styrd enhet (HSWM).

Det går definitivt att eftermontera rattvärme men bara fr.o.m. MY -14 efter vad jag kan se i VIDA och på Volvos tillbehörssida. Hittade monteringsanvisningen här:

http://accessories.volvocars.com/sv-se/ ... 8-)%202015

Det blir säkert inte billigt att låta en ÅF göra detta med nya delar. Kan man göra det själv med delar man hittat till vettigt pris på skroten blir det en annan femma.

Vad som i praktiken går att åstadkomma i form av GDS-lösningar på bilar äldre än MY -14 vet jag inte. Passar en nyare ratt med rattvärme, den nya kontaktrulle som uppenbarligen krävs och det nya spakcentrum som kanske också måste till fysiskt och elektroniskt på äldre bilar? Om svaret är ja och rattvärmen går att spänningsmata direkt via kontaktrullen kan man kanske få till någon form av mer eller mindre manuell styrning så att man kan få lagom mycket värme. Kanske går det också på något sätt att komma åt signalen från den analoga tempgivaren i ratten och utnyttja den för någon slags automatiserad styrning.
Senast redigerad av 6 andersuw, redigerad totalt 0 gång.
Brainys V60

Hej. Ni som känner mig från för[…]

Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]

Bakfjädrar.

För min del är det lite värre. R-[…]

Alla AC-system läcker. Ofta kan det dr&oum[…]