Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1194682
Volvo_S60 skrev: Erakir 19" fälgar med 15mm spacers sitter på.
Snyggt som bara den att få ut hjulen längre ut i hjulhusen, men jag har märk att det har en hel del negativa effekter om man flyttar ut hjulen så blir bilen mera nervös på vägen, sämre riktningsstabilitet, när man gasar, bromsar eller passerar ojämnheter i vägbanan så flyttas också en hel del av krafterna som tas upp av hjulupphängningen över till styrleder och ratt med ökat slitage i styrsystemet som följd.

Detta eftersom hjulens kraftcentrum inte längre hamnar över hjulen vridaxel längre.
Användarvisningsbild
av MartinS
#1194683
Fast så länge man trots allt har en negativ offset borde det ju inte vara något större problem? Så lite som 15mm bör ju iallafall inte spela någon roll känner jag. Så exakt är det ju inte ens om du byter mellan olika orginalfälgar med olika bredd och ET.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1194694
MartinS skrev:Fast så länge man trots allt har en negativ offset borde det ju inte vara något större problem? Så lite som 15mm bör ju iallafall inte spela någon roll känner jag. Så exakt är det ju inte ens om du byter mellan olika orginalfälgar med olika bredd och ET.
Att man har en negativ offset innebär ju att mitten på på slitbanan (kraftcentrum mot vägbanan) hamnar innanför fälgens anläggningsyta mot hjulnavet.

Det är ju helt naturligt eftersom hjulet också normalt vrider sig runt en punkt innanför navets yttersida.

Dessa punkter bör ju sammanfalla så om tex kraftcentrum ligger 50 mm innanför är det bra om vridningscentrum också ligger 50 mm innanför.

Om du då gasar drar hjulet rakt fram, och om du pallbromsar bromsar hjulets kraft rakt i färdriktningen.

Ändrar du offset kommer inte hjulet att dra rakt fram vid acc, eller bromsa i färdriktningen.

Dessa krafter far upp i styrleder och styrsystemet.

Normalt märks det inte så mycket eftersom framhjulen ju bräcks åt motsatt håll. Har du flyttat ut hjulen bräcks de ju mot att få toe-out när du bromsar. Nu håller ju styrlederna så klart mot så att hjulen inte hamnar i toe-out läge, men om ett däck tex mister greppet vi is/grus/vatten/gupp eller vid hård körning så håller det ju inte emot och kraften far upp i ratten. Det sliter ju också på styrlederna at få ta upp dessa krafter.

Och, ja, om man flyttar däcket så mycket som 15 mm i sidled så märks det helt klart i bilens uppträdande.

Alla upplever det ju inte som negativ, ibland tycker man att det är positivt att bilen är mera nervös på vägen, tex när man kör på bana.
Användarvisningsbild
av MartinS
#1194695
Nervös är ju aldrig bra, men det kan vara en acceptabel konsekvens av andra fördelar.
Användarvisningsbild
av MartinS
#1194713
StefanN skrev:Ser bra ut. :D
Det finns verkligen inte mycket till T6or till salu nu, inte en enda XC70 tex.
XC60 T6 AWD börjar också bli ovanliga på blocket, iallafall de lite äldre med priser söder om 300k. Förr kunde det ligga 5-6 stycken samtidigt och ganska länge, nu ligger de max en vecka innan de är borta.
av mikebike
#1194737
MartinS skrev:
StefanN skrev:Ser bra ut. :D
Det finns verkligen inte mycket till T6or till salu nu, inte en enda XC70 tex.
XC60 T6 AWD börjar också bli ovanliga på blocket, iallafall de lite äldre med priser söder om 300k. Förr kunde det ligga 5-6 stycken samtidigt och ganska länge, nu ligger de max en vecka innan de är borta.
F.n. finns det två 2014, inga 2015, och priserna ligger fortfarande väl högt.
Jag hoppas det är många treåringar som skall bytas in det närmaste halvåret.....
av Volvo_S60
#1194807
VolvoB20 skrev:
Volvo_S60 skrev: Erakir 19" fälgar med 15mm spacers sitter på.
Snyggt som bara den att få ut hjulen längre ut i hjulhusen, men jag har märk att det har en hel del negativa effekter om man flyttar ut hjulen så blir bilen mera nervös på vägen, sämre riktningsstabilitet, när man gasar, bromsar eller passerar ojämnheter i vägbanan så flyttas också en hel del av krafterna som tas upp av hjulupphängningen över till styrleder och ratt med ökat slitage i styrsystemet som följd.

Detta eftersom hjulens kraftcentrum inte längre hamnar över hjulen vridaxel längre.
Jag håller faktiskt inte med om att min XC70 blir mer nervös. Snarare tvärtom. Sjukt stabil nu:-)
Naturligtvis märks ojämnheter/håligheter mer i vägen, men inte konstigt med lägre däckprofil. Har kört med 235/55/17 innan.
Märker att ljudet från däcken ökat lite med på motorväg trots laminerade rutor.
Det ligger säkert mycket i det andra som du säger om slitage i styrleder mm, men tycker att min går fantastiskt bra nu.
Ska testa att köra utan spacers till våren och se om jag upplever någon skillnad :-)

Haha...så svårt när man vill ha det bästa av allt! Både utseende och komfort :D
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1194878
Volvo_S60 skrev:
VolvoB20 skrev:
Volvo_S60 skrev: Erakir 19" fälgar med 15mm spacers sitter på.
Snyggt som bara den att få ut hjulen längre ut i hjulhusen, men jag har märk att det har en hel del negativa effekter om man flyttar ut hjulen så blir bilen mera nervös på vägen, sämre riktningsstabilitet, när man gasar, bromsar eller passerar ojämnheter i vägbanan så flyttas också en hel del av krafterna som tas upp av hjulupphängningen över till styrleder och ratt med ökat slitage i styrsystemet som följd.

Detta eftersom hjulens kraftcentrum inte längre hamnar över hjulen vridaxel längre.
Jag håller faktiskt inte med om att min XC70 blir mer nervös. Snarare tvärtom. Sjukt stabil nu:-)
Naturligtvis märks ojämnheter/håligheter mer i vägen, men inte konstigt med lägre däckprofil. Har kört med 235/55/17 innan.
Märker att ljudet från däcken ökat lite med på motorväg trots laminerade rutor.
Det ligger säkert mycket i det andra som du säger om slitage i styrleder mm, men tycker att min går fantastiskt bra nu.
Ska testa att köra utan spacers till våren och se om jag upplever någon skillnad :-)

Haha...så svårt när man vill ha det bästa av allt! Både utseende och komfort :D
Klart den blir stabilare när du går upp från 17 - > 19 tum, breddar däcken och sänker profilen. Konstigt vore det annars. Du kan inte jämföra rakt av när du bytt dimension fullständigt

Jag har själv gått upp till 20 - tum .

Vad jag menar är att jag upplever bilen stabilare och man inte håller på och flyttar ut hjulen för mycket även om det är toksnyggt. Det gäller alla bilar jag ägt genom åren, inte bara XC70, funkar precis samma på min Supra också tex.
av tmpolice
#1197231
Hej!
Har nu haft min V70 T6 2012 ett tag och är en av de bästa alt bästa bilen jag ägt.

Jag tecknade ett serviceavtal som ger en kostnad på 2500kr/tillfälle kommande 4 service vilket är billigast jag haft hittills.


Är det någon som har rekommendationen på däck till T6:an?
Kör idag på tokmjuka goodyear effiency performance vilket är bra i väta men har mjuka sidoväggar och taskig känsla. Tänkte fråga på forumet allmänhet men de andra versionerna av Volvo har ju inte lika mycket hästar under huven.

De jag tittar på är:
Michelin Pilot sport 4
Goodyear Eagle F1 assymetric 3
Continental premium contact 6

De är ganska lika prismässigt omlagda och klara på bilen (skiljer ett par hundra bara).

Några vettiga rekommendationer?
av Lövet
#1197243
Har Continental däcken ovan på min bil och de är väl....bra?
Det är nästan omöjligt att kommentera däck som privatperson eftersom man inte kör olika däck på samma bil. Nästan alltid har de suttit på olika bilar, alternativt har man bytt en sliten omgång mot en annan fräsch. Det gör det jättesvårt att avgöra skillnader på ett trovärdigt sätt.
  • 1
  • 80
  • 81
  • 82
  • 83
  • 84
  • 148

Går att röktesta med sån vape-cig[…]

Startmotor byte

Hej. Skulle behöva lite hjälp med startm[…]

Ja, generellt sett kan det vara lättare at pr[…]

Hade liknande på min för massa år[…]