Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av ER
#991990
Nä, tror inte det fungerar då det faller på mjukvaran och/eller smartare regnsensor än på tidigare bilar.
Vad är det som behöver bländas ner? DRL ska stängas av helt när halvljuset går på, inget annat som påhittiga bilfabrikat försöker med för att komma runt och kalla det positionsljus när det dimmas ner men faller på felaktigt antal ljuspunkter istället och oavsett tolkas som tända dimljus även om det bara lyser motsvarande 5w glödlampa.
I mörker är DRL enorm bländande oavsett hur svagt/lite dom lyser pga dess simpla konstruktion utan nån form av begränsning att lysa uppåt vilket dimljus/halvljus inte får göra och därmed är konstruerade därefter.
#991995
Bilnörden skrev:Dom på bilia här trodde inte att det skulle gå till min 13.
Dom trodde att det skulle saknas ledningar till och från ljusreglaget, + att det blir problem med applikationen. Kunde inte diskutera detta med min pst eftersom han har semester, pratade med hans kollega.
#992018
det faller på mjukvaran och/eller smartare regnsensor än på tidigare bilar
Ja tidigare kanske, men om det står i boken till det MY man har borde det inte vara samma smarta regnsensor då ? i mitt fall MY 13.
Vad är det som behöver bländas ner? DRL ska stängas av helt när halvljuset går på, inget annat som påhittiga bilfabrikat .....
Ok tack, så är det alltså. Bildade min uppfattning på att det finns DRL att köpa med den funktionen att det bländade ner vid halvljuständning.
Bra att veta så att man inte går och köper "olagligt skräp".
Användarvisningsbild
av ER
#992025
S80beat skrev:
det faller på mjukvaran och/eller smartare regnsensor än på tidigare bilar
Ja tidigare kanske, men om det står i boken till det MY man har borde det inte vara samma smarta regnsensor då ? i mitt fall MY 13.
Om det står i boken så bör det ju vara standard på bilen i nån form samt bilen ha faceliftfronten med fyrkantiga DRL från fabrik, inte runda dimljus. Har svårt att koppla varför man har boken för facelift på en bil som är bil prefacelift och har helt annat ljusreglage. Finns bara ett undantag jag ser till felaktigheten och det är en tidig testbil med funktioner bortkopplade när den sålts vidare.

Vad som "fungerar" på bilar som är helbilsgodkända med DRL fungerar inte vid eftermontering då DRL inte är DRL enligt lagen vid eftermontering utan klassas som vanligt varselljus som vi haft längre och därmed följer andra krav som tex alltid bakljus på Släckta bakljus är bara en av dessa dumma saker som DRL medfört och byta definition på DRL bara för man "dimmar" ner är en annan dumhet trotts felaktigt antal ljuspunkter/mer än 2st framåt, annars vore det lagligt med posljus i extraljus vilket är högst olagligt på personbil men ändå görs av "tuffa grabbarna/damerna" som mer än gärna vill ha böterna dom förtjänar och har råd med då dom utför brottet.
Att sen "skräpet" är lagligt utanför våra gränser saknar ju betydelse för oss då det är våra lagar vi har att följa oavsett hur "tufft" det är med 7000 ljuspunkter framåt i regnbågens alla färger blandat som värsta Pridefestival.
#992031
Om det står i boken så bör det ju vara standard på bilen i nån form samt bilen ha faceliftfronten med fyrkantiga DRL från fabrik, inte runda dimljus. Har svårt att koppla varför man har boken för facelift på en bil som är bil prefacelift och har helt annat ljusreglage. Finns bara ett undantag jag ser till felaktigheten och det är en tidig testbil med funktioner bortkopplade när den sålts vidare.

Nej ER. Funktionen AUTO har inget med DRL att göra det året utan används som "ljusavkännande" halvljusautomatik sk tunneldetektering.
Denna funktion finns bara på vissa marknader enl boken (exvis där halvljusautomatik ej är lag) [Tillägg : Såg på en italiensk sida med en s80 till salu (My13) och den hade det extra läget]. Fast när jag läser igen vet jag inte om det bara är halvljusen fram som tänds och P-ljuset lyser kanske inte alls.
Funktionen omfattar även sk AHB : Helljus med automatisk aktivering –
AHB*
Helljus med automatisk aktivering (Active High
Beam – AHB) är en funktion som med en kamerasensor
i vindrutans överkant upptäcker
mötande trafiks strålkastarljus eller framförvarande
fordons bakljus, och då växlar från helljus
till halvljus. Belysningen återgår till helljus
någon sekund efter det att kamerasensorn inte
längre känner av något sådant infallande ljus.
I bilar med denna funktion har ljusreglaget en
annan utformning, se sidan 85.
Funktionen kan aktiveras då ljusreglaget är i
läge . För att aktivering ska kunna ske
måste motorn ha varit igång i minst 20 sekunder
samt bilens hastighet vara 20 km/h eller
högre.
Men angående tunneldetektering så står det som tidigare urklipp att denna är funktion är kopplad till regnsensorn. Men kanske är det den kamerasensorn som måste kommunicera med regnsensorn och då faller det så klart.

Min tanke/förhoppning var att positionsljusen skulle vara tända i detta autoläge( och på det sätt motsvara läget 0=P) och man manuellt via dimljusknappen tände V50 DRL och halvljuset förblev släckt till det mörknade och då kunde man slå av dimljusen. Alltså bara köpa den ljusreglagepanelen (och säkert mjukvara) och få tunneldetektion funktionen.

Min bok är "riktig" för min bil dvs MY-13, men kanske inte alltid mina funderingar är riktiga :wink:
Användarvisningsbild
av ER
#994151
Tycker man ca 3000kr är mycket men anser ca 153EUR fungerande så kan man söka på http://www.carparts-pros.com/ efter 31383204 samt 31383205 så finns dom nya för dryga 90 samt dryga 63EUR vilket väl matchar vad ett par begagnade kostar på skrot här hemma ca 1500kr paret och då skall man ha tur att det är fina exemplar samt vara först att knycka dom.
#994447
S80beat: Du har alltså en S80 MY13, med auto-läge men utan DRL? Eller har du LED-insatserna i dimljuset? Eller hur ser det ut på din bil?
Jag har en S80 MY 13 men ej den ljusvredspanelen med Autoläge. Denna panel tror jag ej finns på svensksålda bilar ( gissningsvis).
Automatiken kallar volvo för tunneldetektering och funkar alltså så att halvljuset tänds automatiskt i exvis en tunnel eller vid annat mörker.
Men om det bara gäller huvudstrålkastarhalvljus eller även bakljuset vet jag inte. Denna funktion är enligt boken kopplad till regnsensorn.
Den andra funktionen är för avbländade (autostäng vid möte) helljus som är kopplad mot en kamera i vindrutan (ointressant för mig alltså).

Så jag står här med två frågor som jag hoppas någon duktig person på detta trevliga forum kanske kan svara på:

Hur funkar tunneldetekteringen egentligen, är det så att den tänder bara fram och att det lyser konstant P-Ljus hela tiden eller tänder den alla ljus vid mörker och allt är släckt vid ljusa förhållanden ?

Om och när jag får tag i en sån ljusvredpanel (har säkert funnits i lager till exportbilar) går det att lätt montera den och ev tanka ner mjukvara för tunneldetektering (jag har regnsensor på min bil) ?

Varför detta då ? Jo för jag funderar på att köpa V50 Led-varselljus och använda som DRL (med bakljus givetvis) samt då slippa att glömma vredet i P-läge varje gång man går ifrån bilen.

Tack på förhand.
#994786
S80beat skrev:Jag har en S80 MY 13 men ej den ljusvredspanelen med Autoläge. Denna panel tror jag ej finns på svensksålda bilar ( gissningsvis).
Automatiken kallar volvo för tunneldetektering och funkar alltså så att halvljuset tänds automatiskt i exvis en tunnel eller vid annat mörker.
Men om det bara gäller huvudstrålkastarhalvljus eller även bakljuset vet jag inte. Denna funktion är enligt boken kopplad till regnsensorn.
Den andra funktionen är för avbländade (autostäng vid möte) helljus som är kopplad mot en kamera i vindrutan (ointressant för mig alltså).

Så jag står här med två frågor som jag hoppas någon duktig person på detta trevliga forum kanske kan svara på:

Hur funkar tunneldetekteringen egentligen, är det så att den tänder bara fram och att det lyser konstant P-Ljus hela tiden eller tänder den alla ljus vid mörker och allt är släckt vid ljusa förhållanden ?

Om och när jag får tag i en sån ljusvredpanel (har säkert funnits i lager till exportbilar) går det att lätt montera den och ev tanka ner mjukvara för tunneldetektering (jag har regnsensor på min bil) ?

Varför detta då ? Jo för jag funderar på att köpa V50 Led-varselljus och använda som DRL (med bakljus givetvis) samt då slippa att glömma vredet i P-läge varje gång man går ifrån bilen.

Tack på förhand.
Automatiken finns på alla bilar med DRL; alltså alla 60-, 70- och 80-serier sedan MY14 (V40 fr.o.m MY13?). Hur tunneldetektering kan kombineras med en bil utan autoläge vet jag inte. Mig veterligen går det inte, varför jag istället snarare tror tunneldetektering rör bilar antingen på vissa specifika marknader eller att det finns i kombination med vissa konfigurationer/tillval. Kör man med vredet på parkeringsljus så har jag svårt att tro att bilen "ingriper" i en tunnel och tänder halvljuset.

Edit: googlade lite. Vet inte hur auto-läget och DRL hänger samman men tunneldetektering verkar iallafall vara beroende av att man har auto på vredet. Vad skillnaden mellan "tunneldetektering" och att halvljuset tänds t.ex i skymning, när man kör in i ett mörkt garage eller liknande, vet jag inte.

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 0&p=675363
#994788
Kör man med vredet på parkeringsljus så har jag svårt att tro att bilen "ingriper" i en tunnel och tänder halvljuset.
Jag förmodar att du menar Autoläget som jag frågar om ? Ej P läget.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 8

VO31319563 kostade 2241 den 15/9-2017 när j[…]

Däckslitage insidan.

Hjulinställning är enda utvägen.

Precis. Finns en story om att pressen stod på[…]

Embrace the freedom of casual encounters on the be[…]