Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av ER
#990949
Nya dimljus går på ca 800kr/st på tex Vparts. DRL kostar nya ca 1500kr/st eller lite mera baserat på tidigare priser samt att V50:s är nästan identiska, jag gav dock 1500kr för paret som gått drygt 2000mil men det gäller att vara snabb och rycka dom fort då dom går åt lika fort som andra juveler.
Varför man vill ha DRL är ju delvis för att LED-retrofit i dimljus ser B ut med antingen på tok för blått med sina obehandlade dioder på 6000K+ som inte ser naturligt ut så jag "been there done that" och avslutat kapitel, ger svagt sken med i bästa fall enbart bländande ljusbild på dimljus som inte skall blända mötande, även om det finns varianter som kommit längre än andra så kan dom inte ersätta halogenlampan och ej heller funktionsmässigt är dimljus längre när LED sätts i dom.
Bilprovningen SKA göra nedslag OM dom gör sitt jobb på detta då lampan ej är E-märkt längre samt ingen ljusbild att tala om så farligt att använda då man bländar medtrafikanter okontrollerat.

Att ha okänt antal watt i dioder istället för 2x35W halogen i dimljusena är alltid att spara några watt i energihysterin liksom att bakljusena har LED på V70II samt även S80N vid facelift helt eller delvis så är detta bara ett i raden av moddar som föryngrar bilens utseende liksom moduler för skyltbelysningen gör.
Att bilen med DRL syns då dessa "bländar" lagligt och lagom mycket för att märkas=man existerar i trafiken då ingen avskärmning uppåt finns av dioderna likt halogenlampan ska ha. Fullt lagligt dessutom att eftermontera då dom dels är E-märkta samt OM kravet på tända bakljus uppfylls har bilprovningen inget att anmärka på då dom i detta fallet klassas som varselljus vid eftermontering och då är tända bakljus ett krav samt även sunt förnuft rent allmänt vid fabriksmontering som vissa biltillverkare tyvärr saknar.
För min del då jag bytt till äkta DRL så har nu "dimljusena" en vettig funktion som dagtidsbelysning så xenonen får vila och inte köra slut på nightbreaker unlimited xenarc i förtid samt att det vita 4000K:ish ser så mycket bättre ut och passar snedställda posljusets LED 4300K som hand i handsken och förstärks av LED modulerna till skylten bak som tog bort 10 år på bilens ålder jmfr. svaga glödisar/dioder i lila/blått som inte lyser upp, bara lyser svagt utan funktion. Har använt dimljusen 4ggr totalt innan byte till äkta DRL, med DRL används dom dagligen under ljusa tiden.
Andra skäl är att bilen snart uppgraderas helt till MY14 utvändigt med grill, undre spoiler fram(byte/omlack oavsett), ramar fram/bak för reflex/DRL, bakljusena väntar på sin tur i veckan att bytas, kjol bak(gammla delvis blästrad i underkant pga avsaknad av bakre stänkskydd under bilens tidigare år och andra skavmärken på silverfärgen från släphandske vid draget så byte oavsett så varför inte nyare direkt) då det behövs hål med nyare avgaset som rammlade på bilen tidigare på försommaren osv. då man inte "kan" åka omkring med täckt enkelt ändrör på en D5:a när skroten i stort sett ger bort ett komplett system efter kat för under 2000kr som inte ens var rostigt/inkört med under 1000mil på (test?)bilen.
Sen att man lurar vissa att tro det är en MY14 utan kromtramset på bakluckan är bara bonus och gott betyg på jobbet även om just XC70 är enkel att "bygga om" till MY14 då det bara är mindre delar och inte hela frontpartiet som V70/S80N osv vilka kräver mera pengar än denna bil för samma sak.
Sen har jag gett mig den på att all belysning in som utvändigt skall vara LED eller xenon på bilen samt se naturligt ut och då ingår dom hatade blinkersarna där det är trial and error av lampor, vad som triggar lampfelet eller drar precis så mycket ström det krävs för korrekt funktion utan extra externa motstånd och helst synas så lite som möjligt i dom nya bakljusens klarare glas och öppnare utformning. Helljuset kan jag förlåta med xtreme/nightbreaker unlimited halogen då xenonextraljusen ändå fixar den biten bättre.
#990982
Bilar med DRL bländar lagligt? S.k retrofit då eller även Volvos LED:er menar du? Håller med om att det är en fin linje mellan modernisering och B:igt utseende. På en XC70 där LED:erna i fråga hör hemma kan det ju inte slå fel. Däremot på min S80 som inte fick DRL förrän MY14, då hela fronten blev annorlunda, så är jag lite halvt tveksam till det. Testade slå på dimljus+positionsljus och det såg väl okej ut, inte som på t.ex V70N där det inte ser ut att höra riktigt hemma oavsett vilken lampa man sätter i.

Trodde dock själva LED-insatserna skulle vara billigare än 1500 kr styck! Så eventuella DRL-modifikationer tror jag avskrivs iallafall den närmaste tiden om jag inte råkar hitta någon som skänker bort ett par LED:er.
Användarvisningsbild
av ER
#991007
Du har ingen som helst avskärmning på DRL-lyktor då det ej behövs då dessa bara är avsedda för ljusa delen av dygnet då risk för bländning är betydligt mindre, kolla på denna och på vilken bil som helst med fabriksmonterad DRL så ser du hur ljuset sprids uppåt utan skarpa kanten dimljuset ska ha om du står mot en vägg.
Finns verklig anledning riktig DRL oavsett eftermarknad/original skall stängas av helt ej bara dimmas ner i mörker då det är som helljuset vad gäller att blända i mörker då LED har skum förmåga att vara intensivt kraftigt trotts liten effekt vid val av rätt diodvariant. Kan även kolla på "eftermarknadsdelar" där det i princip bara är en LED stripe utan avancerad avskärmning eller ens möjlighet att justera ljusets höjd och som vissa kastar på bilen när original inte finns att tillgå, känns som MB gjort på detta viset och tagit första bästa billiga philips-armatur dom har mängdrabatt på och plastat in i fronten på sina bilar i höjd med dimljusens normal placering och skapat DRL för att spara futtiga watt på att kunna släcka LED bakljusen och försämra säkerheten på vägarna.

Möter man en bil med DRL så blir det en aura runt ljuset ett dimljus inte har och har man problem med synen kan det uppfattas som mer eller mindre störande. Möter man en V50/V70/XC70/S80N med denna DRL lykta så ser man att det är riktiga varan pga att det är 4 separata ljuskäglor med vitt ljus, inte en kägla med okontrollerat svagt till oacceptabelt dåligt ljus i blåton som "ful" DRL aka dimljus med LED i ger men ändå bländar under fel förhålllande samt alltid pga felaktig lampa i armaturen då brännpunkten alltid blir fel.

Har sett S80N med denna runda V50 MY12-/XC70 MY14- DRL IRL och kan tycka det såg helt ok ut och klart bättre än innan med dimljus med diodlampor, vill man ändå ha LED är detta vägen som gäller för att slippa bekymmer med bilprovningen och övriga trafikanter som inte gillar att mötas av felaktiga LED i dimljus även om jag själv "råkat" få "Osrams 50W" LED "godkända" nu senast i dimljuset då jag ville testa om dom reagerade över att det inte var rätt lampa monterad.
Men du har ju rätt, S80N/V70 facelift ser ju bäst ut med nyare fronten den skulle haft från början om man vill ha DRL och slå två flugor i en smäll och köra facelift när man ändå byter front av anledning man själv anser berättigar detta fast då pratar vi andra summor för plastdelar osv.

Dessa passar enligt utsago av andra: http://shop.bildeve.se/varselljus-led-c ... c-506.aspx
Enda är om man har främre parkeringshjälp en liten mod måste göras, annars identiska V50/XC70.
Håll daglig koll på tex bildelsbasen under V50 samt XC70 så dyker juveler upp med tiden då jag sett minst 2 uppsättningar inkl. den jag köpte gått senaste 2 månaderna.

http://forums.swedespeed.com/showthread ... ing-Lights

Bild 14-15 visar hur dioderna sitter helt synliga samt att man ser dom undre spegla sig i reflektorn. Även att höjdjustering hels saknas då det inte behövs på DRL.

Dock såg jag ett "dubbelfel" igår. En Golfkombi 2014-2015 med DRL fram ersatta av svaga "blåa" 7000K:ish+ diodlampor som lös svagt som parkeringljus med liten svag punkt i den "stora" armaturen samt släckta bakljus.
av Gule
#991056
Jag skulle vilja ha detta gjort på min 2011:as V70. Jag kommer från VAG-världen och på min förra Passat var det en ganska smal sak att koda om bilen med VCDS så att den dagtid gick på dim/park istället för xenon. Ljussensorn i rutan kände när det blev lite mörkare och tände xenonet automatiskt, samt släckte dimljusen. Man kan lätt tycka att det borde gå på en Volvobil också...

Det där VIDA lät intressant också. Antar att det Volvos egna mjukvara? Måste man ha en sån där DiCE-kabel för att kunna prata med bilen eller funkar det med andra kablar?
#991080
Gule skrev:. Man kan lätt tycka att det borde gå på en Volvobil också...
Klart att det är busenkelt för Volvo att ändra detta, men Volvos grundpolicy är att inte tillåta detta och istället blockera möjligheterna. Vill du ha en ny funktion ska du köpa en ny volvo istället för att på så sätt stimulera nyförsäljningen
av JHg
#991522
VolvoB20 skrev:Finns det ingen mjukvara man kan ladda så att 0 på ljus-vredet blir 0

Nu är det ju helsjukt att 0 = 1
Det finns! Har det på min MY10... Så jag kör med Park + Dimljus för att få "DRL".
av JHg
#991584
apersson850 skrev:Men då slocknar det väl inte av sig själv när du stänger av motorn, eller?
Helt rätt. Dimljusen slocknar men inte P-lyset. Tyvärr...
Det gäller att komma ihåg att slå på och av.
#991591
JHg skrev:
apersson850 skrev:Men då slocknar det väl inte av sig själv när du stänger av motorn, eller?
Helt rätt. Dimljusen slocknar men inte P-lyset. Tyvärr...
Det gäller att komma ihåg att slå på och av.
Det som diskuteras är ju om det går att få det att funka med automatik. :)
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]

Den heter startspärr ibland också. Sitt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev därf[…]

Ja Harman kardon låter mycket sämre i g[…]