Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#989682
Hej,

Såg att man kan montera dimljusen (själva LED+lykta) från XC70 MY14 även på S80. Lite frestad är jag men samtidigt faller hela grejen när jag saknar Auto-läget på mitt ljusvred i bilen.

Å andra sidan: jag har ju bevisligen någon form av ljussensor som växlar stereodisplayen mellan ljust och mörkt tema (MY07 dvs pre-sensus) samt något som avgör huruvida bakljusen ska tändas när jag öppnar bakluckan. Stötte även på denna monteringsanvisning för DRL-ljus för V50. Kort och gott: om jag monterar LED-ljusen samt ett ljusvred med läge auto, finns det då någon mjukvara att ladda för att aktivera automatik? Risken för att jag annars glömmer "dim"-ljusen på är nog... varje gång jag kört bilen?

Gäller alltså en S80 MY07.
#989724
I ett sånt här fall blir förstås bilar uppbyggda på en massa programvara i samarbetande datormoduler bara till besvär. Finns inte programkonfigurationen för att göra det du vill i den bil du har, då är det för det mesta kört. Det kräver åtskilligt med kunnande och forskande för att få till funktioner som Volvo inte tänkte sig. Det går att ändra en del, men då krävs det att man tar reda på vilka meddelanden som ska skickas i ett visst nätverk i bilen för att åstadkomma en viss funktion, och så får man sätta in en extra modul som sköter detta. Den kan då se när det kommer ett meddelande som exempelvis betyder att motorn är igång, och så skicka ett meddelande som tänder dimljusen (som ju kan vara ersatta av varselljus). Sen skickar den släckkommando när motorn stannat.
Användarvisningsbild
av ER
#989728
Tyvärr lär ju detta aldrig hända, jag som bytt till DRL har givit upp och kommer leta tredjepartslösning som jag faller för istället för att hoppas att det går att byta vred och ladda mjukis för OM Volvo ville kan dom fixa detta med existerande sensorer. Tills dess blir det "manuell" DRL ihop med tända bakljus för att vara laglig med pre MY14 kärra.
EDIT: Enda som behövs är ju signal att stänga av halvljuset när DRL är på och tvärt om och känna av om systemspänningen är högre än 12,7V då laddspänningen är betydligt över 12,7V och då "vet" systemet att motorn går och kan liknas vid tändningen på, är spänningen under dessa 12,7V så stängs allt av för det skall uppfattas som att tändningen är avslagen, om bilen rör på sig är ju mindre intressant då halvljuset alltid är på när värdet för ljuset är lägre än satt värde för halvljuspåslag.
#990134
Fick en snilleblixt om att man borde kunna ha ett relä som i läge 0 kopplar på DRL:en när parkeringsljuset lyser, men det föll på att parkeringsljuset lyser även med halvljuset på :(

Nåväl... Tänkte det kanske fanns någon programvara även till S80 när det ändå fanns till V50 men har googlat och om det inte är upptäckt nu så kanske det inte är så mycket att hålla tummarna för. Trots allt en nio år gammal modell :shock:
#990560
Det var lättare att göra sånt här förr... Jag gjorde just detta på min 850 från 1994, men då var det bara några reläer och lite kopplande som behövdes. Sen kunde dimstrålkastarna fungera som varselljus, om jag så önskade.
#990647
Finns det ingen mjukvara man kan ladda så att 0 på ljus-vredet blir 0

Nu är det ju helsjukt att 0 = 1
av JohnB
#990655
Det borde väl gå att sätta flex std med hjälp av VIDA för att få bilen helt svart med ljusvredet på läge 0. Jag har gjort det på mina 2 senaste bilar men det kanske inte går på de nyare årsmodellerna?

/John
#990670
Förr om åren har jag åtminstone läst att ljusvredet hade en liten skruv i närheten som man kunde använda för att ändra vad läge 0 skulle göra. På nyare bilar, dvs Y2 eller P3 eller vad plattformen heter (S80N, V70 II m.fl) ska det gå att justera i VIDA istället. På min bil fungerar 0 som vanligt halvljusläge medan på en bekants MY14 lyser varken bakljus eller halvljus i läge 0. Båda är mig veterligen standard på den biten, inte ändrats på Volvo något.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8
Service

Vet brorsan skulle ha storservice på sin XC6[…]

Felkodsläsare vida

Enheten du söker kallas DICE och finns p&arin[…]

Lägg gärna ut en bild från samma v[…]

Vi som beställt EX90

Vilka konkurrenter är det? Som jag ser de[…]