Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1148036
MarcusJ skrev:Vet att jag (troligtvis) inte har lagligt automatiskt varselljus på det viset att jag kan köra med ljusvredet i 0-läget, då har jag ju ingen belysning bak,
Det är lagligt om du kopplar in en indikatorlampa som visar att DRL är igång.
#1148047
VolvoB20 skrev:
MarcusJ skrev:Vet att jag (troligtvis) inte har lagligt automatiskt varselljus på det viset att jag kan köra med ljusvredet i 0-läget, då har jag ju ingen belysning bak,
Det är lagligt om du kopplar in en indikatorlampa som visar att DRL är igång.
Jo, men jag har inte klurat ut någon vettig lösning på det än. Vill inte göra åverkan inne i bilen, och något annat bra sätt att ordna det på vet jag inte. Skulle vara om jag kunde ersätta blindknappen (istället för dimljusknapp) i det nya ljusvredet med en grön lysdiod och varselljussymbol.
#1148481
Nu kan jag räta ut ett frågetecken till!

Bytt ljusreglage/ljusvred till det utan dimljusknapp. Ljusinställningarna fungerar precis som de gjorde innan bytet, alltså enbart varselljus i 0-läge. Nu ska jag fundera på om jag kan få till en diskret kontrollampa i blindknappen på ljusreglaget, så följer bilen alla krav i ECE-reglementet för att få framföras i Sverige med enbart varselljus fram dagtid. Inte för att jag tycker det är en särskilt vettig regel, men...
#1150180
Dags för en liten uppdatering.
Mina DRL/varselljus tändes efter en stund när batteriladdaren var inkopplad, tydligen fick kontrollmodulen för sig att motorn var igång när batterispänningen nådde 13,5V.
Gick igenom installationsanvisningen igen och hittade ett felsökningsavsnitt där man tar upp tända lampor trots att tändningen är avstängd. Där framkom att man i de fallen får koppla strömmatningen till kontrollmodulen från tändningsstyrd strömkälla och den blå kabeln kopplas till jord. Sagt och gjort, strömmen tas nu från säkring 21 (elvärmda spolarmunstycken) och det verkar fungera fint. Läste dock något inlägg som sade att elvärmen i munstyckena aktiveras när dieselvärmaren går, någon som kan bekräfta det?

Edit: Har testat med värmaren igång två gånger nu, en gång manuellt och en gång med tidur. Varselljusen tändes inte någon gång.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

Lika bra att starta en garagetråd om den kom[…]

Mina socklar till varselljus (och p-ljus) har &quo[…]

Tack. Jag är Norrbagge, Appen funkar inte p[…]

Troligen kommer T6 (laddhybrid) och B4 (bensin) ha[…]