- ons 12 aug 2015, 19:34
#996192
ChristerN skrev:Har du haft bilen i mindre än sex månader ska handlaren bevisa att du har orsakat felet. Annars ska handlaren lösa problemet åt dig utan kostnad och så smidigt som möjligt för dig. :)Jäverhammar skrev:Men va surt! Åligger väl dem att bevisa att bilen utsatts för "onormalt" slitage av just dig som har garanti på den. Kan inte vara helt enkelt att göra det om du i värsta fall drar det längre.Tack för deltagandet!
De kan väl inte tro att du kört sönder lådan på tre månader (eller 1 månad från köp till första besöket). Lider med dig!
Nej, det blir inte enkelt för dem att påvisa att jag gjort något galet.
Nu är det ju inte den värsta saken i världen men, men.
Funderar nu på vad Konsumentköplagen säger. Där står ju något om "utan större besvär för kunden" och att jag kan ha rätt till skadestånd, vilket för min del skulle kunna vara bilhyra under reparationstiden. Får lusläsa lite.
Funderar vidare på att bilfirman jag köpte av sa att de inte var tvingade att lämna varudeklaration. Denna skulle i så fall ha kunnat upplyst mig om att det var fel på lådan men då sådan inte fanns har de mycket små möjligheter att mena att det inte är ett fel som fanns vid leverans, för precis som du skriver så upptäcktes felet så snart efter köpet och att pris, årsmodell och körsträcka inte kunde föranleda mig att tro att det var några sådana fel.
Som sagt, ska lusläsa lite vidare och kontakta bilfirman imorgon.
Tips på vägen ( :D ) mottas med tacksamhet.