Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av svergie2
#996192
ChristerN skrev:
Jäverhammar skrev:Men va surt! Åligger väl dem att bevisa att bilen utsatts för "onormalt" slitage av just dig som har garanti på den. Kan inte vara helt enkelt att göra det om du i värsta fall drar det längre.
De kan väl inte tro att du kört sönder lådan på tre månader (eller 1 månad från köp till första besöket). Lider med dig!
Tack för deltagandet!
Nej, det blir inte enkelt för dem att påvisa att jag gjort något galet.
Nu är det ju inte den värsta saken i världen men, men.

Funderar nu på vad Konsumentköplagen säger. Där står ju något om "utan större besvär för kunden" och att jag kan ha rätt till skadestånd, vilket för min del skulle kunna vara bilhyra under reparationstiden. Får lusläsa lite.
Funderar vidare på att bilfirman jag köpte av sa att de inte var tvingade att lämna varudeklaration. Denna skulle i så fall ha kunnat upplyst mig om att det var fel på lådan men då sådan inte fanns har de mycket små möjligheter att mena att det inte är ett fel som fanns vid leverans, för precis som du skriver så upptäcktes felet så snart efter köpet och att pris, årsmodell och körsträcka inte kunde föranleda mig att tro att det var några sådana fel.
Som sagt, ska lusläsa lite vidare och kontakta bilfirman imorgon.
Tips på vägen ( :D ) mottas med tacksamhet.
Har du haft bilen i mindre än sex månader ska handlaren bevisa att du har orsakat felet. Annars ska handlaren lösa problemet åt dig utan kostnad och så smidigt som möjligt för dig. :)
av ChristerN
#996229
Tack!
Så tolkar jag det också. Handlaren är dock lite motsträvig just nu. Tar ett snack med dem imorgon igen.
av Fyrkrafs
#996613
Usch, blir kallsvettig när jag läser detta . Har precis samma symtom på min.
Det dunkar till när man lägger i Drive och vid nått tillfälle rullade bilen bakåt när
bromsen släpptes och får ett tydligt dunk när man ger gas.
Detta har bara vart när jag dragit husvagn.
Användarvisningsbild
av Momentum
#996823
ChristerN skrev:Tack!
Så tolkar jag det också. Handlaren är dock lite motsträvig just nu. Tar ett snack med dem imorgon igen.
Helt rätt, allt inom sex mån skall betraktas som ett ursprungsfel
av ChristerN
#1001804
Nu är det klart.
Handlaren gav med sig och jag fick låna en bil av dem. Helt ok bil
Växellådes-verkstan ringde i mitten på förra veckan och frågade vad symptomen var. Felbeskrivningen hade tydligen inte kommit med till dem. Nu hade det gått två vecor sedan jag lämnade in bilen.
Beskrev felet och han sa han skulle nog vara klar med lådan "imorgon".
Efter en del strul så blev lådan återmonterad i veckan och jag hämtade bilen igår, lördag. Det hade då gått tre och en halv vecka sedan jag lämnade in den. Bilen går bra nu och lånebilen återlämnad.
Nästa gång kag köper en Volvo blir det på en Volvo handlare!
av ChristerN
#1008082
Verkstan pratade om att de skulle byta "de inre ventilerna".
Vad det egentligen betyder har jag ingen aning om men när de ringde frågade de om det också ryckte när jag förde växelväljaren från N till D, vilket det inte gjorde. Isf skulle de byta även de "yttre" ventilerna.
Symtomen har inte återvänt än så länge.
av MNN
#1167990
Har samma problem med min V60 -13(12000 mil) som ChristerN beskriver.Ska till bilia imorgon och se vad dom säger.
Problemen finns bara när man har kört 3-4 mil och lådan är varm.Ett ryck i D när jag står still och ska släppa bromsen.
Min bil har inte fått någon uppdatering på 1,5 år.
Hoppas att teknikerna känner igen problemet...
Användarvisningsbild
av pojoel
#1359130
Hm. Jag köpte en V70 D4 AWD Auto -13 som gått ca 15000 mil. Jag har också problemet med N-> D = rejält hopp. Inga övriga fel.
av dannesk
#1359221
Kontakta din Volvo ÅF med problemet. Kom en ny mjukvara v40 tror jag det var som begränsar ventilernas tempområde så lådan växlar bättre och mjukare när den är varm. Fick helt ny låda på min XC60 pga av felande ventiler men började smårycka igen efter 1500mil. Jag fick mjukvaran installerad precis när den släpptes och lådan har funkat kanon sedan dess.

Börja med mjukvaran sedan kanske inte en spolning och oljebyte vore fel på din bil på dom milen.

Bilen klagar hela tiden på låg ba[…]

Däck tryck

Hej jag har funderat lite på detta kan det h[…]

Hej alla, Är det någon som vet vilka a[…]

På en "äkta" EPA med en sp&au[…]