Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ChristerN
#981355
Idag hade vi första lite varmare dagen här i Stockholmstrakten. Hade lite ärenden och körde ca 2 mil till första stället. När jag skulle iväg därifrån så drog automaten precis som vanligt, jämnt och trevligt, men när jag kom till en korsning och stod still uppemot en minut och sedan flyttade foten till gasen så högg det till riktigt rejält och bilen tog liksom ett litet skutt framåt. Det var inte så att jag tryckte "pelle-i-botten" på något sätt, bara lite lätt gas för att komma iväg.
Kanske har det inte med värmen att göra men bilen har aldrig gjort så förr. Köpte den för ca en månad sen och den har gått ca 5.200 mil och är ÅM -12. D5.
Förslag på orsaker?

Jag har ibland känt det som att lådan "frikopplar" om jag står stilla en längre stund, tex vid ett rödljus. Står jag först vill jag inte lägga i N utan vara beredd att köra iväg vid grönt.
Är det så att lådan "frikopplar" efter ett tag vid stillastående på D?
Sååå länge sen jag körde automat så jag har väldigt liten erfarenhet.

Tacksam för lite råd här.
av ChristerN
#982296
En uppdatering.
Var idag hos min PST på Bilia (väldigt bra kille!) och han provkörde och kunde konstatera att något inte var som det skulle. På vägen dit hände samma sak 3 gånger. Tur att det även märktes när han provkörde! Annars brukar det ju vara så att felen bara märks om ingen teknikser finns i närheten.
Sen in med bilen och koll efter felkoder. Inga felkoder på lådan!
Han nollställde adaptionen och sen ska jag köra några dagar och se om det blir bättre.
Om detta inte hjälper blir det byte av styrenhet och sedan, om inte det heller hjälper, byte av lådan :( .
Tur att jag fick garanti på den för det blir isf dyrt!
Användarvisningsbild
av apersson850
#982471
Jag har ju en likadan. Den har fått ny programvara en gång, för att åtgärda diverse ryck, och ytterligare någon gång, för att de hade fixat till något ospecificerat. Antar att det kontrollerades att du har senaste mjukvaran i TCM?
av ChristerN
#982510
apersson850 skrev:Jag har ju en likadan. Den har fått ny programvara en gång, för att åtgärda diverse ryck, och ytterligare någon gång, för att de hade fixat till något ospecificerat. Antar att det kontrollerades att du har senaste mjukvaran i TCM?
Japp, det tror jag kollades innan adaptionen nollställdes. Iaf kollade han felkoder och laddade ner något. Om det var adaptionen som nollställdes genom någon nedladdning vet jag dock inte.
Hade du ryck vid start eller "bara" ryck vid växlingar?
När PST provkörde ställde han bilen i en lätt uppförsbacke och släppte bromsen. Bilen rullade då lite bakåt (!) och när han satte foten på gasen så tog den ett ryck framåt med tydlig smäll från växellådan eller drivningen.
Jag är faktiskt lite rädd att det är ett "hårdvarufel". Hoppas dock det löses med antingen ny adaption eller byte av styrenhet.
Användarvisningsbild
av apersson850
#982554
Min ryckte vid nedväxlingar under måttlig nedsaktning (lätt bromsning). Bromsade jag tvärt - inga problem. Inte heller om den bara rullade med motorbroms. Men bromsa sådär lite välplanerat lätt, då blev det problem.
av ChristerN
#982570
OK, helt annat än vad fallet är med min mao.
Har aldrig hört talas om en automat som rullar baklänges i lätt uppförsbacke.
Snart semester, klart man är nervös :cry:
av Leafs
#982574
ChristerN skrev:OK, helt annat än vad fallet är med min mao.
Har aldrig hört talas om en automat som rullar baklänges i lätt uppförsbacke.
Snart semester, klart man är nervös :cry:
Min förra bil (Honda Accord) rullade lite lätt baklänges någon meter innan gaspådrag vid start i uppförsbacke, vilket är helt normalt. Om jag minns rätt hade Honda förra året NOLL rapporterade fel på sina automatlådor i Sverige ;-)

Angående det andra problemet har jag för mig att jag har läst om ett liknande fall någonstans, var det inte t.o.m. på detta forum kanske? Men det var kanske den gamla slir-lådan. Hur som helst så handlade det om ett hårdvarufel. Var det möjligen ventilpaketet? (I övrigt kan jag alldeles för lite om automatlådor)
av ChristerN
#982581
Jaja, sparka på den som ligger.
(Bara skoja) :shock:
Användarvisningsbild
av svergie2
#982585
Detta ska du ta med firman du köpte bilen av, dom ska åtgärda problemet utan större krångel för dig och framför allt, kostnadsfritt. Detta oavsett garantier eller inte. (Konsumentköplagen)
av ChristerN
#982597
Du har helt rätt!
Firman jag köpte av anlitar Svensk Bilgaranti hos vilka jag anmälde felet och de bad mig kontakta lämplig Volvo-verkstad för kontroll och åtgärd. Och jag använder gärna den PST på Bilia jag använt under längre tid och alltid varit nöjd med.
Jag kommer säkert inte behöva betala ur egen ficka men det tar tid och kraft att hålla på med sånt här.
Och så blir jag kanske av med bilen en period också.
Och det stör mig när saker krånglar!

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]

Den heter startspärr ibland också. Sitt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev därf[…]

Ja Harman kardon låter mycket sämre i g[…]