Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Sceptic
#965323
Råkade läsa detta i instruktionsboken om fläktfunktionen CZIP som går igång när man låser upp via fjärrnyckeln och sedan slutar när en dörr öppnas eller efter ca 10 sekunder; "Tidsintervallet under vilket fläkten går minskar succesivt på grund av minskat behov fram tills bilen är 4 år".
Har inte hört att den här fläktfunktionen gått igång nu efter vintern vilket i och för sig kan bero på att det inte varit tillräckligt varmt eller så har den slutat att gå pga att bilen precis fyllt 4 år. Kan väl inte påstå att fläktfunktionen skulle ha någon större betydelse men vad tusan menar man med "ett minskat behov"?
Användarvisningsbild
av Sceptic
#965329
Aha, så efter 4 år anser man att det inte behövs och funktionen därmed upphör? (bilen uttagen 110304)
Användarvisningsbild
av P210
#965343
Förmodligen för att behovet att ventilera bort ångor från plastdetaljer som härdar/åldras minskar med tiden.
Nickelläckage från alla inredningskomponenter med metallfinish är störst i början.
Textilierna i alla modeller "andas" mest de första åren fast de uppfyller högt ställda krav (Öko-Tex) och läderklädslarna släpper mycket otäcka ämnen även om de numera är helt kromfria.
Användarvisningsbild
av Steffe3
#965386
Min '09 går fortfarande :s Men det är väl även en funktion för att rensa ut kupéluften för att göra den mer allergivänlig också?
Användarvisningsbild
av leiwi
#966070
det är nog så att det blandas två olika funktioner här Czip och funktionen för att blåsa bort kondensvatten ur kylbatteriet (AC) för att minska risken för den odör som kan uppkomma i bilar med AC och denna funktion skall fungera även efter 4 år... :D :D
av pontusstyf
#1577281
Väcker denna tråden igen.

Har en V70 från 2011 där min fläkt har börjat gå vid upplåsning om det är över 10 grader (inte tänkt på om den kanske gjort det innan?).
Bilen är ju över 10 år gammal?

Det enda jag har gjort som KANSKE skulle kunna påverka är att jag nollställde drifttiden på dieselvärmaren i vintras, kanske finns något samband? :-)

Jag väntar också på en så[…]

Nyss tändes varning för bromsfel. Mä[…]

Takfel C70 2005

Bilen har stått oanvänd i c:a 5 å[…]

Hej! Jag har just bytt bränslefilter i en 201[…]