Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JLGA
#960157
Det börjar ju bli dags att snygga till bilen efter allt vinterslitage. Eftersom lacken är svartmetallic så vill man ju gärna låta proffsen göra jobbet så att man kan få bort smårepor och hologram.
Svängde förbi ett av bilvårdsföretagen i stan idag för att få ett prisförslag. Passade då samtidigt på att fråga om kromlisterna som löper runt alla sidorutorna. Dom är ju tyvärr missfärgade och har tappat glansen helt, och jag tog för givet att dom skulle kunna erbjuda en bra lösning för att polera upp listerna.
Men till min förvåning så såg dom det som en sak som "Vi kan försöka, men det är inte säkert att resultatet blir bättre".

Jag har själv testat att polera en liten del av listen med Autosol, men det blir bara knappt märkbart bättre.
Kan det vara så illa att man helt enkelt får leva med att listerna ser ut sådär? Eller finns det någon som har ett bra tips på hur man kan lösa problemet?
Missfärgningen ser ju ut lite som vattenfläckar och det uppkommer tydligen mest av alkaliska rengöringsmedel mer än av petroleumbaserade, typ avfettningsmedel.
Jag har sett detta på flera V70, så jag antar att några av er andra här kan ha råkat ut för samma missfärgning på era kromlister?
Bilen är en V70 MY10.
av Kungmackan
#960166
Jag hade samma problem. Lämnade in bilen på rekond för två år sedan och de fick inte till det. Lämnade in till en annan firma i höstas och de fick till glans på listerna som fortfarande håller. Den firman fick förövrigt bort alla smårepor i lacken också så de gjorde ett bra jobb. Det går att få ordning på listerna.
av Droopy
#960178
Jag brukar ta lite mild polish, nu sist körde jag av dom med en mussepiggmaskin, det räkte. Använder ochså alkaliska medel och som du säger så blir listerna ofta missfärgade av det.
Användarvisningsbild
av xerent
#963108
Jag har haft vita missfärgningar/fläckar på mina kromlister som inte gått bort vid rengöring med bilschampo eller avfettning. Nu testade jag med lite Autoglym Bumper and Trim Gel när jag ändå höll på med plast- och gummidetaljer. Det funkade faktiskt över förväntan. Gjorde rent kromdelarna på grillen också - jäklar, vilken skillnad. :)

Bild
av JLGA
#970851
snabbis skrev:Åk in till Volvo, det finns speciellt poler-medel till dom.
Har varit inne hos min Volvobutik, men dom har ingen aning om vad det skulle vara för ett medel isf ?:-/
Du vet möjligtvis inte vad medlet heter, typ artnr eller så?
Associationsleken, är ni med? ;-P

Laser (i moderna fibernät.)

S80 T6 AWD -08

Så att det inte uppstår missförst[…]

Fick idag et priserbjudande på hela arbe[…]

Pluskabel glapp

Det där är en säkring. Kolla med en[…]