Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#953470
Hämtade bilen för några dagar sedan. Alla remmar, kamrem och allt runt omkring är bytt så nu fungerar allt som det ska och det är inget kvitter. Motorn klarade sig som sagt utan några skador trots att kamremmen hade hoppat ett steg. Nu får man hoppas på många mil utan remproblem igen. Men kommer uppsöka verkstad ifall kvittret kommer tillbaka. Kollade upp intervallen för byte avv dessa delar en extra gång och det är vid 18'000 mil på min bil. Tycker att allt ska hålla till denna punkt, lite dubbelmoral om man säger att det är vanligt slitage!
#953659
pjaar skrev:Hämtade bilen för några dagar sedan. Alla remmar, kamrem och allt runt omkring är bytt så nu fungerar allt som det ska och det är inget kvitter. Motorn klarade sig som sagt utan några skador trots att kamremmen hade hoppat ett steg. Nu får man hoppas på många mil utan remproblem igen. Men kommer uppsöka verkstad ifall kvittret kommer tillbaka. Kollade upp intervallen för byte avv dessa delar en extra gång och det är vid 18'000 mil på min bil. Tycker att allt ska hålla till denna punkt, lite dubbelmoral om man säger att det är vanligt slitage!
Skönt att höra att din motor klarade sig utan skador! Håller med dig att det känns lite tveksamt när man först sätter ett bytesintervall på 18000 mil och sedan kallar man det för normalt slitage när man tvingas till byte efter kanske halva den tiden, eller mindre. Man borde ju såklart från volvos sida satt bytesintervallet betydligt tätare redan från början!
Det var faktiskt ditt inlägg som fick mig att kontakta verkstan ang remmarna på min egen bil. Tyvärr orsakade du mig en utgift på nästan 3000 kr...men å andra sidan räddade du nog min motor från ett möjligt totalhaveri. Så får väl tacka för det antar jag :wink:
#953814
JLGA skrev:Man borde ju såklart från volvos sida satt bytesintervallet betydligt tätare redan från början!
Det är just det jag hakar upp mig lite på, att remmarna bara höll i 6'000 mil när de ska hålla i minst 18'000 mil eller 10 år. Sedan att komma med förklaringen slitage och att väder och vind spelar in hur de slits. Det borde vara med i planeringen av intervallerna.

3'000:- är inte så farligt med tanke på vilken skada det kan bli. Blev inte så farligt kostsamt för mig heller, blev ju kamremmn extra.

Någon som har priset på vad det kostar att byta kamrem och multiremmar med tillbehör?
#953853
pjaar skrev:
JLGA skrev:
Någon som har priset på vad det kostar att byta kamrem och multiremmar med tillbehör?
Jag har hört om priser på den stora servicen vid 18.000 mil/10 år om allt ifrån 6.000 till 10.000 kr. Visserligen ingår oljebyte mm men den övervägande och tyngsta posten utgörs av byte av remmar, rullar och spännare ...
#954599
daSea skrev:
pjaar skrev:
valln skrev:Jag tror det mest är årsmodellerna 08,09,10 kanske.
Tycker man hör en del om 2011?
Jag har en MY11, tillverkad och uttagen sent (slutet av oktober) 2010. Så det är nog runt där gränsen går kanske? Bilar tillverkade mellan 07 och årsslutet 2010, alltså t.o.m. tidiga MY11, men ej sena MY11...

och min blev alltså inkallad (december -13) och jag fick remspännaren utbytt av Volvo (januari -14). Sen byttes själva remmen vid 6000-milsservicen i somras (det var en ord. servicepunkt).
Min d5 är från januari 11 och där fick jag byta till hydraulisk spännare.
#954888
xerent skrev:Byte av hjälprem och spännrulle kostade 1763 kr på min förra bil, en 2.4D MY10. Bilbolaget, Bollnäs. Nämner detta eftersom summan 3000 kr för motsvarande jobb nämndes, vilket jag tyckte lät dyrt.
Mitt byte kostade som sagt ca 3000, men det priset var för byte av båda remmarna samt spännrulle. Jag tror till och med att det var byte av spännrullar på båda remmarna om jag förstått fakturan rätt :wink:
Men jag har ju 2.5 FT motorn, det kan möjligtvis vara så att du bara har en rem på din 2.4D?
#958663
EjS skrev:Min d5 är från januari 11 och där fick jag byta till hydraulisk spännare.
Ha, de vet inte vad de gör i Göteborg. Min 2012:a levererades med D5 vid midsommar 2011. Nu fick jag meddelande från verkstaden om att Volvo har "kampanj" (hurtigare ord för återkallelse) på att byta remspännare på min bil. Orsak: Den är hydraulisk och nu har de kommit fram till att den sliter mer på remmen än vad den fjäderbaserade gör...
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
XC90 eller V90CC

Funderar på att byta in min V90 till en nya[…]

Dra släp XC40

Jo då har jag dragit ett 1300kg kåpsl&[…]

Brainys V60

Vet ej, men det lustiga är att när jag h[…]