Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#950945
Sceptic skrev:På vilken årsmodell kom de remmar och sträckare de rekommenderar och vilken sort är det som rekommenderas?
jag kan flika in lite där. Enligt min Volvoverkstad så ska det bytas till en hydraulisk remspännare nästa gång som jag gör service eller har bilen inne på Volvo. Ska tydligen minska belastning på lager, löphjul m.m..

En fråga till er som fått haveri då ACn verkar ha ett finger med i detta. Stänger ni av ACn vintertid eller är den alltid på ?
#950988
Tänkte det kunde vara intressant o veta just ifall detta hängde ihop med avstängda AC kompressorer under vintern som ställde till det.

Så byte till hydraulisk remspännare löser inte grundproblemet då det är frihjulslagret som skär ?
#950995
Nja. Det var väl dålig kvalitet? på en del spännare (de är mekaniska/fjäder) och byts då mot hydrauliska (enligt uppgift längre upp i tråden, aldrig hört om det innan själv) men lagret i ac-kompressorn var ett känt fel på typ 08-09 med valeokompressor, byts mot sanden-kompressor. Två olika fel således.
Det här med hydraulisk spännare är jag lite tveksam till utan källa.
#951025
mortimer skrev:Källa som t.ex vad ?

I mitt fall så är det vad min auktoriserade Volvoverkstad gör för åtgärda problemet på min V70 enligt signatur (o då har jag troligen den "nyare" AC kompressorn)
Ja så är det säkert, men jag har aldrig hört om det förut bara, saker man läser på nätet bör liksom bekräftas innan man tar det till sej :)
#951029
TommyP86 skrev:
mortimer skrev:Källa som t.ex vad ?

I mitt fall så är det vad min auktoriserade Volvoverkstad gör för åtgärda problemet på min V70 enligt signatur (o då har jag troligen den "nyare" AC kompressorn)
Ja så är det säkert, men jag har aldrig hört om det förut bara, saker man läser på nätet bör liksom bekräftas innan man tar det till sej :)
Håller helt klart med dig :=)
#951039
TommyP86 skrev:Spelar inte någon roll, det är frihjulslagret som skär så är motorn igång rullar lagret. (Så länge inte kompressorn går)
Remskivan och därmed lagret rullar väl även om ac-kompressorn går. När du slår på kompressorn ansluter magnetkopplingen till remskivan som får kompressorn att snurra ... rätta mig om jag har fel.
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 11

Liten uppdatering, stressade lite i lördags […]

Skulle med 99.9% säkerhet säga att bile[…]

Det som hände tidigare står beskrive[…]

Hej! Jag har tid för omprogramering på […]