Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1154342
MarcusJ skrev:Och så var det glapp i flatkabeln på den nya knoppen också! :evil:
Börjar förstå varför Volvo övergav den typen av knopp efter ett enda modellår... Uppenbarligen är den tunna flatkabeln av förskräckligt dålig kvalitet!
Någonting låter fel i den här historien. En flatkabel (av den plastiga/genomskinliga sorten antar jag i detta fallet) är inte gjord för att tåla mekaniska brytkrafter.

Det är inte så att den kabeln ska monteras i en eller flera hållare som håller den på plats?
Då kabeln leder elektriska signaler, så finns det ingen anledning till att den ska behöva röra sig, det är ju ingen wire.
#1154373
least skrev:
MarcusJ skrev:Och så var det glapp i flatkabeln på den nya knoppen också! :evil:
Börjar förstå varför Volvo övergav den typen av knopp efter ett enda modellår... Uppenbarligen är den tunna flatkabeln av förskräckligt dålig kvalitet!
Någonting låter fel i den här historien. En flatkabel (av den plastiga/genomskinliga sorten antar jag i detta fallet) är inte gjord för att tåla mekaniska brytkrafter.

Det är inte så att den kabeln ska monteras i en eller flera hållare som håller den på plats?
Då kabeln leder elektriska signaler, så finns det ingen anledning till att den ska behöva röra sig, det är ju ingen wire.
Håller med. Något är galet.
Men som sagt, flatkabeln rör sig varje gång man flyttar spaken. Det går inte att komma ifrån, hur man än gör. Finns bara ett sätt att montera knoppen med tillhörande flatkabel. Glappkontakten uppstår, såvitt jag har funnit, upptill nära knoppen, det är där kabeln rör sig mest. Jag kan faktiskt inte komma på vad jag kan ha gjort galet.
#1155194
StefanN skrev:Byta till Polestarknoppen?
Det är Polestarknoppen jag har. Nr 2 i ordningen...

Funderar på en åtgärd till om jag skaffar en ny knopp:
Vad tror ni om att ta en remsa eltejp, lika lång som flatkabeln, och tejpa fast på kabeln ända uppifrån och ner till kabelns kontaktstycke? Sätta tejpen kant i kant med flatkabeln, och vika tejpen över kabeln. Tejpen är lite drygt dubbel så bred som kabeln så den räcker hela vägen om. Tror ni tejpen skyddar flatkabeln mot skav och mekaniskt slitage? Ledningarna inuti flatkabeln är ju någon sorts tryckt tunn metall, oerhört känsligt.

Kan tillägga att den första belysta knoppen jag skaffade (begagnat spakställ komplett med knopp) hade glappkontakt i flatkabeln redan från början. Den kabeln rörde jag inte förrän efter jag upptäckte glappkontakten. Så nu har jag haft tre knoppar med glapp i flatkabeln, och det känns ju som om slumpen inte är så trolig... Men jag är ändå van vid sånt här, har jobbat som elektronikmontör, som testförare/mekaniker och kan skruva och pilla med n hel del. Och jag kan bara inte komma på vad jag har gjort galet!
#1164024
Har nu kommit problemorsaken på spåren, tror jag.
Det verkar som att flatkabeln gärna skadas där den försvinner in i själva knoppen. Det finns en plastbit på den kromade/silverfärgade plastramen på knoppen som trycker mot flatkabeln, det stämmer med att de som råkat ut för att belysningen slutar fungera kan få den att lysa tillfälligt genom att röra kabeln lätt just där.

Jag har två knoppar liggandes hemma, en gammal R-design som var halvdålig redan från början och en ny Polestar som gick sönder efter väldigt kort tid. Den nya Polestar-knoppen har en liten förstärkning på flatkabeln just precis på det misstänkta området, men man ser en liten deformation på flatkabeln just där om man tittar noggrant (syns dock inte på fotot). Den gamla kabeln saknar den förstärkningen, och den kabeln är rejält tilltufsad där. Det tyder på att Volvo någon gång upptäckt den känsliga punkten och försökt åtgärda problemet, dock inte helt lyckat. Och det kan också förklara varför knoppar från MY14 och framåt har en "vanlig" kabel som är mycket tåligare.

Det positiva här är ändå att kabeln kan bytas ut, en elektronikreparatör (typ mobilreparatör el. likn.) bör kunna fixa det hyfsat lätt. Ännu bättre vore ju om man kunde ordna en kabel av tåligare typ, men med rätt typ av kontakt i bägge ändar. Någon här som har tips eller känner för att laga flatkablar? Intresse finns iaf här om någon vill åta sig uppdraget,

Kolla här: http://forums.swedespeed.com/showthread ... ost5200033

Lite bilder:

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
#1164254
Nu har jag lämnat in båda knopparna till en mobilreparatör som ska kika på det, och förhoppningsvis lösa problemet.
Teknikern som tog emot delarna konstaterade att det är en värdelös idé att använda den typen av flatkabel till en rörlig del. Den ska normalt användas till telefondisplayer och andra elektronikdelar som inte utsätts för mekaniska rörelser eller brytkrafter. Dessutom tyckte han att den lilla plasttungan som klämmer till på kabeln är högst trolig som felkälla.

De behåller grejerna någon vecka och jobbar med det när de har tid, så hoppas jag att jag snart har två fungerande knoppar sedan. Möjligen även med kablar av bättre kvalitet!
#1164301
apersson850 skrev:Det finns liknande flatkablar som är konstruerade för att sitta i rörliga applikationer. Sådana används ofta exempelvis till kringåkande skrivarhuvuden i bläckstråleskrivare.
Liknande ja, men inte just den här flatkabeln. Det upptäcker man om man söker på tillverkaren och numret som kabeln är märkt med.
#1173036
Har läst tråden säkert tre gånger sedan jag köpte bilen, nu är en spak beställd och hoppas bara att jag kommer våga mig på operationen, det enda som skrämmer är när man ska lossa den där vita delen :) Är glad att jag hittade med ljus söm som passar in i min klädsel samt att jag har ju r-design ratten med samma skinn med. Aja, kommer säkert gå bra
IMG_1326.PNG
IMG_1326.PNG (587.98 KiB) Visad 1215 gånger
  • 1
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 26

Jag svarade i din tidigare tråd också […]

ABS-lampan är åter och ett tag trodde j[…]

Jag har ingen lösning åt dig men jag ha[…]

DIN bil borde inte ta någon skada om ni kopp[…]