Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#942622
Ahoy!

Jag tänkte skriva den här tråden som ett litet tips (som rubriken säger). Jag vet bara att det fungerar för V70 MY09, men resten av er är så kompetenta så ni vet nog bättre än mig vilka bilar i övrigt som är lika. Min gissning är: alla.

Tipset är inte att man kan byta växelspaken, för det vet nog de flesta, och det var ju trots allt folk på forumet här som gav mig idén. Utan snarare ett hur man skulle kunna gå tillväga. Det finns såklart möjligheten att detta är common knowledge här, men då kanske jag kan underhålla med mitt äventyr istället :) Jag vill passa på att tacka användaren ER som stod ut med att vara lite bollplank i början av hela projektet. Hoppas inte det blir för luddigt eller för tråkigt!

Jag kommer nu att dra hela äventyret, men för den som inte orkar läsa det så slänger jag in en TL;DR längst ner i inlägget ;)

Det började med att jag såg i en tråd på forumet om någon som hade bytt ut sin växelspak till den nya belysta som finns till bl.a V40 och någon årsmodell av V60/V70 osv. Jag tyckte det såg riktigt läckert ut och ville helt klart göra samma sak. Problemet var att dom som hade gjort detta hade hittat en komplett spak/växelreglage/ställ/väljare (jag vet fortfarande inte den korrekta benämningen, men i alla fall hela klumpen som växelspaken sitter i) på bildelsbasen. Bytet av hela paketet var nödvändigt eftersom de manuella växlarna sitter på olika sidor.

Det var lättare sagt än gjort att hitta ett komplett paket, jag tror faktiskt inte jag såg ett enda under den tiden jag letade. Så istället började jag smida en plan, eftersom knoppen i sig finns till salu via Volvo själva. Dock som tillbehör till V40 (länkar senare). I min naiva och perfekta värld skulle det bara vara att köpa knoppen, och en växelväljare utan den belysta knoppen (eller utan knopp alls) och bara montera ihop dessa delar. Eventuellt lite dyrare, men det skulle vara slut på letandet.

Sagt och gjort. Beställde en växelväljaren från en V60 2014 och knoppen från Bilias hemsida.
Där kunde historian tagit slut, om det inte vore för att knoppen till V40 har en flatkabel för ström (och annat?) medans väljaren från V60 hade en vanlig kontakt. Det gick med andra ord inte att få dessa att lira med varandra. Jag började ge upp lite och tänkte att det nog bara var att fortsätta leta efter kompletta paket.

Av ER här på forumet fick jag dock en länk till en tråd på Swedespeed-forumet. Det var där som idén hade vuxit fram lite gran. En användare som gjorde dessa byten och ordnade ”kit” för det. En sak som slog mig var att en av delarna i hans paket var ett litet kretskort som sitter på växelväljaren. Han hade artikelnr och allt.

Bild som jämför kretskortet som V70/V60 -14 hade med ett sådant som behövdes (som skulle renoveras i tråden som nämns ovan)
Bild


Mitt logiska jag tyckte att det borde gå utmärkt att köpa detta elektronikkortet som hade rätt kontakt för V40ins flatkabel, och bara byta ut det kortet som satt på min växelväljare med fel kontakt. Så det gjorde jag.

Kortet på plats i växelväljaren.
Bild

Idag fick jag svaret på hurvida det fungerade och det ser ni nedan.

Bild

TL;DR: Man behöver inte hitta ett färdigt paket med belyst knopp och växelväljare från skroten om man vill lägga lite mer pengar. Det går att köpa följande (priserna är vad jag betalade, kanske skiljer sig):

*V40 växelspaksknopp, belyst http://webshop.bilia.se/volvo-orginalpr ... o-v40-2013 - 825 SEK
*Elektronikkort (jag fick art. Nr 31325269 men det är bytt mot 31437116 nu.) - 1169 SEK
*Växelväljare från bildelsbasen. http://www.bildelsbasen.se/se-sv/OEM/31367485/ - 587 SEK

Slutpriset för delarna blev alltså runt 2600kr. Inte säkert att det år något som någon annan önskar lägga på spaken, det är ju inte något man får tillbaka sen men jag tyckte det blev riktigt läckert.

När det gäller monteringen så kan jag inte tala så mycket om den, jag gjorde ett försök med det men efter att snabbt ha tappat både det ena och det andra ner bredvid växelspaken så insåg jag att min tumme är nog snarare en handflata så jag ger upp innan jag kommer för långt. Jag betalade därför en summa pengar jag inte vill prata om till en verkstad som hade lite mer koll :P

Har tyvärr bara mobilbilder på resultatet, men här är en länk till ett Imgur-album med dessa:

http://imgur.com/a/nWnq6

Kanske någon får nytta av det, eller nåt. Är det något jag missat eller om det finns någon fundering så kan jag ju alltid göra mitt bästa, men kom ihåg att jag är killen som i unga år undrade hur "här-är-du-nu pricken" på rastplatskartan kunde veta det. Hej hopp :)
#942657
Snyggt! Alltså, runt 2600 skulle jag nog kunna övertyga regeringen om att de är värt men jag känner mig tveksam till att jag duger till att göra själva bytet vilket leder till mer kostnader. Vore intressant att få en hint om vad de skulle kosta att få det utbytt av nån.
#942665
:-)-) :-)-) :-)-) snyggt
#942857
CMD skrev:Snyggt! Alltså, runt 2600 skulle jag nog kunna övertyga regeringen om att de är värt men jag känner mig tveksam till att jag duger till att göra själva bytet vilket leder till mer kostnader. Vore intressant att få en hint om vad de skulle kosta att få det utbytt av nån.
Jag kan säga såhär, Volvo här i Umeå ville ha 3225 SEK för arbetet. Med hjälp av lite andra jobb jag frågat om så har jag räknat ut att dom har en timkostnad på 1290 SEK. Med andra ord vill dom ha 2,5h på sig. Med det i hand kan man sen leta runt bland andra verkstäder. Då får man ett lägre timpris, men kanske får räkna med lite fler timmar också. Men det är iallafall Volvos riktpris här uppe :)
Gurra82 skrev::-)-) :-)-) :-)-) snyggt
Ja visst blev det :D
#942949
tuffern skrev:Det skulle jag också vilja göra, men manuell läget är ju till höger på min V70, då skulle jag behöva en knopp till en högerstyrd bil, jag får nog kolla upp detta imorgon, vi gör nämligen dessa spakställ på jobbet...
Att växlarna ligger till höger på standardspaken är just anledningen till att man måste byta hela stället och inte bara knoppen, men efter detta fungerar det utan att göra något. Innan bytet hade jag en standardknopp:

Bild

Volvo verkade inte heller helt övertygade av mina fasoner :lol:

Bild
#942978
batmac skrev:
CMD skrev:Snyggt! Alltså, runt 2600 skulle jag nog kunna övertyga regeringen om att de är värt men jag känner mig tveksam till att jag duger till att göra själva bytet vilket leder till mer kostnader. Vore intressant att få en hint om vad de skulle kosta att få det utbytt av nån.
Jag kan säga såhär, Volvo här i Umeå ville ha 3225 SEK för arbetet. Med hjälp av lite andra jobb jag frågat om så har jag räknat ut att dom har en timkostnad på 1290 SEK. Med andra ord vill dom ha 2,5h på sig. Med det i hand kan man sen leta runt bland andra verkstäder. Då får man ett lägre timpris, men kanske får räkna med lite fler timmar också. Men det är iallafall Volvos riktpris här uppe :)
Gissar på att man som lekman vill ha lite mer än 2,5h på sig. Man får nog räkna på en heldag innan man fått till de där så man kan backa ut bilen ur garaget. ;)
#942982
Det är sådana här inlägg som gör att man älskar forum.

Dubbelguld till TS! Inte för att jag kommer att göra jobbet eller lägga deg på att få belyst knopp, men att se geisten, påhittigheten plus ett exemplariskt inlägg därtill, det är fint det.
#942997
Nice!

Om man inte köper den belysta knoppen från Bilia utan använder den som följer med från skroten -- saknas då den gröna markeringen som visar vilken växel som är vald? Eller är det endast det vita ljuset som blir extra?
#943009
CMD skrev: Gissar på att man som lekman vill ha lite mer än 2,5h på sig. Man får nog räkna på en heldag innan man fått till de där så man kan backa ut bilen ur garaget. ;)
Jo, såklart :) Jag gav uppdraget till Autoparts, och dom tycks ha klarat det på 3-4h.
hållundan skrev:Det är sådana här inlägg som gör att man älskar forum.

Dubbelguld till TS! Inte för att jag kommer att göra jobbet eller lägga deg på att få belyst knopp, men att se geisten, påhittigheten plus ett exemplariskt inlägg därtill, det är fint det.
Som Rickard Palm skulle ha sagt, alltid roligt att glädja några! :D

Jahaja skrev:Nice!

Om man inte köper den belysta knoppen från Bilia utan använder den som följer med från skroten -- saknas då den gröna markeringen som visar vilken växel som är vald? Eller är det endast det vita ljuset som blir extra?
Vad jag vet är det antingen ingen belysning alls, alternativt vita LEDs bakom "mönstret" på spaken. Med andra ord ingen indikering för växel. Men jag kan ha fel här. Dock skulle jag nog säga att om man kan göra jobbet själv så är även den spaken för 600kr en klar uppgradering. Både utseendemässigt och känslan i den.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 26

Har förberett med att beställa mjuka mat[…]

På min 745-a hade socklarna till varselljus […]

Tack. Jag är Norrbagge, Appen funkar inte p[…]

Troligen kommer T6 (laddhybrid) och B4 (bensin) ha[…]