Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ovjerry
#942323
Hej
jag har precis köpt en v70 d3 års 2011 och har upptäckt att det ej sitter nyckelvred för att stänga av airbagen . Men jag tro att det sitter på varje v70 som jag har sett tidigare , men lossar jag locket där vredet ska sitta så finns kontakten där fast det sitter en plugg i änden , kan jag fixa ett lock med ett nyckelvred på skroten och plugga in ? Och det ska funka ?
av Petzzon
#942334
Tyvärr inte så enkelt, det går inte att eftermontera detta. Enda lösningen är att avaktivera airbagen på en Volvoverkstad, och då måste du samtidigt byta bälte, vill minnas det kostar ca 6000:-. Samma procedur och kostnad gäller den dag du vill aktivera den igen.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#942419
När jag beställde min V50 sa säljaren till mig att nyckelavstängning var något jag skulle välja till, fanns inget att tumma på där. Vill minnas att det kostade någon hundralapp extra bara. Kanske handlade det om hur bilen kommer värderas vid inbyte, frågade aldrig mer om det.
av ovjerry
#942487
Jag har sett flera v70 års 2010 med nyckelavstängning :-/
tro om man våga ta bort gummi pluggen och koppla in nyckelvredet :-/ vad kan hända ?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#942519
ovjerry skrev:Jag har sett flera v70 års 2010 med nyckelavstängning :-/
tro om man våga ta bort gummi pluggen och koppla in nyckelvredet :-/ vad kan hända ?
Enklast o billigast är att du byter till en bil med nyckelavstängning.

Det är sjukligt dyrt att koppla in/ur den på verkstad.

Och bygga om till nyckel går inte om du inte får någon att hacka mjukvaran

De sista åren skippade Volvo "äkta[…]

Uppföljning mjukvara 2024

Tänk den dag det kunde bli så att bilt[…]

Blev byte av samtliga filter och ny olja igå[…]

Ex30 leveranstid

Snygg! Fina bilder