Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Råkade ut för klassikern att bränslefiltret satte igen och bilen j-vln la av utan minsta förvarning. Den vägrade sen att starta, om man inte batteriet kopplades bort en stund. Tyvärr hände samma sak nästan direkt igen om man var minsta oförsiktigt med gasen. Det var inte något man ville råka ut för på E4 mellan Linköping och Stockholm sent på juldagen, med familjen i bilen, -12 grader ute och becksvart. Volvo assistans och hyrbil vart räddningen, var ren tur-i-oturen att det hände innan vi hann ut på E4'n denna gång.

- Felet uppträde helt utan förvarning, nu när det vart kallt i julhelgen
- Bilen hade gått starx under 12000 mil, dvs bränslefilter skulle bytas på nästa service (bokad till imorgon)
- Tankat diesel på Tanka alternativt OKQ8
- Kör runt 3000 mil/år
- Info meddelande Reducerat motoreffekt dök upp i displayen, sekunderna senare la motorna av helt

Felsökning på Rejmes följande vardag gav felkoder ecm-p00100, ecm-p000200- fel på bränslefilter. Felsökning och filterbyte till en kostnad av 2462,56 kr och en semesterdag för att hämta bilen.

Hörde här i veckan att V50 D2 motorerna får ett "uppgraderingskitt" med större filter installerat när Bränslefilter byts vid service. Vet någon här om det sätts in uppgraderade bränslefilter även i V70 1.6D Drive numera? (jag fick VO 30783135 monterat nu).

Detta fel verkar vara relativt vanligt kan man lugnt säga nu även på Volvo bilar med de små dieselmotorerna. Och som det stått i tidningarna byter KIA filter utan kostnad som en goodwill grej och OKQ8 har justerat sin dieselmix.... Men både filterkonstruktionen och bränslespecifikationen borde ha tillräckliga marginaler så att Bränslefilter inte ska sätta igen helt precis efter att bilen rullat 6000 mil (minst 50% extra vore ingenjörsmässigt!). En lärdom är att om jag behåller bilen 6000 mil till lär jag byta bränslefiltret långt innan dess alternativ tanka på andra mackar... ( om det nu hjälper).

Men som sagt, vet någon om Volvo uppgraderat bränslefiltern som nu monteras? eller ändrat intervallen för byte av dessa filter?
alt byter filter som en goodwill grej?
Det tråkiga är ju också att det saknas pump i tanken. Det gör bilen mer känslig för störningar också + att det inte är så enkelt att byta filtret själv. Eller rättare sagt att byta själva filtret är ingen konst eftersom det sitter uppe på motorn, det är ju att få fram dieseln som är problemet..

Som titeln antyder. Den har småkrångla[…]

Då du tydligen är i trakten: Har du fr&[…]

Det verkar som om V60 Cross Country är vä[…]

Insåg precis att jag har ett körtillst&[…]