Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av AlexanderB
#935327
När man låser bilen går alla dörrar i lås, men då man låser upp bilen så blir vänster bakdörr fortfarande i lås. Jag lade märke till att när vänster bakdörr är låst fungerar inte elfönster hissarna. Panelen är helt släckt. Öppnar man dörren inifrån börjar panenlen att lysa att allt fungerar. Drar man igen en gång i handtaget då öppnar dörren. Är det låsmotorn som är kass?
Användarvisningsbild
av xerent
#935400
Centrallåsmotorn är skräp. Har strul med flera av mina. Har fungerat på sistone, jag smördje låskolven med silikonspray utifrån och jag tryckte ner pluppen typ 100 gånger. Man kan också skruva loss en skruv i taget från låskistan och spruta med silikonspray. Om ingenting fungerar är det byte av låskista som gäller. Se denna guide

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... &sk=t&sd=a

Man kan/bör också byta fettet i låset till ett som tål köld och fukt bättre. Annars är det väl bara en tidsfråga innan felet kommer tillbaka.

Volvo förslog också att lägga in tätningar och isolering i dörren men det skulle gå på flera tusen per dörr så nej tack.

Skitgrejer, faktiskt.
av AlexanderB
#935808
Hej. Tack för tipset skall pröva att smörja låset före jag byter ut det. Konstigt att Volvo inte har fått bättre kvalitet på låsen då de har haft samma problem på äldre Volvon. Har någon tips var det lönar sig att köpa centrallås motorn?
av jmk
#941684
Hej, har också problem med att bakdörrarna inte låser sig alt inte låser upp vid minusgrader. Har V70 2010.

Löste det sig för trådskaparen och vilket sätt isf?

Har hört att det ska räcka att byta ut miljöfettet på låskistan till bättre som tål kyla. Någon som kan bekräfta det?
av matsén
#1205213
Lyfter en gammal tråd.

Kan någon vänlig själ beskriva/visa bild på exakt var du kan försöka smörja?
Likaså vad har ni smörjt med?
Har det fungerat över en längre tid för någon?

Tack på förhand!
//PM
av matte75
#1205575
matsén skrev:Lyfter en gammal tråd.

Kan någon vänlig själ beskriva/visa bild på exakt var du kan försöka smörja?
Likaså vad har ni smörjt med?
Har det fungerat över en längre tid för någon?

Tack på förhand!
//PM
Har också samma problem med min vänstra bakdörr.

Tar gärna emot tips på var man kan försöka smörja.
av mooos73
#1279976
Har problem med centrallåset till och från på höger bakdörr. Felet kommer och går även om det inte är minusgrader. Oftast låser den inte upp men ibland gör den det. Om man skulle behöva ta bort dörrsidan för en närmare titt, hur gör man då? XC 70 årsmodell 2013. Tack på förhand.

Städat i min V70 D3 my-11. Köpte en V90[…]

Borta länge från forumet. Har nyss k&o[…]

Hjälp

Behöver byta denna.hur får man loss den[…]

Framhjulslager V50

Jag har köpt 2st framlager på Biltema m[…]