Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1006289
fick igår bekymmer med min får ganska mycket felkoder när PBM fallerar

Har kollat runt nu och inser följande

V70II D5 AWD 2008

Har själv en PBM
307 739 33 ett visuellt nummer på boxen (samma som Taxen47)
söker man på denna på bildelsbasen så får man upp då att
313 415 42 ska också passa min bil

hos Rejmes om jag beställer 307 793 33 så får jag en ersättningsbox som är 314 453 14 några sånna
finns det också på bildelsbasen och de pekar tillbaka på 313 415 42

Nu är det så att jag har möjlighet imorgon att prova ut en 312 644 71 samma som trådskaparen bytte till
i sin bil, så jag återkommer angående denna test, om det funkar eller inte

men eftersom trådskaparen hade från början 313 415 42 där sökningarna pekar på att min bil även kan
ha denna så ser jag inte varför 312 644 71 inte skulle passa och lösa mitt problem

återkommer (håller tummarna)
#1006722
Kan nu meddela att byte av PBM från
307 739 33, 6G91-2598-BB (visuellt nummer på boxen)
till
312 644 71, 6G91-2598-CA (visuellt nummer på boxen) som trådskaparen tipsade fungerar MEN

ett stor men.

Felmeddelanden kommer försvinna och el-park.bromsen kommer fungera samt park.hjälpen
allt kommer verka ok och återställt, dock så om du felsöker bilen efter bytet och tar bort
samtliga koder som tidigare fanns kommer det komma en ny felkod men den syns inte
nånstans förutom i VIDA

den är
PBM-U210100 Styrenhetens konfiguration ej kompatibel. Generell felinformation. Ingen information om feltyp

Denna felkod säger helt enkelt att CEMen känner av en ny låda kopplad i nätverket
CEMen låter den jobba fritt så att bromsen och park.hjälpen fungerar men den erkänner den inte då det är ett nytt artikelnummer.
Så i mitt fall bytet till en annan låda än det jag hade i bilen resultera i en omladdning av mjukvara och nu är allt frid och fröjd

Inga mer felkoder finns i bilen

tyckte det var värt eftersom volvo verkar ha stora problem med de tidigare versioner av denna PBM

vill man slippa ladda om så är det bara att leta efter samma PBM som man har.

Skulle vilja höra en kommentar från TS.
Felsökte du bilen efter att du bytt PBM eller bytte du bara och såg att alla meddelanden försvann så var allt bra för din del.
Tror nämligen att om du felsöker den så kommer du få koden som jag nämner ovan. Nu är det inget som stör
eftersom det är inget man märker av för bilen fungerar som den gjorde innan PBM blev trasig.

Stort tack till Rejmes Örebro för akut omladdning av mjukvaran samma dag som jag bytte den i bilen
#1021064
Blir inte klok på var styrlådan sitter.
Om jag lyfter på golvet så visst hittar jag en låda bredvid subwoofern, men den har ett helt annat utseende. ( nr:30716987)
Jag gissar att den jag ska ha tag i sitter under klädseln på vänster sida mellan bakhjul och baklyse, men hur får jag bort klädseln utan att förstöra den?
#1021120
bsba skrev:Blir inte klok på var styrlådan sitter.
Om jag lyfter på golvet så visst hittar jag en låda bredvid subwoofern, men den har ett helt annat utseende. ( nr:30716987)
Jag gissar att den jag ska ha tag i sitter under klädseln på vänster sida mellan bakhjul och baklyse, men hur får jag bort klädseln utan att förstöra den?
du behöver inte ta bort klädseln alls, gjorde det inte själv heller.
sitter med två muttarar fäst uppåt mot bagagerumsgolvet på undersidan vänster.
den lådan du refererar till är fel
Bilagor
1.jpg
1.jpg (331.01 KiB) Visad 4188 gånger
#1021192
DSC_1191.JPG
DSC_1191.JPG (106.75 KiB) Visad 7317 gånger
Tack för den informativa bilden.
Jag har fått loss lådan, men har nån nåt tips på hur man får ur kontakten när man knappt ser nåt?
Sitter en röd plastgrej på, har den nåt med saken att göra?
Vill ju inte förstöra nåt
Senast redigerad av 1 bsba, redigerad totalt 0 gånger.
#1021196
den röda plastgrejen på kontakten ska vridas runt för att frigöra spärren men det sitter en lite
tryckknapp i mitten som låser den röda på plats, antingen om du försöker få fram allt via
den luckan som du har tillvänster i bagaget där säkringar sitter eller om du lyser in under den panelen via
reservhjulshuset så syns det.
#1021212
Tack, det var ju jätteenkelt när man gjorde rätt :D

Verkar finnas 2 olika typer av kontakter på dessa, givetvis har jag den ovanliga och dyrare med 2 grupper av kontakter, den vanligaste har 3. numren är 31275216 och 6G91-2598-BC.
Ska kolla med Volvo först vad deras kostar, om det är lönt att chansa på begagnad.
#1023474
1140 kostar den ny, så det var ju knappt dyrare än en beg.

Däremot trodde dom att det lika gärna kan vara nån av sensorerna som är felaktig. De kostar 740 kr styck. Så givetvis rekommenderade han en felsökning i deras verkstad.
Nån som vet om man kan mäta upp dom tex via kontakten? Eller är han bara ute och cyklar?

Dessutom påstod han att parkeringsbromsen inte sitter i samma, men när jag tar bort lådan kommer även ett meddelande för handbromsen, vet inte vad man ska tro.
I vanliga fall har jag bara "Parkeringshjälp service erfordras"
#1023522
har du bara felmeddelande till parkeringshjälp då är de inte denna PMB styrenheten som är trasig,

när PBM är trasig då får du både fel på park.bromsen och park.hjälpen.
parkhjälpen går via denna styrenhet.

så det kan var en av sensorerna som är trasig, felsökning i VIDA kommer visa vilken.
Lågt däcktryck

Hur långt kör du när du kalibrerar[…]

För att faktiskt spara kräver det att ma[…]

V50 2.4 -05 hopplösa elfel

Hejsan! Köpte förra sommaren in en v50 s[…]

S60 2.5T oljeläckage

Tack för era svar, blir att beställa nya[…]