Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#881437
Modell: V70 2.5FT -09

Problem: Felmeddelande "Parkeringshjälp service erfordras" och "Parkeringsbroms service erfordras". Båda meddelande uppkom samtidigt vid start av bilen. Varken P-broms eller backvarnaren fungerar nu.

Vad jag har kunnat läsa mig till verkar det vara "PBM" - Parking Break Module - (Volvos artikelnummer: 31341542) som tackat för sig. Det verkar inte vara ett helt ovanligt problem efter att ha läst på diverse forum. Bilen har dock bara rullat 6500 mil.

1. Styr modulen både parkeringshjälpen och parkeringsbromsen eftersom båda felmeddelande uppkom samtidigt?

2. Jag har tittat på bildelbasen och sett att alla V70 II verkar ha samma modul - i alla fall samma artikelnummer. Kan jag köpa en ersättare från vilken årsmodell som helst eller är det annan mjukvara i den?
http://www.bildelsbasen.se/se-sv/OEM/31341542/?

3. Vad är det som går sönder i modulen? Borde ju inte vara allt för jobbigt att åtgärda bara man vet vad det är som är trasigt.

4. Kan det vara något annat som strular?


EDIT: Fick låna en PBM från en -10. Dock med annat artikelnummer (31264471). Allting fungerade direkt - backvarnare, p-broms och även farthållaren. Även felmeddelande i displayen försvann.

Jag beställde en ny box med samma artikelnummer som jag testade med eftersom jag inte ville ha samma box som jag hade tidigare (verkar vara mycket strul med just 31341542). Beställde från Ådalens bildemontering vid lunch. Hade boxen samma dag hos Bussgods ombud. Eloge till Ådalen. "nya boxen monterad och allt fungerar.
Senast redigerad av 7 Louie, redigerad totalt 0 gång.
#881438
Utnyttja maskinskada, den tar alla de felen, iaf om du har Volvia. 2k i självrisk ( såvida det inte överstiger 10k ) och då vet du att det är nytt.
Å andra sidan kanske en ny modul inte ens kostar 2k, det kan ju vara värt att höra sig för innan.
Senast redigerad av 1 Droopy, redigerad totalt 0 gånger.
#881441
Droopy skrev:Utnyttja maskinskada, den tar alla de felen, iaf om du har Volvia. 2k i självrisk ( såvida det inte överstiger 10k ) och då vet du att det är nytt.
Har länsförsäkringar och där ligger självrisken på 3000:-

En begagnad modul ligger på strax under 1000:- och sitter lätt åtkomligt för byte (två skruvar). Bytet tar 5 min. Överväger att göra det själv.
#882162
Vet inte om det hjälper dig, men jag hade samma problem för snart 2 år sen på min XC70, och det var mycket riktigt någon styrenhet som hade gett upp. Den styrde så vitt jag förstod både p-broms och parkvarnare - och ytterligare något jag ej minns.
Lät verkstaden byta den, minns inte kostnaden.
#883107
Saibot90 skrev:Vet inte om det hjälper dig, men jag hade samma problem för snart 2 år sen på min XC70, och det var mycket riktigt någon styrenhet som hade gett upp. Den styrde så vitt jag förstod både p-broms och parkvarnare - och ytterligare något jag ej minns.
Lät verkstaden byta den, minns inte kostnaden.
Kan det ha varit farthållaren också?
#883115
Men det står ju i felkodsutläsningen ovan att det är DIM som inte kan kommunicera med CEM. Varför skulle det då hjälpa att byta PBM?
Sedan kan man undra varför ett kommunikationsfel CEM - DIM skulle slå ut parkeringsbromsen. De ligger inte ens på samma CAN-bussnät som CEM - PBM. Det måste vara någon mjukvarugrej dem emellan i så fall.

CEM - Central Electronic Module
DIM - Driver Information Module
PBM - Parking Brake Module
#883172
apersson850 skrev:Men det står ju i felkodsutläsningen ovan att det är DIM som inte kan kommunicera med CEM. Varför skulle det då hjälpa att byta PBM?
Sedan kan man undra varför ett kommunikationsfel CEM - DIM skulle slå ut parkeringsbromsen. De ligger inte ens på samma CAN-bussnät som CEM - PBM. Det måste vara någon mjukvarugrej dem emellan i så fall.

CEM - Central Electronic Module
DIM - Driver Information Module
PBM - Parking Brake Module
Du har rätt. Det var jag som tog bild på en annan felkod. Jag hade nämligen ett gäng. Enligt den lokala meken kunde det vara batteriet som var dåligt och därför uppkom massa felkoder. Vid avläsning hade jag låg batterispänning. Jag har nu laddat batteriet med en CTEK och haft den på några dagar. Dock kvarstår felmeddelandena om parkeringbroms och parkeringshjälp. Jag har inte gjort någon ny avläsning sedan batteriet laddades för att se om de övriga felkoderna är borta.

Farthållaren fungerar inte heller. Det går att aktivera den med hjälp av "cruise" och displayen visar att farthållaren är aktiv. Dock går det ej att ställa en hastighet.
Senast redigerad av 1 Louie, redigerad totalt 0 gånger.
S/V60 Polestar utan taklucka

Man ska inte förakta 4an. Är ju rappare […]

Hej på er, Jag har fått den kär[…]

Drekkus, Min V90 MY22 early funka t.ex. stäng[…]

Elschema 740

På läge 0 så lyser allt på […]