Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#859048
Som ägare till en Volvo XC70 - 2011 vill jag göra er uppmärksamma på ett problem som troligtvis drabbat/drabbar alla Volvo XC70 2008 - 2014.

De svarta plastlisterna som sitter runt hjulhusen (skärmbreddare) och längst ned på dörrarna på XC70 2008 - 2014 är i överkant endast vidhäftade till bilen med en dubbelhäftande 5 mm bred tejp som släpper efter ett tag när man tvättat bilen några gånger t.ex. med avfettning. På min bil XC70 - 2011 har de hittills bytt ut alla 8 listerna två gånger på 3000 mils körning men nu har de lossnat igen och utbytet kostar säkerligen mer än 15000 kr.

Titta på några begagnade XC70 2008 - 2014 och se hur listerna släpper upptill i framkant och bakkant på dörrarna och skärmbreddarna runt hjulhusen, bak och fram. Man måste ibland gå nära bilen och trycka listen mot plåten för att upptäcka att de släppt.

Anledningen till att listerna lossnar är enligt min och fordonsteknikers mening ett konstruktionsfel när Volvo valt att enbart använda en smal dubbelhäftande tejp för att fästa listerna i överkant och samtidigt ett produktionsfel att använda ett lim som löses upp av alla de på marknaden idag förekommande avfettningsmedlen. För att vara ännu mera detaljerad så om ni tittar på insidan/baksidan av en list så ser ni hur kontaktytan minimerats genom att den i t.ex. dörrlistens ändar är räfflad vilket gör att avfettningsmedlet med lätthet kommer in och gör att listerna släpper och detta på en bil som kostar uppemot en halv miljon kronor, SKANDAL!

Kontrollera er bil och kommentera detta inlägg så att vi får veta om Volvo har rätt när de nu säger att detta inte är ett känt problem och det tydligen bara är min XC70 - 2011 som har detta problem.

Volvo XC70 2011
#859068
"lim som löses upp av alla de på marknaden idag förekommande avfettningsmedlen" är nog att ta i. Jag har inte hört talas om någon bil där alla lister trillat av efter första tvätten. :wink: Skämt åsido så förstår jag din poäng och delvis din irritation och frustration. Jag brukar inte vara sen att vara petig, gnälla på tekniska detaljer och ta ställning för konsumenten mot sin starkare motpart. I detta fall känner jag mig dock tveksam. Har inte erfarenhet av tejpens funktion efter flera år, men har räknat med att den behöver bytas. Men varför byta mer än bara själva tejpen? Självklart jobbar Volvo-verstaden bara med nya original-delar och byter gärna mer än vad som behövs, men hur svårt kan det vara? Sålänge tejpen är någonlunda intakt borde det vara enkelt att lossa den själv och byta mot ny för en billig peng.

En hårdare fästmetod skulle nog öka risken för skador på bil eller framförallt lister när de behöver demonteras för olika åtgärder på bilen, tex lossa främre stötfångare/ytterhölje. När jag själv gjorde detta slogs jag hur bra det var att man inte satt listerna med mer och starkare tejp. Jag tänkte också att det kommer behövas översyn/tejpbyte en eller flera gånger under de 10år jag planerat att äga bilen. Tillsammans med rapporterna här på forumet om att lacken håller sig väl under listen känns det lugnt. Beaktad att det alltid finns risk för hur tejp och klister fungera/reagerar med lacken verkar det också vettigt att begränsa bredden på fästytan.

Oavsett så ser jag till att alltid spola rikligt med vatten under listerna efter tvätt.

Finns säkert många perspektiv på detta. Blir intressant att höra fler.
#859803
XC70Volvo skrev:Kontrollera er bil och kommentera detta inlägg så att vi får veta om Volvo har rätt när de nu säger att detta inte är ett känt problem och det tydligen bara är min XC70 - 2011 som har detta problem.
Jag är mycket försiktigt med avfettningsmedel. Jag låter det aldrig komma i kontakt med torkarblad, gummilister, lyktglas fram och bak, mycket försiktig med att låta det att komma i kontakt med XC-plasten för den inte ska blekas och definitivt inte låta det rinna in bakom och lösa upp tejpen.
#859990
Jag har en XC70 -12, uttagen sent på våren 2012. Den har idag rullat ca 11 000 mil under ganska exakt 2 år. Förra sommaren, när den alltså fyllt ett år, så lossnade plastlisterna på alla fyra dörrarna. De byttes mot nya utan några protester från den lokale Volvo-nasaren. För någon månad sedan inträffade samma sak igen men den här gången lossnade även listerna runt hjulhusen. Den här gången byttes alla åtta listerna, utan några protester från Volvo.

Det enda Volvo ifrågasatt är vilket avfettningsmedel jag använder (köper det från en lackbehandlingsfirma som marknadsför det som lämpligt för behandlade bilar, dom har behandlat min bil två gånger) och tyckt att jag borde byta till ett annat märke. Nu har jag bestämt mig för att hädanefter låta Volvo rekommendera vilken avfettning jag ska använda.

Det här med att vara försiktig med avfettningsmedel i kontakt med plastlisterna känns som i stort sett omöjligt om man som jag åker ett par tusen mil varje vinter på saltade asfaltvägar. Avfettningen behöver ju ligga på ett tag för att få verkan.

Ett fenomen som fler kommer att få uppleva är att när listerna börjar lossna går det ganska fort tills att någon av listerna fastnar i någon av framdörrarna eller i framskärmarna till följd att listen viker sig längst ut och inte går att "återanvända". Dessutom så verkar listerna bli deformerade efter ett tag (avfettningspåverkan igen ?).

Det här är ett irriterande problem som jag inte ser någon vettig lösning på. Nästa gång det inträffar för mig så har ju garantin gått ut så ett byte på Volvos bekostnad är inte längre att ta för givet.

Under mina två första år med min XC70 så är det här problemet i stort sett det enda jag har att anmärka på en i övrigt, enligt mitt tycke , mycket bra bil.
#860022
@kantarell
11000 mil/2år är bra jobbat bakom ratten. Känns inte som ett sammanträffande att problemet återkom så frekvent. Ok ide att låta Volvo rekommendera medel låt dom även rekommendera hur och hur ofta det kan användas.
Sen tycker jag att det låter som att du gör avfettning väldigt ofta under vinterhalvåret (pga många mil på salta vägar). Detta är jag lite skeptisk till. Frekvensen på tvättande bör vara hög under vintertid, men avfettning/vaxning görs lämpligen mer sällan. Ursäkta forumvalet: http://autopower.se/Guider/Bilvardsguid ... ntertvatt/
Du lägger väl avfettningen så tunt att det inte rinner något under listen under tiden den verkar? För att undvika att lägga på listen kan någon typ av "skärm" användas exv ett plastlock.
Sprid gärna mer tips och erfarenheter. Vore intressant att veta vad Volvo rekommenderar. Inget om detta står ju i manualen (väl?).
#860046
Avfettningen lägger jag på med svamp så att jag slipper få den på plastlisterna eller att det kommer in bakom listerna.

Det finns ytterligare en anledning till att plasten kan lossna, kör man med värmaren smälter snö först på rutorna och rinner ned innanför plasten där den fryser och bräcker/spänger loss plastlisterna.
#860086
kantarell skrev:
Det här är ett irriterande problem som jag inte ser någon vettig lösning på. Nästa gång det inträffar för mig så har ju garantin gått ut så ett byte på Volvos bekostnad är inte längre att ta för givet.
Om du frågar en konsumentvägledare så är jag rätt övertygad om att de kommer säga att garantin är nu förnyad på plastdelarna som är utbytta.

Jag har också en V60 T3 automat med 1,5-li[…]

Volvo EX40 billigast att serva

Enligt artikeln som jag länkar till nedan s&a[…]

Möjligen situajonen blir lite annurlunda n&[…]

Sensus var lite "trög" typ 17-18 me[…]