Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1180874
Ja, det förstås. Men de menar förstås brytpåkänningar som kan leda till framtida brott eller sprickor. Du ska inte inbilla dig att de hittade på det här med kapning och skarvning för att de tyckte det var roligt. Någon testbil som de monterat drag på har förstås fått brott på avgassystemet, eller så är det en kundbil som fått det. Hur som helst så har de sett sig föranledda att hitta på idén med kapning och skarvning.

En skarv som är rätt gjord bör ju hålla lika bra som original, möjligen med en ökad rostrisk.
#1181445
Om man nu köper från dragkrokkungen.se från man en westfalia delbar för 4214 kr då ingår Elsats 7-pol lägger man till 200kr får man en 7-polig Elsats som stänger av backsensorer m.m ( vilket kan vara värt) men är det värt att köpa så man får 13-pol kabelsats?
#1181482
Idag ska man inte montera något annat än 13-poligt. Byt på dina släp istället, om de är sjupoliga. Se till att du får allt kopplat, bara. Det får man normalt sett hos Volvo, men exempelvis Volkswagen fuskar (med det också) och kopplar inte i alla funktioner om man inte håller efter dem.
Volvos TRM (TRailer Modul) ser till att dimbakljuset inte lyser på släpets framsida, att backkameran fungerar som den ska även med släp, att backsensorer stängs av automatiskt, att övervakning av lampor på släpet sker och att rätt information kommer till stabiliseringssystemet när släp är påhängt. Om du inte använder Volvos TRM så se till att du får motsvarande funktionalitet.
#1182016
Är det samma kabelsats + trm-box på alla bilar från 2014 13-pol? Om man kollar på volvos sida står det att jag ska ha Elsats =Art. nr. 31414859 och trm = Art. nr. 31407107.

Söker man på dessa nr på bildelsbasen.se så får man fram kabelsats till v60, xc70 och xc60 (2014-2016) är det alltså så att volvo kör samma kabelsats + trm-box till alla volvo?

Tänkte att det är ju flera på forumet som köpt beg. Kabelsatser och trm så ni kanske kan lite mer kött på benen?
#1182032
Har precis monterat avtagbar dragkrok på min V70 2015. En begagnad originalkrok komplett med kabelsats och styrenhet. Ska till Volvo imorgon och programmera in grejerna. Om allt lirar som det ska har jag en helt ny kabelsats samt styrenhet (31414859 och 31407107) till övers.
#1182171
Det har åtminstone varit så att det varit samma TRM oavsett om släpvagnsuttaget varit fyr-, sju- eller 13-poligt. Eller nån annan lokal variant, typ engelsmännens 7+7. Med största sannolikhet har man inte heller skiljt på olika TRM till olika bilmodeller, utan använt samma.
#1184091
Monterade ett westfalia drag igår gick smärtfritt :) men elen, den orangea som ska in i kopplingsdosan i bilen hur ska den sitta, bild på detta? Har kollat på volvos egna monteringanvisning och jag får inte riktigt ihop det, så lite hjälp tack :)
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]