Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1051228
apersson850 skrev:
Lövet skrev:Åsikter är just åsikter. <snip> Ett avtagbart blir meningsfullt först när det inte syns borttaget.
Ett avtagbart drag blir meningsfullt så snart man slipper ha den där kulan att banka smalbenen/knäna i. Att det sitter en plastbit undertill struntar jag i.

Min åsikt, uppenbarligen.

En jordnära Traryding som du borde stå så stadigt och bredbent att smalbenen knappast kommer på tal :wink:
Att dölja "kulorna" är fjollträskstuk :D :D :D
#1051237
I vilket sammanhang slår ni i benen i dragkroken? Så nära bilen går jag aldrig av risk att repa bilen när den är smutsig. Lasta bagaget behöver ju inte ske från exakt centrerad position bakom bilen :wink:

För övrigt har jag för tillfället både en fast krok på ena bilen och en (helt dold) på den andra. Det finns fördelar med båda, den fasta sitter på en rätt "grov" bil så jag tycker inte det stör och det är skönt att slippa gegget att ligga under bilen och pilla med draget. Den avtagbara gillar jag dock just för att den är helt dold när den inte används vilket passar för den bilen.

Den bästa kroken jag haft satt för övrigt på en Opel Insignia. Den var manuellt svängbar och helt dold i sitt uppfällda läge. Inget krångel, tog bara 5 sekunder att manövrera ned och upp. Gillade den skarpt, kändes som det bästa av två världar. Helt dold och ingen jobbig lös krokdel. Fungerade så här men handtaget satt på ett annat (sämre) ställe:
#1051239
kitco skrev:
mitsu00 skrev:Jag har ett Westfalia demonterbart drag och borttaget syns ingen åverkan på bakre spoilern som i fallet Volvo original :D Beställde och fick det monterat på dragkrokslagret i Hägersten, Sthlm.
Har även jag funderat på att köpa min därifrån. Blev du nöjd med allt, är de proffsiga i sitt arbete, tog du deras CAN modul eller använde du volvo orginal?
Fick 5 års garanti på draget som monteras vertikalt. Tog deras CAN-modul med 13 poligt kontakt. Fungerar finfint. Är mkt nöjd med arbetet och kvalitén på draget. Betalade runt 7kkr för allt inkl montage.
#1051246
Lövet skrev:Lasta bagaget behöver ju inte ske från exakt centrerad position bakom bilen.
Nej, det behöver man inte. Men när jag ska kånka in verktygslådor, kameraväska eller ännu värre, en skrivare på 30-40 kg, då har jag annat att tänka på än var dragkulan sitter. Pang så fick skenbenet eller knäet en smäll som jag kan vara utan.
Nej, väck med draget när det inte behövs.
#1051473
Har nu beställt en westfalia från tyskland och tänker köpa en TRM + 13polig kabelhärva från bildelsbasen och göra detta själv. Tänkte bara dubbelkolla med er på forumet ifall det är TRM från MY-13 och uppåt eller endast -13 som är kompatibel med min bil som är MY-11 för att få LED lysen att funka eller funkar även 7polig med TRM från -13?
#1051533
apersson850 skrev:Jo du, hur bredbent jag än lyckas stå är jag jordnära nog för att ha någon fot på backen, och nog fasen är den där kulan i närheten där. :wink:

Ja det är så när man har stora kulor :wink:
#1059888
Blev lite fundersam när jag idag skulle koppla ihop TRM och kablage enligt volvos instruktioner.

1. De visar 2st säkringar en vanlig och en tjockare fyrkantig men inget om vilka värden de ska vara på?

2. Behövs skarvkabeln mellan de fördragna kablaget under mattan som ska kopplas ihop till TRM Märkt med "I" i instruktionerna nedan, vad kostar en sådan?
http://accessories.volvocars.com/sv-se/ ... /Automatic

Bilen ifråga är en MY11
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
Bältesvarnare

Är väl bara på passagerarsäte[…]

Just det, tillägg… Kollade EGR bö[…]

Brainys V60

Hej. Ni som känner mig från för[…]

Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]