Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#848128
ocram skrev:Dragkroken och elsatsen monterades på en firma som säljer dragkrokar (Esbo, Finland).
Tänkte framför allt på resultatet :-)
#861822
Kombimannen skrev:
RWD skrev:Jag har köpt ett Bosal men inte monterat än. Westfalia/ Monoflex kräver att man tar bort krockbalken alt. kapar ur den vad jag har förstått. Säkert ingen fara då dragkroksbalken sitter där istället men jag gillar inte sådana lösningar.
Hade dock Westfalia på min förra bil och var mycket nöjd med funktionen på det.
Original är ju inte så snyggt med en stor ful kåpa.
Hade varit kul att få se lite bilder på montaget när det är klart. Är nöjd med fabriksmonterat löstagbart thule på v50:n men är osäker på hur snyggt det blir med eftermontage av thule på v70:n
Nu är draget monterat. Har dock inte fått på stötfångarhöljet än då det blev lite sent igår kväll men ser bra ut så långt. Krockbalken gick på klockrent utanpå i alla fall.
Lite trångt vid bakre ljuddämparen så det hade nog varit lättare att demontera avgassystemet helt, men det gick ändå.
dragkrok2.JPG
dragkrok2.JPG (647.59 KiB) Visad 697 gånger
dragkrok1.JPG
dragkrok1.JPG (111.25 KiB) Visad 703 gånger
Bilagor
dragkrok3.JPG
dragkrok3.JPG (136.25 KiB) Visad 675 gånger
#862068
Så här blev det (Ska bara dit med kontakten också, fästet sitter där och är uppfällbart precis som på Westfalia)
dragkrok4.JPG
dragkrok4.JPG (82.99 KiB) Visad 695 gånger
dragkrok5.JPG
dragkrok5.JPG (80 KiB) Visad 697 gånger
dragkrok6.JPG
dragkrok6.JPG (572.44 KiB) Visad 694 gånger
#866480
Tack för bilderna! Har faktiskt också hunnit och montera bosal dragkrok :-) Håller med om att det var tight att montera skruvarna vid värmeskölden. Ringnyckel med spärr gjorde lite lättare i alla fall. I Volvos instruktioner för montering av Thules drag så ska man kapa avgassystemet då det är helsvetsat. En annan utmaning var att få loss stötfångarhöljet utan att göra sönder fästena.

Jag har än så länge inte tagit upp så stort hål så att kontakten går att fälla upp. Det känns som att plasten (stötfångarhöljet ) därmed inte skulle bli tillräckligt starkt för att inte missformas. Någon reflektion på det?
#866540
Jag gjorde en mall först för hålet och fick justera aningen jämfört med Bosals mall/måttsättning för håltagningen.
Har dock monterat original elsats så fick fila lite extra precis vid kontakten (c:a 5mm) för att kunna fälla upp.
Kapade till slut även upp hålet helt inåt för att kablaget ska kunna passera vid uppfällning. Inget problem vad jag har märkt men funderade på om jag skulle limma eller nita dit nån förstärkning på insidan (av de urkapade bitarna t.ex.) på högra sidan där det är lite längre till infästningspunkten för höljet, men tror inte det behövs.
#867649
RWD skrev:Jag har köpt ett Bosal
Varifrån köpte du denna? :D
Stort behov av drag, givetvis osynligt så denna lösning tror jag på. Tack för bilderna. :wink:
Ånej, jag är ju inne i fel v70 avdelning. Undra hur Bosal passar på V70N.
#882106
Här är bilderna från min montering:

Bosaldelar:

Bild
Bild

Hur jag gjorde:

1. Lossa batteriet

Bild

2. Säkra att inte batterianslutningar inte ligger an.

Bild

3. Skruva loss de två torx skruvar på var sida av stötfångaren

Bild

4. Skruva loss hjulhusfodrets skruvar på stötfångarens kant.

Bild

5. Under den svarta innerskärmsplasten döljer sig ytterligare en skruv som håller stötfångarens övre del.

Bild

6. Skruva loss de två plastbultarna på stötfångarens undersida.

Bild

7. Lyft loss stötfångaren. Börja vid hjulhuset genom att dra den ut från karossen.

Bild

8. Lossa på bagageunderkantsskyddsplastens (eller vad den nu heter) skruvar och dra den uppåt.

Bild

Bild

9. Lossa på skruven som håller dragöglans uttag.

Bild

10. Montera bort stötfångarbalkens 6 skruvar.

Bild

11. Lossa slutdämpar fästets skruv.

Bild

12. Häng loss den andra avgasupphängningen.

13. Lossa de två plastskruvarna samt en metall som håller uppe värmeskölden.

Bild

14. Skjut in dragkroksbalken.

Bild

15. Montera skruvarna till dragkroksbalken. Bakom värmeskölden är det smidigt med en ringnyckel med momentfunktion

Bild

Bild

16. Montera resterande dragkroksdetaljer.

Bild

Bild

17. Gör hål i stötfångaren för dragkrok. (Hålet bör vara större än på bilden om man ska kunna fälla upp el-uttaget)

Bild

18. Montera el-sats (För orginaldelar, se Volvos instruktioner tillgänglig på deras hemsida)

19. Montera tillbaks alla detaljer i omvänd ordning.
#882527
Tack för uppskattningen! För att vara ärlig är svåraste är momentet att få bort stötfångare utan att göra sönder några fästpunkter (plastöglor). Men det finns ingen orsak till att fega. En gick sönder för mig, men jag lagade den med epoxi och de syns ändå inte.

Jag valde att köpa ett original elsystem (som enligt utsagor ställer om motor och elsystem om släp är kopplat) och det gav inga felkoder. Jag valde att uppdatera mjukvara på auktoriserad verkstad före jag kopplade en kärra till systemet.
#883109
För oss mindre begåvade på tyska. Vad heter och kostar ett sånt kit till en ny xc70?
Beställningen på bilen går iväg på måndag, men där har jag bara valt till fast drag.

Tänkte om de blir en billigare/bättre lösning att få de eftermonterat?
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8
Montera drag på v70 2002

Tack @Hasse53, jag får korrigera mig sjä[…]

Hej, Bestämde mig för att testa byta br[…]

Med de förutsättningar TS angett må[…]

Slang till byte av växellåds olja

Sinnessjukt pris på Volvo för en slangs[…]